Bomlösanpassad

Camilla_H

Trådstartare
Jag köpte i slutet av maj en bomlös sadel. Innan den har jag ridit i ca två år i en Big Horn Arabian Light (westernsadel). När jag köpte westernsadeln så var det en underbar upplevelse att rida i den första gången, jag satt så bra och den var så skön att rida i!

När jag köpte den bomlösa så var den ju rätt spännande att rida i men jag tyckte inte att övergången från min otroligt sköna westernsadel var så dramatisk.

Nu har jag ridit i min bomlösa i drygt två månader och inte ens tittat på westernsadel. I går dammade jag alltså av den och red ut en sväng.

Hjälp. :eek:

Vad jag har anpassat mig till den bomlösa! Westernsadeln kändes hemsk! :crazy: Jag tyckte jag satt i stolsits, att den var hård och fruktansvärt stor och klumpig. När jag skulle rida lätt kändes det som att jag var tvungen att luta mig framåt för att ta mig upp... Dessutom kändes det som att jag tappade alla kontakt med hästen, att jag liksom hela tiden blev efter. Han hann ta flera steg innan min signal kom igenom.. typ. Dessutom fick jag jätteont i min kassa höft - jag som tyckte att den bomlösa gav mycket höftsmärtor i början men det här var värre. :eek:

Så nu vet jag att jag trivs ypperligt i den bomlösa! :D Innan var jag lite så där att det var inte så stor skillnad men nu kändes det verkligen. Och jag vill bara understryka här att westernsadeln ÄR den skönaste westernsadel jag suttit i och den skönaste av alla sadlar öht innan jag skaffade den bomlösa.

Hästen reagerade dock inte lika mycket, gick ungefär som vanligt, lite svårare att söka sig neråt MEN det kan mycket väl bero på att jag inte kom åt honom med sätet lika exakt som i den bomlösa så att timingen blev fel.

/Camilla

Sv: Bomlösanpassad

Kan inget mer än hålla med, red förra veckan i bomsadel. Ujujuj vad jag fick men av turen, hästen klarade sig iaf utan bevisliga sådana.

Den enda fördelen jag upplevde, om det nu kan räknas dit, var att bomsadeln var mkt nättare och lättare än den bomlöse (rider "engelskt").

har just samma erfarenheter som dig. hade själv en premier westernsadel innan jag övergick till bomlös westernsadel (star trekk) helt underbart o rida nu..somsagt ingen stolsits, inget ont i sittbenen och defenitivt inte klumpig..så skönt!!

Jag håller med dig. Jag rider alltid i bomlös sadel hemma, den är UNDERBAR att sitta i! Mjuuuuuuk.. :love:

Sen när jag kommer till ridskolan och ska rida i den Lemetex hoppsadel som "min" häst har.. :crazy: Den är ju totalt STENHÅRD i jämförelse!
Måste ha gel-sits på den för att kunna härda ut :p

Jag vet precis hur det är.
Dessutom känner jag att man SITTER I min SS men att man SITTER OVANPÅ engelska sadeln. Jag får även sämre balans i en bomsadel.
Jag har ju skaffat mig en Griffin dressyrsadel som hästen tycker är rätt ok men AJ min rumpa. Fy vad hemsk den är att sitta i. Snacka om att jag får tvinga mig att sitta ner i den.
Inte bra att bli bortskämd med en skön bomlös.
// Linda

Och jag ska gå lite mot strömmen ;) Både jag och hästen är bomlösskadade. Fast vi letade upp en bomsadel som inte gör övergången så märkbar ;) Så jag rider lika gärna i båda två faktiskt. Både den bomlösa och bomhoppsadeln (flatback). Dock fick sadelmakaren modifiera lite just för hästen är just bomlösskadad. Skulle vara mjuuukt mot hans lilla rygg, så ut med vanliga ullstoppningen och in med extramjuk LAMMULLsstoppning, och så en lammullspadd också. Så var han nöjd ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar