Bomlös Dressyrsadel?

StrawberryRed

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att köpa en bomlös dressyrsadel. Jag tänkte höra lite med er, vad tycker ni om bomlösa sadlar, har ni hört bra/dåligt om dem?

Det enda dåliga jag har hört är att de inte klarar av trycket när man hoppar, men eftersom jag ska ha en dressyrsadel, så är det ju inget problem.
Jag har också hört att den ska forma om sig väldigt lätt efter hästen, t.ex om den får mer / mindre muskler ? Någon som vet om detta stämmer ?
Snälla kom med tips ! ;)

Sv: Bomlös Dressyrsadel?

Jag har en bomlös dressyrsadel. Trivs jättebra i den - om jag bara hade kunnat hantera min hästs betydligt större luftigare rörelser och ökade ryggverksamhet han lade sig till med när jag köpt den bomlösa...
Jättepositivt att känna hästens rygg närmare, man kan rida med mindre hjälper, får snabbare reaktioner, ja - bara positivt bortsett från att jag inte längre kan sitta ner :D

Har en bomlös Trekker Master, den är vi så nöjda med (båda ryttarna och hästarna) att vi har beställt en till som kommer i dagaran. Då har vi en normalvid svart och en smal brun (fullblodet behöver inte normal vidd utan vill ha lite smalare).

Vi är supernöjda, hästarna tycker det är jättebekvämt (har ridit flera hästar i den sadeln) och dessutom är den (enligt oss) snygg. Godkänd att tävla i.

Okej ;) NU blir jag riktigt sugen på att köpa en, eftersom att alla säger att dom är så bra :)

En som jag känner lånade en bomlös sadel till sin isis. Den hade jag på min oxå. Den passade typ alla hästar. det var en Torsion. SKit bra.
Men den kräver sin balans.

SKulle aldrig tvecka på att köpa en bomlös sadel, om dom blir tävlingsgodkända. tyvärr är dom ju inte det så det får vara.

Jag själv gillar torsion sadlar då man verkligen KÄNNER skillnaden första gången man rider i den. det är som att sitta i en soffa.

Trekker Master är godkänd på alla tävlingar, dock är det ju en dressyrsadel. Du får tävla hur mycket du kan, vill och orkar i den.

Det finns ingen människa som kan se skillnad på en Master och en bomsadel utan att böja fram mot bakvalv.

Trekker Master är godkänd på alla tävlingar, dock är det ju en dressyrsadel. Du får tävla hur mycket du kan, vill och orkar i den.

Det finns ingen människa som kan se skillnad på en Master och en bomsadel utan att böja fram mot bakvalv.

e det dom nya sadlarna som ser Exakt ut som en vanlig?

Har en bomlös dressyrsadel, tyvärr av den icke tävlingsgodkända sorten:cry:

Hästen älskar den, har fått världens schwung, har dock samma problem som Polly_Mulle, hästen blev helt plötsligt betydligt svårare att sitta på, men det är ju iofs bara positivt egentligen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V