Bomlösa sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jojjo150
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 075
J

jojjo150

Har länge haft problem med min new forrest vallacks rygg och dåligt passade sadlar så nu tänkte jag ta chansen och satsa på bomlöst! :angel:

Har sökt lite här och kollat på andra sidor som stall vrå och torision och jag gillar inte dom sadlarna! Finns det några mer alternativ? Jag tycker dom är väldigt dyra, vill helst ha en under 5000 och sen så vill jag inte ha dressyrgjord :smirk: Finns det några sånna?

Sen så måste jag säga att jag tycker sadlarna är väldigt fula! Är det fler som tycker det? :devil: :angel:

Och ni som har bomlös sadel släng in en bild och skriv vad ni tycker om dom! :d

Sv: Bomlösa sadlar!

Hej!

Passar på att "hänga på". :angel: Har en treåring under inridning där sadeln glider bakåt. Vi har provat ca 10 sadlar, ingen fungerar riktigt bra. Kan en bomlös sadel vara bra vid ett sådant problem?

Mvh / Fia

Har du prövat Wintec sadlar...jag har en Wintec 500 med blått järn i, i vanliga fall...men jag tror jag måste sätta i det röda nu efter ett par månaders bete...

På Kaupre finns en dressyrsadel som ser ut precis som en vanlig sadel. Tittar du på engelska sidor (t ex http://www.enlightenedequitation.com) finns det allroundsadlar som ser ut som vanliga engelska bomsadlar men är bomlösa. Dessvärre nytillverkas de inte längre, men finns till vettiga priser begagnade (hittade två st, en brun och svart till c a 10 000 kr för en månad sedan) (som jag inte köpte, jag beställde en dressyrsadel från Kaupre istället).

Senast ändrad:

knights är billiga runt 5000 kr, Men då är det dressyrgjord

Hej,
Jag har ett travarsto, som det varit mkt svårt att hitta passande sadel till. Har nu köpt en Free Form Western. Väldigt bra. Ligger t o m still utan att glida bakåt. Ingen annan sadel som gjort. Provade tex en Knights bomlösa. Inte bekväm alls för mig och låg inte still. Det brukar gå att hitta begagnade bomlösa. Just nu har dessutom Stall Vrå sommarpriser på sin Barefoot. Den sadeln har jag provat på annan häst. Fantastiskt bekväm.

Pockan skrev:
Hej!

Passar på att "hänga på". :angel: Har en treåring under inridning där sadeln glider bakåt. Vi har provat ca 10 sadlar, ingen fungerar riktigt bra. Kan en bomlös sadel vara bra vid ett sådant problem?

Mvh / Fia

Man kan ju alltid prova, de bomlösa brukar ligga bra på de flesta hästar. Jag rekommenderar de modellerna som har bossor som en vanlig sadel, alltså inte som torsion/barefoot/fitform/freeform där man måste ha en speciell pad under. De brukar glida på fler hästar än de med bossor.

Det finns lite begagnade star-trekks som man kan få till bra pris. Kaupre själv har en begagnad-sida, men det finns även här på Bukes annonser.

Själv har jag en ST Comfort, med dressyrgjord.

/Camilla

Jag har precis köpt en Fitform, begagnad, det är precis samma sadel som Barefoot som Stall Vrå har fast i kalvskinn (kostar ca 7000 ny tror jag). Jag har lite svårt att vänja mej vid den men det blir bättre för varje gång jag rider i den. Hästen fullkomligt älskar den. Jag har haft problem i flera års tid & bytt sadlar som en galning (& blivit pank på köpet..) på slutet blev han halt oavsett vilken sadel jag la på honom, men funkade barbacka. Med den bomlösa funkar han hur bra som helst, kommer gärna upp med ryggen och går i stadigare form än tidigare. Padden är väldigt viktig, jag har en Skito som verkar kanonbra.
Jag är hoppryttare i grunden men gått över till dressyr eftersom hästen inte får hoppa mer, jag är alltså van de traditionella bomsadlarna men tycker faktiskt att Fitformen är ganska häftig i utformningen, visst - det ser kanske mer ut som en westernsadel än en engelsk men huvudsaken det funkar =)
Har en bekant som köpt Knights och är inte alls nöjd, sadeln ligger inte stilla etc..
Stall Vrå har ju förresten kanonpris på Barefooten just nu..

Det finns faktiskt sadlar som:
är billigare än de flesta bomlösa
ser mera engelska ut
man använder lång sadelgjord till
man INTE behöver något dyrt specialunderlägg till

Däremot så kan jag inte säga mycket mera om dessa sadlar i nuläget, plus att man inte får göra reklam på forumen. Maila eller p'ma mig om ni har frågor så kan jag försöka svara på dem privat.

Senast ändrad av en moderator:

Att berätta vilka produkter som finns på marknaden har väl aldrig varit förbjudet.

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 349
Senast: Oknytt
·
Samhälle På senaste år har det ju poppat upp rätt mycket miljöprojekt som nästan alltid presenteras som att dom kan rädda världen. Oftast är det...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: AraSlei
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka