Bomlöst till omusklad unghäst?

F

FiaPiaLisa

Som rubriken lyder, vad tycker ni om att använda bomlösa sadlar på omusklade unghästar/inridning??

Finns det bomlösa sadlar som är stabilare än andra-för att inte utsätta unghästen för en vajjande ryttare innan den själv inte är så säker på foten?

Vad tycker ni för och emot!?

FPL

Sv: Bomlöst till omusklad unghäst?

om sadeln passar hästen så ser jag en stor fördel med bomlös på unghästar eftersom dom ändrar sig i kroppen under tillridningen. något en bomsadel inte kan göra, vilket kräver att ryttaren är uppmärksam och kunnig att avgöra när det är dags att byta om tex hästen har bräddat sig. men alla bomfria sadlar passar inte alla hästar. jag föredrar bomfria sadlar av tex trekker modellen där man tydligt ser att ryggraden ligger fritt.

om sadeln passar hästen så ser jag en stor fördel med bomlös på unghästar eftersom dom ändrar sig i kroppen under tillridningen. något en bomsadel inte kan göra, vilket kräver att ryttaren är uppmärksam och kunnig att avgöra när det är dags att byta om tex hästen har bräddat sig. men alla bomfria sadlar passar inte alla hästar. jag föredrar bomfria sadlar av tex trekker modellen där man tydligt ser att ryggraden ligger fritt.

Intressant synpunkt,lite så har mina tankar också varit- att hästens rygg ändras massor när den börjar att ridas och musklar sig....

är det star trekk endurance du syftar på och är den då en av de stabilare modellerna?

Min erfarenhet av bomlös pa unghäst är mycket god...
Min valack reds de första tva manaderna med vanlig bomsadel, sedan bytte jag till en Free Form. Han blev en helt annan häst att rida som genom ett trollslag. Rörde sig bättre, mycket mer framatbjudning, bättre form! Den första sadeln lag dock langt ifran optimalt och kanske hade han tom haft lite obehag av den.

Nackdelen med bomlös pa unghäst, tycker jag, är uppsittningen. Den ligger ju inte stabilt vid uppsittning. själv akte jag av med buller och bang första gangen jag satt upp fran en pall (jag skulle rida ut ensam och hade ingen som kunde halla emot). snällhästen stod blickstilla när jag satt upp fran pallen, men när han klev iväg klev han in i pallen med bakbenen, jag hade inte ens hunnit fa pa stigbyglarna och fick bita i gräset :smirk:

Min erfarenhet av bomlös pa unghäst är mycket god...
Min valack reds de första tva manaderna med vanlig bomsadel, sedan bytte jag till en Free Form. Han blev en helt annan häst att rida som genom ett trollslag. Rörde sig bättre, mycket mer framatbjudning, bättre form! Den första sadeln lag dock langt ifran optimalt och kanske hade han tom haft lite obehag av den.

Nackdelen med bomlös pa unghäst, tycker jag, är uppsittningen. Den ligger ju inte stabilt vid uppsittning. själv akte jag av med buller och bang första gangen jag satt upp fran en pall (jag skulle rida ut ensam och hade ingen som kunde halla emot). snällhästen stod blickstilla när jag satt upp fran pallen, men när han klev iväg klev han in i pallen med bakbenen, jag hade inte ens hunnit fa pa stigbyglarna och fick bita i gräset :smirk:

Ja detta om roterandet vid uppsittning har man ju hört talas om, men finns det inga stabilare modeller??

Jag kan sitta upp från marken i mina två bomlösa. Sports Saddle och ST endurance.
FreeForm är en lite mjukare bomlös, liksom Torsion med kopior.
// Linda

Jag kan sitta upp från marken i mina två bomlösa. Sports Saddle och ST endurance.
FreeForm är en lite mjukare bomlös, liksom Torsion med kopior.
// Linda

Ja, de två modellerna har jag hört en hel del gott om. Men SS skall vara svår att få tag på?
Och hur är det med ST är den samma som Trekker??

Jag håller med om att bomlöst är lite svårt att sitta upp från utan sten eller pall. Jag har en Freeform och en Barefoot. Är otroligt nöjd med båda två. Används till mina travare, som ska musklas om till ridhästar då de nu slutat på banan.

Det gar bra att sitta upp utan pall eller hjälp i Free Formen om jag tar tag i förbygeln. Men det känns inte helt idealt pa tre-aringen...

Ja, de två modellerna har jag hört en hel del gott om. Men SS skall vara svår att få tag på?
Och hur är det med ST är den samma som Trekker??

SS finns få beg tillsalu i Sverige. Den jag såg sist såldes direkt och då var det x antal år sedan jag såg en tillsalu sist. Men de är ganska dyra att imp själv från USA om man inte kan få hjälp så man slipper tull o moms (men det är olagligt). Beg SS kan man hitta på Ebay, har man tur kanske man kan hitta en i England ex. Då blir det billigare.

Jag har inte provat Trekker så jag vågar inte säga något om det.
// Linda

jag rider med bomlös på mina unghästar då flera av dom är bredare än breda så jag hittar inga bomsadlar till dom. & jag tycker bara det känns positivt.
Förutom emd min arabvalack han är så klen att (just som vissa sa med uppsittningen) så glider sadlen lätt och han tycker inte om att stå still:mad::D

Vilken intressant tråd. Det jag funderar på lite spontant är det här med att unghäst=omusklad, för så behöver det väl inte vara. Visst bredar de sig när man börjat träna dem, men bara för det behöver de ju inte vara omusklade innan.

Min häst har jag ridit bomlöst på nu ett tag o funderar på hur jag ska göra sen med unghästen hemma om jag ska "våga" rida in henne sen med den bomlösa jag har. Man vill ju att hästen ska få en bra start. Kanske är det då mer humant o lättanvänt med en bomlös med paneler än de plana med pad, för padarna har ofta så lite ryggrads bredd kan jag tycka.Så åker man lite på sniskan så kanske man råkar då tyngd direkt på ryggraden..

Vilken intressant tråd. Det jag funderar på lite spontant är det här med att unghäst=omusklad, för så behöver det väl inte vara. Visst bredar de sig när man börjat träna dem, men bara för det behöver de ju inte vara omusklade innan.

Min häst har jag ridit bomlöst på nu ett tag o funderar på hur jag ska göra sen med unghästen hemma om jag ska "våga" rida in henne sen med den bomlösa jag har. Man vill ju att hästen ska få en bra start. Kanske är det då mer humant o lättanvänt med en bomlös med paneler än de plana med pad, för padarna har ofta så lite ryggrads bredd kan jag tycka.Så åker man lite på sniskan så kanske man råkar då tyngd direkt på ryggraden..

Vilka modeller är det som har paneler?Och är de lite stabilare i sitsen?
Jag är helt lost i den bomlösa jungeln....
Går i funderingar kring Star trekk och Sport saddle(då mina bladsadlar inte passar unghästen som har aldeles för kort sadelläge-hur länge växer det förresten??)

jag har en trekker endurance, tror det är en billigare kopia av star trekk. den har löstagbara paneler och ger min häst gott om utrymme för ryggraden. tycker inte att den glider mer än min bomsadel och den känns mycket mera stabilare än barefooten jag tidigare hade. hästen verkar nöjd än så länge.

Den ligger ju inte stabilt vid uppsittning

verkar som att rätt många har problem med att sadeln glider/snurrar vid uppsittning från marken.. personligen har jag inte märkt att en bomlös rör sig mer än en med bom, faktiskt ;) . Sitter oftast upp från marken. försöker lägga en del av min kroppstyngd på hästen istället för i stigbygeln när jag tar mig upp, så att det blir mindre tryck på sadelns sida..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar