Bomrädd häst efter krasch...

Jempan

Trådstartare
Hur ska ja få min häst att hoppa igen? Hon krascha i lördags när vi löshoppade o blev ganska så chockad, nu vill hon inte gå nära en bom...:( Hur ska jag få henne att börja gå över bommarna igen o till sist kunna hoppa? Hon litar på mig o man ser att hon så gärna vill gå över för att göra mig glad men hon vågar inte... :cry:

Sv: Bomrädd häst efter krasch...

Fortsätt gå över bommar. Gärna varje dag så hon till slut förstår att det inte är farligt. Stressa inte, låt det ta den tid det tar o ge massor mer beröm när det funkar.

Promenera med henne över bommarna, gå före du så hon ser att det inte är något farligt. Funkar det inte så kan du ju till exempel gå runt runt en bom, närmre och närmre och tillslut gå över.

Jag vet ju inte hur pass rädd hon är så det är lite svårt att avgöra vad som är bäst för henne. Men du kan ju till exempel lägga ut bommar lite överallt i paddocken och släppa henne lös så hon får "närma sig dom farliga odjuren" i sin egen takt :idea:

Hur ska ja få min häst att hoppa igen? Hon krascha i lördags när vi löshoppade o blev ganska så chockad, nu vill hon inte gå nära en bom...:( Hur ska jag få henne att börja gå över bommarna igen o till sist kunna hoppa? Hon litar på mig o man ser att hon så gärna vill gå över för att göra mig glad men hon vågar inte... :cry:

lägg en bom i öppningen in till hagen, så hon går över den varje dag. Hitta fler positiva ställen att lägga en bom på, jag vet ju inte hur det ser ut hemma hos dig, men du hittar säkert på egna varianter, det är bara fantasin som sätter gränser.:idea:
Skulle hon nu inte vilja gå in i hagen så går du själv bara över någon meter och väntar på henne, låt det ta tid. Lycka till

d ska jag prova! Fast in till typ ridhuset, så himla lerigt in till hagarna nu :crazy:

Du kan även testa med "naturfärgade" bommar eller gå över små stockar/pinnar i skogen

d ska jag prova! Fast in till typ ridhuset, så himla lerigt in till hagarna nu :crazy:

är det ditt ridhus hon gick omkull i kanske det inte är så lämpligt om hon är så rädd. Bara en liten tanke..................

Min kompis har samma problem med sitt varmblod.
Vi har provat att leda över bommar och så, från början så går det knappt men efter ett tag så går det bra ;) men akta så du inte blir "påhoppad" :angel:

Du kan ju lägga bommar i hagen där det inte är så lerigt, om det finns nåt ställe där det är mindre lerigt än på andra ställen. Då kan hon undersöka bommen/ bommarna när hon vill och vågar.

Hade/har samma problem med min häst, vet dock inte vad det grundar sig i. I början tog hon tvåmetersskutt över en markbom så att jag flög åt alla möjliga håll. Men som andra sagt, börja från marken. Led över bommar, jag tycker det funkar bäst att gå före hästen och inte på sidan, att liksom visa att "jag är din ledare du kan lita på mig".

Vi hade en Säker med Häst Clinic hos oss i våras då hon som ägde/tränade (?) polishästen Utter kom och föreläste (minns inte vad hon hette?!) Och hon sa ett och annat bra. Vi red genom massa läskiga saker och allt detta skulle göras på lång tygel. Hur som helst så sa hon att Mat=Trygghet. Hästar äter inte när de är rädda, då flyr dem, likaså med de där bommarna de inte vill närma sig.

Det jag vill komma till är att jag lade lite pellets på bommarna (försökte i alla fall) och gick sedan runt så att hästen fick nosa och givetvis upptäckte hon maten. Då var det hur lugnt som helst att gå fram, nosa och bekanta sig med bommen. Jag upprepade detta några gånger och sedan tyckte hon faktiskt inte de där bommarna var så farliga längre. Jag kunde sedan sitta upp och hoppa hindrena utan större problem.

Kanske inte det bästa sättet men något att ha i åtanke.

Detta är dock något som går fram och tillbaka. Nu tränar jag för en bra hopptränare som min häst lärt sig lita på. Vi går sakta framåt och kräver inget mer än att hon ska hoppa. Man får ha ändlöst tålamod och vara förlåtande. I början av terminen gick hon inte över en endaste bom, min tränare fick leda oss över. Nu hoppar hon i stort sett allt där (med viss övertalning).

Förmodligen har det hänt något som gjort min häst så rädd. Hon älskar att hoppa och blir så nöjd när hon presterat på en träning, så det är svårt att förstå. Men kämpa vidare, träna varje dag med bommarna. Allt löser sig. Börja sen sitta upp och ha någon som leder dig över bommar, då har hästen två att förlita sig på. Det brukar fungera bra tycker jag.

Du kan ju testa rida efter en säker häst, men ta då en som du vet inte skulle lyfta på ögonbrynet för en bom. Om den är stencool kommer nog din häst känna sig tryggare.

Jag har just fått boken
"Fyra Hästar Jag Lärt Känna" av en kompis och läst den från pärm till pärm. Där handlar det om NH träning som han gör med fyra olika hästar som var lite problemiga. Han berättade att du INTE ska gå över bom (i det fallet presening) före hästen. Hästen vet att du är bossen, och gör det du säger att den kan göra. Men då bygger den inget självförtroende! :idea:
Försök gärna få tag i den boken. Ska förklara mer när jag ätit middag :smirk:

börja med att lägga ut 2 bommar med långt avstånd mellan varandra å hinderstöd som ''infångare'' att de likna ett hinder så möjligt, sen går dumed hästen för hand, klappa hästen ge den lite morötter eller så, och sen lägger du upp ena sidan av bommen på ena hinderstödet på det lägsta å så forstätter du så dag efter dag, sen tilslut lägger du upp hela bommen på bäge stöden på så där 30 cm, så du kan gå med hästen över, sen om den går friskt frammåt utan at verka rädd, börjar du rida över bommar, på marken sen sätter du upp ena sidan som du gjorde när du gick med hästen, osv, å höjder till 50cm sen och försöker börja från början

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
28
· Visningar
1 189
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar