Bomlöst för barock?

L

Lord Owen

Vad finns det för bomlösa sadlar som är speciellt utformade för barock eller AR? Vilken anser ni vara den bästa?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Bomlöst för barock?

Den enda bomlösa som är utformad för att likna en barocksadel är Startrekks española-modell.

Funktionsmässigt funkar dock de flesta modeller där sitsen inte är för bred. Själv har jag en Torsion Light till dressyrridning.

Enda problemet med espaniolan som jag tittat på är att i framvalvet sitter det ett koppjärn som går långt ner på sidan i sadeln och stör bogbladet.

Nja skulle inte vilja påstå det. Sadlar man så långt bak som man ska(med bomsadel) så blir det inget problem.
/T

BB´s Epona med läderbom är riktigt trevlig tycker jag :) kanske inte så bra för sneda hästar/ryttare men så nära bomlöst man kan komma och ändå få lite stöd och tryckfördelning. Españolan vågar jag inte uttala mej om riktigt men det är något med den jag inte gillar. Ska bli spännande att se den live.

Det man får tänka på när man väljer sadel till AR är att sätet inte får vara brett (särskilt inte om man har en bred häst) utan den ska ha en midja. Då sitter man mer på låren och har lättare att slappna av. Flexion SBS är bra för det, tyvärr känns det dock som att man kommer en bit ifrån hästen och jag som har korta ben har svårt att inverka med lår och rumpa vilket jag nästan uteslutande brukar rida med vad gäller ben och säte. Men den kan också vara bra om man själv eller hästen har lite dålig balans eller om hästen har känslig rygg så man behöver stöd/tryckfördelning och stötdämpning.
Nu har ju jag ridit mycket barbacka på sistone så då blir man lite kinkig med kontakten med hästen. Annars hade jag nog varit mer positiv till Flexionsadeln :p

På häst med större än medel på bogblad så går det inte.... Så är det visst.

Just det, jag har beställt en Bomlös Westernsadel till kusen! Ska bli spännande att se hur det går att rida i den. Är som sagt van vid att rida barbacka = utan uppbyggnad i säte ;) så det kommer förhoppningsvis fungera att sitta "på låren" bara den inte är hård i sätet. Tycker westernsadlarna är bra eftersom man inte har överdrivet med benstöd men däremot i sätet och något att hålla i om hästen busar :D

Får du bra balans i Torsionsadeln? Kommer ihåg att jag fick väldigt dålig balans i min Fitform men då var det ju mycket för att hästen i sej var obalanserad och vi inte kommit så långt i dressyren vad gäller balans och bärighet..

nu ska ja inte skryta men jag har väldigt bra balans annars med,rider mitt halvblod på 175 barbacka i alla gångarter och han är enorm i stegen,så mig är nog svårt att fråga :crazy:

Antar att du provat sadel med för smal bomvidd :smirk: . Det går att beställa vidare framvalv än "normal" (kammarvidd 2) till Espanolan, men det måste bli en specialbeställning om du vill ha större än "vid" (kammarvidd 3). Själv väntar jag med spänning på mitt xx-vida nästa vecka. :d . Som med alla sadlar, behöver man i vissa fall även med dessa ha lite koll på vilken bomvidd hästen har. BB-Eponan är väl inte helt utan järn i framvalvet den heller, eller....?

Senast ändrad av en moderator:

Tycker espaniolan är mkt snarlik eponan om man bara klämmer och känner. Eponan har också ett framvalv monterat på liknande sätt.
Har aldrig ridit i eponan så där kan jag inte göra någon jämförelse.

Ioki vad kostar ett extra framvalv? Beställer du från kaupre eller tyskland?

mvh T

Min häst gick iaf bra med Eponan. Och det brukar märkas om han känner sej blockerad av sadeln eller något annat som stör, det är en kräsen herre.

Totola skrev:
Det man får tänka på när man väljer sadel till AR är att sätet inte får vara brett (särskilt inte om man har en bred häst) utan den ska ha en midja. Då sitter man mer på låren och har lättare att slappna av.

Gäller inte det all ridning?

Njaa... Det vill jag inte påstå. Dressyr möjligtvis. Men de flesta westernsadlar jag sett t ex har ingen vidare midja utan är ganska breda upptill. Kanske för att man inte prioriterar sitsen riktigt lika mycket som inom dressyr och galopp. Och vad gäller bomlösa sadlar så har de ju inte alltid midja och det är bra att tänka på det i synnerhet om man har en ridstil där sitsen är nästan 100% av ridningen.

*lol* menade barock men jag skrev galopp :D måste varit för att jag läste en galopptråd innan!

Vet du någon hemsida där man kan titta närmare/beställa Flexion sadeln? :D

Pga att Heather just nu är inne i en stämning av Ansür (de har tagit patent på sadlar utan några hårda delar tydligen) så säljs inte sadeln för tillfället. Du kan gå in på forumet på www.enlightenedequitation.com (tror jag) och läsa mer.

Du menar Flexion antar jag?

Var det inte du som hade en Star Trekk förresten? Eller har du inte fått den än?

Jag har inte provat den alls... Men vet då försäljaren testat den med rätt bomvidd :) Jag har känt på den och utan att den där metallsaken kortas kan jag inte ha den...

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 568
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Fiorano
·
Träning Hej vi har en häst med Shivering. Skulle behöva alla tips och råd. Allt från tillskott/rätt ridning mm Han skadade sitt ena framben...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25