Bömlöst - hjälp mej!

E

eiwo

Hade equiterapeuten ute nu i dag, och hon dömde ut min sadel. Egentligen passade den, men han fick ändå ont av den på något konstigt sätt så jag fick inse att det var dags att leta ny sadel, igen. Jag har funderat på en bomlös sadel en tid, men aldrig riktigt kommit till skott med den saken. Så nu undrar jag, vilken sadel tror ni att jag ska satsa på? Jag vill gärna ha någon som är ganska stabil, alltså inte som Hööks bomlösa. Den får gärna ha ett lite uppbyggt säte då hästen är väldigt bred och jag är lite ovig :angel: Hästen har som sagt breeeed (ca 125 grader) och platt rygg, ryggen är även ganska kort. Smärtgränsen för priset är runt sex tusen, lite beroende för vad jag får för den gamla sadeln.

Och så till padden :D Vad ska jag ha för pad? Vilken är bäst? Finns det paddar man kan ta loss iläggen ifrån? (Så att man kan sy egna 'shabrak' tänkte jag). Vilken rekomenderar ni?

Och en fråga till, vad har man för stigläder till en bomlös? Vanliga? Varnliga stigbyglar också? :)

(Om ni vill kan jag försöka få fram lite bilder på hans rygg?)

Sv: Bömlöst - hjälp mej!

Det finns nog många duktiga personer här som kan svara på dina frågor. Jag kan bara säga att jag är nyligen ägare till min första bomlösa och jag är helt kär. Kan inte påstå att man sitter mindre stabilt än med en bomsadel. Och det är så MJUKT och skönt. Jag tycker det är helt underbart! Vad som skulle kunna passa din häst lämnar jag till någon annan...

Och vad jag vet så går det att ta ur iläggen från de flesta paddar, men på Stall Vrå kan du köpa lösa ilägg av det bästa märket, så kan du sy din egen pad från scratch :)

Angående stigläder så går det nog lika bra med vanliga engelska som med breda fendrar. Jag har fendrar (de följde med sadeln) och har funderat på att testa med stigläder, men tycker det blir stabilt och bra så som det är. Westernstigbyglar har ju bredare bottendel så det blir ju skönare i längden för fötter och rygg :)

Vad har du för sadel då? Jag har kollat lite på Pfiff, men jag tycket att stigläderfästena sitter så långt bak på den :crazy: Vill ha dem där jag har dem på min bomsadel :p

Tack, ska kolla på de iläggen! Vore himla smidigt om man kunde byta schabrak ofta och bara flytta paddarna :D

Om du har bred häst men inte vill sitta brett ska du nog räkna bort modellerna Pfiff, Hööks, Börjes mfl. Har själv haft en Pfiff som jag trivts jättebra i, men sedan hästen breddat sig mer o mer har jag blivit tvungen att överge den...det blir för brett att nå om :p
Just nu sneglar jag lite på Freemax som bla Börjes säljer..den har mer uppbyggt säte och lite annan konstruktion, bla kunde man flytta stigläderfästena dit man vil ha dem. Kanske kunde vara något även för dig?
Vad gäller padden så är det nog bäst att hitta sadeln först eftersom de har olika form. Syr du själv så är det väl en utmärkt idé att beställa lösa ilägg från Stall vrå eller Torsion!

Jag har också sneglat lite på Freemax, men hörde att den är ganska 'stel'? Alltså att den inte ligger bra på hästar med svängda ryggar? Min gamla Wintec Wide var för rak med vidaste järnet i, så om det stämmer är det nog inget för oss :( Men den verkar himla trevlig!

Aha, vad synd :( (fast iofs förmodligen bra för min häst)

Finns ju visserligen rätt många olika bomlösa att välja på numera, men de flesta är ganska dyra...från 8000 och uppåt.
I 5000kr-klassen finns det väl tyvärr inte så många?

Jag upplever inte att stiglädren sitter onormalt långt bak... Det ser så ut men när jag sitter i sadeln känns det jättebra :) Det är en Pfiff jag har.

Startrekk? Dressagen är underbart mjuk att sitta i och snygg, espaniola deluxe är gudomligt skön att sitta i och RÅLÄCKER! Dessa kan man dessutom använda vanliga schabrak till... :D

Jomen de verkar underbara! Men kostar tyvärr rätt mycket mer än ts (och min) budget tillåter just nu.

Prova Torsion. Har haft en Dressage och har nu en Extra Light för att sitta ännu smalare. (min häst är lika bred som din)
Framförallt om din häst är väldigt svankig eller har en rygg som gör det svårt att hitta sadlar så är det bra med en mjuk bomlös för det blir lättare att hitta en passande sadel då. Dessutom är de inte så dyra men är ändå bra kvalitet och man kan få sadeln precis som man vill ha den...

Prata med dem på http://www.softsaddles.info/
Jag köpte en dressyrbomlös sadel därifrån (ser alltså ut som en vanlig engelsk dressyr sadel) för 4500 kr, de tar in den vid behov så den finns inte på deras hemsida.

Lädret är bra och den är en utmärkt sadel att rida i och hästen trivs utmärkt:bow:

Den är uppbyggd så att man inte sitter lika brett och man sitter lika stadigt som i en vanlig sadel!

Hör med dem!

Jag har en Barefoot Cheyenne och där sitter också stigläderfästena ganska långt bak. I början hamnade jag längre bak i sadlen men efter några gånger som jag ridit i sadlen sitter jag mitt i sadlen och har vant mig vid att stiglädren är så långt bak. Får dessutom bättre sits av dem :D

jag tycket att stigläderfästena sitter så långt bak på den :crazy: Vill ha dem där jag har dem på min bomsadel :p

Att ha stigläderfästet så långt fram är inte bra för din sits o inte bra för hästens rygg.
Du kommer att tycka det är svårt i början men sen märker man att det är betydligt lättare att ha benen rakt under sig. Lättridning i trav tar ingen energi alls när du inte häver dig upp som man gör i bomsadlar.
// Linda

Jag har en Barefoot Cheyenne och där sitter också stigläderfästena ganska långt bak. I början hamnade jag längre bak i sadlen men efter några gånger som jag ridit i sadlen sitter jag mitt i sadlen och har vant mig vid att stiglädren är så långt bak. Får dessutom bättre sits av dem :D

En sån har jag funderat lite på faktiskt :) Vad tycker du om den? Blir det väldigt brett att sitta i den?

Har lite våta drömmar om en Startrekk Dressage, men vet inte om jag har tålamod att spara ihop pengar nu... Eftersom jag varken har jobb eller studiebidrag (allt går till hästen) så kommer det ta åratal :cry: och jag har redan varit utan sadel att rida i i ett halvår... Men jag håller koll på begangatmarknaden, om det skulle dyka upp ett fynd :D

Han är inte svankig, men ganska överbyggt med något svängd rygg... Wintec Wide med vidaste järnet var för rak, dumma överbyggda häst :p Ska kolla upp Torsion!

Att ha stigläderfästet så långt fram är inte bra för din sits o inte bra för hästens rygg.
Du kommer att tycka det är svårt i början men sen märker man att det är betydligt lättare att ha benen rakt under sig. Lättridning i trav tar ingen energi alls när du inte häver dig upp som man gör i bomsadlar.
// Linda

:eek: Men det är nog sant, när jag tänker på det så kanske det är bättre att ha stigläderfästena längre bak? För som du säger, det borde ju bli lättare om man har benen under sej och inte framför sej... Dagens aha-upplevelse :idea:

En sån har jag funderat lite på faktiskt :) Vad tycker du om den? Blir det väldigt brett att sitta i den?

Jag tycker bra om den nu när jag lärt mig rida i den :)! I början kändes det lite ovant och kände mig lite halvt missnöjd ett tag men jag gav sadlen en chans och red i den några gånger och nu gillar jag den verkligen. Mjuk och skön att sitta i och den ligger på plats på min pålle. Det känns ju klart bredare att sitta i den än i en annan sadel men jag tycker inte det är så extremt. Men sen har min häst inte jättebred rygg.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 642
Senast: gutenviks
·
L
Utrustning Jag har starka funderingar på att skaffa bomlös sadel och har drabbats av värsta valångesten, eftersom det finns så många olika sorter...
Svar
4
· Visningar
1 878
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka