Bomvidd på äldre stübben?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 649
N

Nate

Har en äldre modell av stübbens flatback hemma (siegfried II) som ska vara normal mot vid enligt personen jag köpte den av förut om jag minns rätt dvs.

Har varit och kollat på nyare modeller av sadeln och där kan man se bomvidden på flärpen som sitter som skydd ovanför stropparna. Men på den jag har hemma står det bara ett långt serienummer eller vad det nu är (vilket det även gjorde på de nyare) samt ett B där bomvidden ska stå.

Vad står B:et för? Står det på alla av den modellen eller är det någon benämning för bomvidden?

Sv: Bomvidd på äldre stübben?

Sas det inte i nån tråd nyligen att de hade bokstäver för deras bomvidder förr...
B borde väl motsvara 30 isf.

På de nya sadlarna står bomvidden ingraverat på höger sida under kåpan högst upp.
På de sadlarna som var några år gamla står det på läderflärpen.

Så B ska vara bomvidd 30 alltså?

Skiljer sig de nya i bomvidden från de gamla? Alltså är en 30 från flera år tillbaka även en 30 idag?

Ja, en 30 bom är en 30 bom oavsett årsmodell. Därmed inte sagt att en gammal 30 är större än en ny sadel, då den kan ha töjts ut.

Jag vet inte exakt, ring Stubben och fråga.

Liknande trådar

M
Utrustning Jag har en edinburgh dressyrsadel hängande här hemma till ingen nytta. Kollade på den ang bomvidden men hittar ingenstans någon märkning...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Liten
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 332
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har bytt bort den urvuxna westernsadeln mot en hoppsadel från Stübben och pengar. Jag har inte sett den här modellen förut. Det står... 2
Svar
23
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka