Lycanthrope

Trådstartare
Vilka här har bomlöst till sin islandshäst?

De flesta bomlösa jag sett IRL (inte så många :o) har varit så väldigt långa, men å andra sidan är de ju mjuka(re).

Jag letar smått sadel. har en som fungerar just nu, men förväntar mig lite bantning och muskler, så han kommer ju förändras. funderar då just på bomlös, och då vilka modeller som är korta nog så dom är värda att prova.

Han har väldigt kort rygg (ska mäta) och är lite högre bak, tjock och omusklad.

Självklart ska den provas ordentligt också, tänkte bara på tips om det finns några som är kortare och kan vara lämpade att iaf kika på.

Påverkar en bomlös sadel "gångartsarbetet" på något vis?

Sv: Bomlöst

Jag har en Sensation, är dönöjd.

Jag tycker den påverkar. Alltså inga underverk eller så, men ändå märkbar skillnad. På min gamla häst (som jag köpte sadeln till) kände jag skillnad direkt, han tog ut steget på ett helt annat sätt och framförallt traven fick ett helt annat "Schwung".
Den skillnaden som är tycker jag är att jag känner hästens rygg mycket bättre, på samma sätt är det ju känsligare med balansen. Hästen känner en mer på gott och ont, om man har dålig balans så är ju en bomsadel lite stadigare och underlättar lite granna. En bomlös känner man ju av direkt.

Jag tycker det är en jättepositiv sak, jag har alltid tyckt att hästen går som bäst när jag rider barbacka, och med denna blir det ju lite åt det hållet. Jag känner av hästens rörelser bättre. Samtidigt får jag gott stöd, som jag ju inte får barbacka, och vikten fördelas, vilket den ju inte gör barbacka.

Jag har en 16.5" och den tycker jag är bra. Tror inte jag hade fått plats med en större, varken på min gamling eller på min nya som också är ganska kort i ryggen, men längre än gamlingen.

Har också en Sensation dressyrmodell och är mycket nöjd. Känner en enorm skillnad på steget i skritt (travar inte så mycket just nu), han tar ut steget på ett helt annat sätt. Man får en jättebra sits i sadeln och man känner sig inte alls lika trött i kroppen efter ridpassen. Man känner verkligen hästens rörelser mycket bättre. Har haft två olika barefoot modeller tidigare, båda jättesköna att rida i men har tyckt att dom har varit lite för breda för mina onda höfter. Dom passar utmärkt som rida ut sadlar men kan bli jobbiga att sitta och nöta dresssyr i. Nackdelen är att Sensation sadlarna är lite dyrare, men dom har ett bättre andrahandsvärde än många andra bomlösa. Har en 17,5 men skulle nog säga att dom kan kännas rätt små i storlekarna. Hela sadeln är mjuk och det finns inga utbytbara framvalv i dom. Dom känns heller inte så långa som Barefoots sadlar, vilka i sig trots längden är mjuka och stör inte hästen på nåt sätt. Det finns gott om plats för manke och dom lägger sig inte och trycker mot manken som en del andra bomlösa sk paddar kan göra.

Jag har en Karlslund Kontakt.
Det tog ett tag att vänja sig vid den eftersom jag är (var) ganska svag i bålen, men det har funkat bättre och bättre. Nu tycker jag inte att jag känner någon stabilitetsskillnad när jag rider andra hästar med bomsadel.
Den ser mer eller mindre ut som en vanlig sadel och är ganska kort.
Jag får bra plats med min stora rumpa i den och det finns plats kvar.

kl

Är det nån som har erfarenhet av topreiters bomlösa?? Av vilken anledning väljer ni bomlöst framför bomsadel?? Är själv sugen på att prova bomlöst...

Anledningen till att jag köpte bomlöst: Helt enkelt för att jag inte hittade någon bomsadel som passade. Plus att jag var hyfsat trött på bomsadlar när jag var inne på tredje sadelbytet på mindre än ett år :cool:

Även om det inte gick mer än max 5 månader mellan varje sadelbyte så hann det ändå påverka ryggmusklerna negativt. Trots att jag kollade sadlarna ofta och bytte så fort jag märkte att det inte låg bra så hann det sätta sina spår innan jag kunde känna skillnaden med händerna. Hästen visade inget.

Sen har fördelarna bara varit extra plus. Jag har haft problem med min höft och det har försvunnit nu sen jag bytte till denna. Min gamla bomlösa (Karlslund Kari flex) som jag hade för 4 år sen var alldeles för bred midja i sitsen, så den var döden för min höft. Bomsadlarna var inte minsta bättre, har bara suttit riktigt bra i en bomsadel. Så om det blir bomsadel nån gång i framtiden så vet jag vad jag kommer prova först. :D

Ang Top reiters bomlösa så är den alldeles för bred för mig, den har ingen midja alls i sitsen. Sen tycker jag den är lite för smal mellan bossorna och är väldigt låg över manken så den riskerar att trycka emot, vilket inte är bra! Men jag har inte provridit den så jag kan inte uttrycka mig om så mycket mer. Enligt en som har en så gör det inget att den ligger emot manken eftersom den är mjuk, men jag är tveksam. Om jag får välja mellan mankfrihet eller inte så väljer jag såklart mankfrihet eftersom det är så känsligt område som kan ge permanenta skador.

Mitt problem är att jag har stor rumpa, inte enorm men .. stor :o

Dressyrmodellen (G4) är kortast bland Sensationsadlarna. Vet inte hur mycket som skiljer mellan en G4 i 17" och den jag har, men tror inte det var särskilt många cm. Går säkert att ta reda på hur långa de är.
Hästen jag har nu är inte alls lika extremkort som gamlingen. Där hade jag säkert fått plats med en G4 i 17", men 17.5 hade inte gått.

En annan sak jag gillar med sadeln är att den väger absolut ingenting! Verkligen jättesmidig. :)

Jag har en bomlös Topreiter och ÄLSKAR den. Min donna är en tunn sak och jag misstänker att den skulle ligga ännu bättre på en bredare häst, jag får padda upp fram för att få den att ligga optimalt men jag vill inte ha nån annan sadel.

Jag har en Karlslund Kontakt.
Det tog ett tag att vänja sig vid den eftersom jag är (var) ganska svag i bålen, men det har funkat bättre och bättre. Nu tycker jag inte att jag känner någon stabilitetsskillnad när jag rider andra hästar med bomsadel.
Den ser mer eller mindre ut som en vanlig sadel och är ganska kort.
Jag får bra plats med min stora rumpa i den och det finns plats kvar.

Hur menar du att en svag bål (som ju ganska många faktiskt har) skulle göra att det inte funkar? Glider den i sidled annars eller vad?

Jag har fortfarande problem med dålig balans och svag bål efter att ha varit sjuk och skadad i flera år, men snart borde ju alla timmar på gymmet ha gett mig iaf grundstyrka i bålen, men kanske inte tillräckligt för att balansera i en sån där sadel om det krävs att man är STARK för att kunna rida i den.. :(

Får man något stöd i sadeln? Funderade på om en sådan kunde vara bra som extrasadel för oss, när hästarna behöver gå ned i vikt och för min sambos beniga rumpa, han får så ont i bomsadlar (trots att han har gelpad över).

Jag valde bomlöst tillslut för att det är hopplöst att hitta en sadel till min Fengur som passar såpass att den inte glider fram och att han kan bygga muskler över ryggen.

Tillslut blev det Masterback. Den ser ut som en vanlig dressyrsadel och passar bra på både Fengur och Laukur (som är växande unghäst).

Vi har problem med att sadeln lixom vrider sig på ryggen. Pålle har haft problem med höger bak, så han har avlastat så att han musklat v bog mer, detta påverkar sadeln mer än vad en bomsadel påverkas. Detta gör att jag(sadeln) gled över på h sida av ryggen och då belastar h bak mer och så är vi inne i en ond cirkel. Jag har varit hos Birthe Vogelius och gjort en ryttaranalys och där sitter jag rakare än de flesta, så jag vet inte vad jag ska tro. Ska träffa en sadelutprovare så får hon säga vad hon tror om en bomsadel kanske ändå är bättre för oss....

I början så kunde jag inte trava alls. Skulle jag trava så var det fältsits som gällde. Jag tappade konstant balansen när jag red lätt och stiglädren kändes konstant för långa. Hade sånna där med T-spänne och nylonöggla längst upp. Köpte dyrare läder helt i läder och det blev lite stadigare. Jag kortade även upp dem flera hål och då blev det bättre. Jag är supernoga med att centrera och jorda mig och då ligger sadeln still, men man ser på avtrycket i chabraket att jag ändå belastat höger bak mer. Nu har jag även kunnat släppa ner stigbyglarna ett hål, så det märks att jag blir starkare och starkare.
Jag gillar verkligen sadeln, den är så skön att sitta i och nu när jag är starkare i bålen så funkar den ju i alla gångarter och även när vi möter mördarfjärilar som kräver ett 10 m hopp åt sidan. :) Men det är det där att den vrider sig. Men det är inte sadelns fel... så jag är så ledsen över att den helt enkelt inte funkar för oss.

kl

okej det låter ju himla bra!! ska iaf försöka få tag i en å prova iaf!! red bara bomlöst när jag jobbade på island tex...
Hur är det,får man tävla i dom?? läste nånstans att vissa fick man inte tävla i?:confused:

Sensation G4 får man i alla fall tävla i. Dottern har tävlat i sin ett flertal ggr. Har för mig att sadeln ska se ut som en "engelsk sadel". Hon har till och med frågat hos ridsportsförbundet om det.

Popcorn: Är du medveten om att det är någon som använt din bild på din häst och din sadel i en annons? Vet inte om den finns kvar längre, men den syntes för ett tag sen, tror det var på blocken eller något sånt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 160
Senast: MiniLi
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 585
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar