bomlösa hoppsadlar?

B

beagle

vet ni vart man kan få tag på sådana? och om de är bra eller inte? en shettis i stallet i sommras hade en, såg ut precis som en vanlig hoppsadel förutom att den inte hade nån bom, (ungefär gjord som diddi sadeln alltså),

nån som har nån aning eller synpunkt? :confused:

Såvitt jag vet finns bara en bomlös sadel (Ansür-sadeln) där tillverkaren menar att man kan hoppa i den... bortsett från att den är jättedyr :crazy: är jag skeptisk ändå... har svårt att tänke mig att en bomlös sadeln verkligen kan stå emot de enorma krafter som den utsätts för vid ett nedslag...
Visst kan man ta ett skutt då och då i en bomlös sadel.. men inga högre hinder och inte ofta.. då kan hästen fara illa är jag rädd...

Hej!

Den enda bomlösa hoppsadeln jag känner till är Ansür Konklüsion.

Sadeln som du såg på shettisen var nog en Victory, en shettissadel som fanns på 80-talet.

precis det jag anar också, men i detta fall så var det nog för att den skulle passa shettisen(fet, låg manke, kort rygg, det vanliga problemet), inte väga för mkt och mest kunna rida ut i.

samma sak skulle det vara om jag köpte en, en för att kunna rida i lite lätt sits i och kanske ta några studs på 30 cm med. kan nog inte heller tänka mig att bomlös skulle vara jättebra om man tränade avancerad hoppning flera ggr i veckan... :crazy:

asså jag kanske är dum i huvudet,, men hur funklar det med bomlösa sadlar egentligen??

har letat lite efter hemsidor med bilder och så.. utan resultat.. =)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 356
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 259
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 048
Senast: TinyWiny
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka