Bomulls eller fleecetäcke?

Draumsyn

Trådstartare
Vilket täcke är eg. bäst när man vill att hästen skall torka?

Jag är ju van vid att slänga på hästen ett fleecetäcke när man vill att den skall torka efter ett jobbigare pass men diskutterade precis med min mamma (som är slöjdlärare men kan 0 om häst)
om att fleece är syntet (plast) och andas inte lika bra som bomull, alltså bör ju ett bomullstäcke vara mkt bättre i detta syfte?
Men bomullstäcken är ju rätt ovanliga...

Jag har ett fleece som är lite tjockare och ett bomullstäcke, kanske är bomullen bättre?

Hur resonerar ni?

Sv: Bomulls eller fleecetäcke?

bomull har ju bra uppsugningsförmåga men blir ju ganska tungt och kallt fort. skall det bara ligga på ett tag så är det ok.
fleece funkar nog bättre men bör ju ochså tas av efter ett tag.
skall det bara ligga på medans hästen ångar av så spelar det nog ingen roll.
jag brukar lägga på ett fleecetäcke för att sedan byta till ett tunt ylletäcke om jag inte skall vara kvar i stallet.
har ett hansbo bommullstäcke men gillar det inte.

Ja ett som man kan lägga på när han går ut i hagen igen , han har bara ett regntäcke annars och det blir bara kallt...
Nästa år skall jag nog köpa Boetts vinter-svettäcke.

Oftast tar jag av det efter nån timme eller så har han på sig det till kvällen så jag vill ha ett som håller han varm och torr, gärna med hals...

Nån med bra tips på täcke?

Ett bomullstäcke kyler ju när det blir blött vilket ett fleecetäcke inte gör, där lägger sig ju vätan på utsidan istället.

Jag tycker att ulltäcke är absolut bäst på svettig häst som ska ut i hagen för det värmer även när det är blött.

Ett bomullstäcke skulle jag inte lägga på en svettig häst som ska ut i hagen, då kan jag lika gärna släppa ut hästen utan täcke alls för då torkar den iallafall (jag skulle inte släppa ut en svettig häst naken i kyla, men om jag absolut måste välja så tar jag hellre utan täcke än med bomullstäcke som håller hästen blöt och kall tills täcket tas av.)

Okej, bra att veta :)

Jo jag tyckte också att bomullstäcket känndes sådär men när man pratade om materialen och så så började jag tänka lite, men det i bomull är fint att ha inne om han bara ska ha lite värme :)

Det blir nog att invetsera i ett fleece med hals :)

Har alltid använt fleece & ulltäcken.
Ska hästen ut i hagen måste den ändå ha ngt utegångstäcke över svettäcket.

Vilket täcke är eg. bäst när man vill att hästen skall torka?

Jag är ju van vid att slänga på hästen ett fleecetäcke när man vill att den skall torka efter ett jobbigare pass men diskutterade precis med min mamma (som är slöjdlärare men kan 0 om häst)
om att fleece är syntet (plast) och andas inte lika bra som bomull, alltså bör ju ett bomullstäcke vara mkt bättre i detta syfte?
Men bomullstäcken är ju rätt ovanliga...

Jag har ett fleece som är lite tjockare och ett bomullstäcke, kanske är bomullen bättre?

Hur resonerar ni?

Det bästa som finns är boetts fleece täcke snödalen i dubbel fleece. All fukt sammlas på utsidan och insidan är torr och varm ;)

Jag har dregglat efter detta täcke länge :love:
Måste det vara så förbenat dyrt? Har de aldrig rea?

Blev helt kär i det turkosa de hade förra året, finns det inte längre?Dt var såååå snyggt!

Jag har dregglat efter detta täcke länge :love:
Måste det vara så förbenat dyrt? Har de aldrig rea?

Blev helt kär i det turkosa de hade förra året, finns det inte längre?Dt var såååå snyggt!

Nja nog kostar det väl en del med det är värt dem pengarna. Kolla på Karin Åbergs sida www.sadlar.se så hittar du priset på dem ;)

Aha, beställer man på postförskott då eller?
Det verkar vara en bit till henne...

Aha, beställer man på postförskott då eller?
Det verkar vara en bit till henne...

Jga vte faktiskt inte, jag köpte ju mitt när hon var och pröva ut sadel åt Gáski. Men om du ringer till henne så kan hon säkert fixa så att hon skickar det till dig :)

Jag tycker hästarna torkar allra bäst med ett tunnare termotäcke faktiskt. Har fleece (bomullsvarianterna är utkastade sedan länge) men inte ens de ger en torr häst fort. Ute i hagen är det rejäla vintertäcken som gäller, hästarna torkar på några timmar.

Vid varmare väderlek kör vi andra varianter.

Då gör jag rätt just nu känns det som :)
Han har ett fodrat täcke när han är småsvett när jag släpper ut honom, än har han inte kondis till att tränas hårdare då han har vart sjuk länge i höst, men sen så :)

Jag föredrar fleece :D älskar mina boett fleccetäcken, torkar jätte bra och snabbt och täckena blir inte tunga och kalla.;)

Era lyxisar :p
Ingen som har lust att skänka mig 800:- till ett Boettäcke? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 583
Senast: Habina
·
Utrustning Jag ska beställa ett BoT-täcke till min häst men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska köpa det med nät eller fleece. Jag tyckte...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: aleksis
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar