Bomövningar

Vitpeppar

Trådstartare
Nån som har tips på roliga och nyttiga bomövningar som man kan göra nu i vinter när det inte blir så mkt hoppning? Tänkt för att få upp lite muskler i rygg och bakparti + lite taktkänsla. Avstånd rekomenderade till stor C-ponny?
Tack på förhand!:D

Sv: Bomövningar

En bra övning är en lång bomserie med kanske 15 bommar. Doc är det väldigt jobbigt för hästen. Men börja med 3-5 bommar. Jag red med 3 upphöjda bommar på min arabvalack. Han är 159 cm i mkh altså ingen c-ponny. Men jag har även en c-ponny. Hennes avstånd är ca 1m på travbommar. Testa dig fram när det gäller din häst's avstånd. Börja med 1m, om det är för kort så läng så mycket du tycker det behövs. Vissa hästar behöver jättelånga avstånd för de har gigantiska steg, men andra hästar har små små korta steg och behöver inte alls så långa avstånd.

Sv: Bomövningar

Vet inte om jag har 15 bommar. Kanske 12, men det är ju ganska mycket det också. Skulle nog vara bra för honom. Han har svårt att hålla takten och det blir ju lättare på bommar.
Tack!:D

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 310
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Ponylove
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar