Bomlösa och hoppning

Camilla_H

Trådstartare
Surfade runt lite och hittade Ansürs hemsida http://www.ansursaddle.com/
och det visade sig att Ansür har en hoppsadel, Konklüsion som det står en hel del om (kolla under produkter och sen Konklüsion). Inte bara tillverkarens ord utan även provryttares och tränares.

Intressant eftersom vi varit lite fundersamma här över om det går att hoppa i en bomlös. Jag har bara skummat produktsidan men kan inte se att de nämner tryckfördelning eller stötupptagande vid hoppning specifikt.

/Camilla

Sv: Bomlösa och hoppning

Jag frågade förr (här på sidan) HUR Konklüsion är uppbyggd, men ingen tycks veta. Jag är ju intresserad på hur stiglädrena är fästade, om annat i konstruktionen skiljer sig från 'vanliga bomlösa' osv, men ingen tycks ha en aning? (Förutom de som tycker att en Ansür inte har på en hästrygg att göra alls då, än mindre hoppa i).

Mnen jag vill fortfarande ha svar på frågan för jag ser inte hur det kan fungera med 'vanlig' design utan paneler etc och med band över ryggen. Men efter enligt mina små hobbytester så kan man hoppa 60 cm med SS:en utan minsta punkttryck, medan samma höjd med FF:en ger punkttryck (som HÄSTEN inte tycktes bekymras över alls, men det syndes på tryckmärkena sen). Så frågan är ju om Konklüsion har V-fästning på stiglädren, och då borde det ju rent teoretiskt gå att hoppa så högt man önskar med SS t ex (förutom att designen INTE är speciellt bra för hoppning rent tekniskt, den stjälper ryttaren mer än den hjälper iom frampommeln, men det är ju i så fall bara en designfråga).

Jag har också funderat på hoppning i en SS. Tar små skutt då och då.
Ryggraden är ju fri i en SS. Där blir inget tryck såsom i de flesta andra bomlösa. Frågan är ju hur stort punkttryck det blir vid pommeln och canteln (fram o bakbom)? Med pad så borde inte bli så mycket. Stigläderna sitter ju fästa även i sätet.
Jag har ridit med handen under pommeln för att känna vid vanlig ridning men ger mig givetvis inte på det vid hoppning.
Att sedan pommeln är i "vägen" när man hoppar och även vid extremare klättring är en annan femma.
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har också funderat på hoppning i en SS. Tar små skutt då och då.
Ryggraden är ju fri i en SS. Där blir inget tryck såsom i de flesta andra bomlösa. Frågan är ju hur stort punkttryck det blir vid pommeln och canteln (fram o bakbom)? Med pad så borde inte bli så mycket. Stigläderna sitter ju fästa även i sätet.
Jag har ridit med handen under pommeln för att känna vid vanlig ridning men ger mig givetvis inte på det vid hoppning.
Att sedan pommeln är i "vägen" när man hoppar och även vid extremare klättring är en annan femma.
// Linda

Jag SÅG inget punkttryck i fram- resp bakkant när jag hoppade i SS:en. Utan det var lika jämnt fördelat som efter ett dressyrpass. Med FF:en däremot såg jag förhöjt tryck över stigläderbandet. INTE över ryggrad, tornutskott etc dock, utan på den del av hästen där d etål att bära. Så den höll ryggraden fri etc ändå, men det blev ändå ökat tryck och där avbröt jag både experimentet att hoppa i den och ens tankarna på att hoppa mer id en (okej, ligger det en stock över vägen så skulle jag hoppa över den, eller en liten bäck, men det är också allt)

Bäggetesterna utfördes på låga hinder 50 - 70 cm. SS:en hoppade jag i flera gånger och på två olika hästar, FF:en bara en gång och på en häst (av förståeliga skäl)

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: videnlis
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 332
Senast: caballus
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 137
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka