Bomstorlek...

Jag har ingen koll alls på sadelstorlekarna på westernsadlar. Var med hästen till hästaffären igår och provade ut en sadel som passade bra. En Big HOrn reiningsadel, den skulle visst vara storlek 7 och de pratade om att det var största storleken... Om nu mitt varmblod har största storleken, vad lägger man då på riktigt biffiga Quarterhingstar???

Det finns en storlek som heter Extra full Quarter.... Det har en kompis på sin Nordis... Men det kanske var så att det var den största storleken på det märket!!! Sen kan man beställa från vissa märken en sadel som efter hästens rygg för endast 900:- extra!!!

Okej det var ju inte så dyrt... Men jag blir lite full i skratt för jag har alltid fått höra att varmblod är taniga och smala över ryggen men icke min... Han är riktigt bred...

Varmblod är taniga men oftast inte över ryggen.... Sen har dom oftast höga mankar vilket gör det jobbigare att få tag på en bra sadel!!!

Okej ja det kan vara lite problem när man har hästar med kort rygg!! Men om man då väljer en sadel med rund skirt så brukar det ordna sig!!!

Sv: Bomstorlek...

Vad tror ni kan passa min häst..
Han har hög manke och rätt så bred över bogarna, inte värsta grova quartern men rätt rund över ryggen.
Har idag en Double C sadel Stl 7..Tror det är Full Quarterbom.

Formen på skirten har inget att göra med hur sadeln passar på hästryggen !!!! Formen på skirten är bara kosmetika och skirten har inget med tryckfördelningen på hästryggen att göra! Det är rätt längd på bommen som är avgörande på en kortryggad häst! ( Ska vi försöka undvika att sprida irrläror?)

Sv: Re: Bomstorlek...

Vet att Big Horn har storlekar i siffror tror att den 7;an jag hade vart en Full Quarter. Vid som satan var den i alla fall. En fråga bara... Finns det inte Extra Full Quarter också? Vore skumt annars om min travare (som visserligen är breeed, men ändå) lyckats växa ur en full quarter.

Ja, storleken X Full Quarter finns också. Brukar vara runt 8 tums bomvidd!

Du har föresten rätt i att Big Horns Full Quarter bom är 7 tum bred. Ringde och frågade när jag beställde min :d. Av Simco kan man också få bomvidderna i siffror.

Om man ska mäta hur lång sadel man kan ha på sin häst, vart tar man måtten?

Sadelstommen ska inte vara längre än att den ryms mellan en punkt c:a 5 cm bakom bakersta kanten av bogbladet och 18:e revbenet.
Dessa mått gäller alla typer av sadlar, men lika viktigt är att vinkeln på sadelbommens front stämmer med vinkeln på hästens rygg !

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 526
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: kossankaj
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 305
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve