Bomlös sadel - svår uppsittning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marskatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 355
M

marskatt

Hoppas på svar från er som har erfarenhet av bomlös sadel.

Har hittat en sådan sadel som jag tror att både min pålle och jag skulle kunna trivas alldeles utmärkt med :bump:

Nu har jag fått för mig att den "snurrar" lättare vid uppsittning än vad en vanlig sadel gör.....stämmer det?

Jag använder alltid pall men är väl tyvärr inte den lättaste typen :angel:

Sv: Bomlös sadel - svår uppsittning?

Jag vill inte svara för Torsion och alla dess kopior men min Sports Saddle har jag aldrig haft problem med att sadeln "snurrar" vid uppsittning.
// Linda

Sitt inte upp i stigbygeln då, lär dig hoppa upp istället! Tada, då var problemet löst!! :)
Nä, men jag tror det är olika på hästar och sadel hur bra de ligger vid uppsittning. Så det är bara att prova och se!

jag har en Karl(typ torsion), o väger 90 kg!!!! :o dock inga problem att sitta upp :)

Sportssaddlen jag lånar har JAG inga som helst problem att sitta upp från mark med (jag väger dock under 50 kg). Ägaren till den har dock problem med att den snurrar, men så sitter on generellt upp från pall så inget problem. Vad skillnaden beror i (vikt, att vi spänner gjorden olika hårt etc) vet jag dock inte. Men på två olika hästar har jag inte haft några problem alls att sitta upp från mark, inte ens när jag lyckats vara lika smidig som ett kylskåp ;)

SÅ sitter du upp från pall ser jag inte att det skulle vara några problem alls, i värsta fall får du väl skaffa en såpass hög pall att du kan lägga benet över och aldrig behöver belasta en stigbygel enkelsidigt.

Min Torsion har snurrat runt vid uppsittning från marken en eller två gånger, men då beror det generellt sett på att jag inte spänt sadelgjorden tillräckligt (klantig och med en häst som lärt sig hur man drar in magen i exakt rätt ögonblick :( ) och är lika smidig som en flodhäst på land (= Lägger för mycket vikt i en stigbygel). Nu sitter jag ju oftast upp från pall och då har det aldrig varit några problem. Å andra sidan är jag ganska snabb upp och använder knappt stigbygeln till hjälp annat än i extrema situationer. Men det borde inte vara några större problem bara man tänker på sadelgjorden och var man lägger mesta vikten vid uppsittning. Hoppas du kommer trivas med din tilltänkta bomlösa! :bump:

Hon jag köpte min bareefoot av rekomenderade att hoppa upp från pall el liknande.Bättre för hästens rygg med :)

Ett STORT tack för alla svar. Känner att jag lugnt kan införskaffa mig en bomlös sadel
:-)

Jag har en Barefoot Cheyenne och en Nevada. Ingen har snurrat än och högsta pållen jag satt upp på hittils är 1,83 och det var högt men upp kom jag trots min icke smidighet...

Min ST Comfort är superstabil och jag måste kunna sitta upp från marken då jag rider distans och inte alltid har en uppsittningspall med mig ut i skogen.. ;-) Min häst har dessutom skyggat kraftigt med den så att jag hängt i bara en stigbygel för en sekund eller så och inte ens då har den glidit. Rekommenderas! Behöver inte ens dra åt gjorden speciellt.

/Camilla

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 218
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka