Bomfria Skáld?

kolfinnur

Trådstartare
Halloj! :) Har nu bestämt mig för att om jag ska ha en sadel, ska det vara en bomlös! Har tittat runt lite och såg den isländska diddi-liknande bomlösa sadeln "Skáld".
Någon som har sadeln/har erfarenhet om den?
Värd att köpa för att rida med tills pållen fått muskler? :)

Sv: Bomfria Skáld?

Såg den också och tror den är värd att titta närmare på. Absolut prisvärdig :)

Jo, tyckte jag också :p men jag undrar om den också säljs på island? Inte sett den på island...

Nu tror jag personligen att Kinvaras är lite partisk i denna fråga eftersom denna användare talar väääldigt varmt om allt vad detta särskilda företag säljer... :angel: Allt från sadlar till paddar och stigbyglar.

Okej, jag förstod inte riktigt det där men okej :p

Skulle en Diddi/Skáld eller andra liknande bomfria sadlar passa på denna rygg?

Alltså vadå passar eller inte passar?
Det är en bomlös, klart den passar olika sorters ryggar,
det du får ha koll på är väl så att den inte är för lång samt ligger över manken (för nära).

Vilket tex diddidynan har en tendens att göra på en del.

Jag har sett Skáld på nån sida på nätet, troligen en isländsk och sedan har jag nu sett den på den svenska ÅF's sida.

Verkar vara en billigare variant av Kariflex och diddidynan.
Kan säkert vara bra för det.

Och ja, jag håller med ovanstående att det verkar som att en användare som är väääldigt positiv till vissa produkter är och smyger mycket i en del trådar... :angel:

Nu tror jag personligen att Kinvaras är lite partisk i denna fråga eftersom denna användare talar väääldigt varmt om allt vad detta särskilda företag säljer... :angel: Allt från sadlar till paddar och stigbyglar.

Du skal kunde bevisa dina påståenden om du skriver så här.

Du skal kunde bevisa dina påståenden om du skriver så här.

Jag skrev tror. :grin: Och jag tror att fler kan hålla med mig. Det är bara att titta på dina inlägg här på forumet så ser man tydligt ett visst mönster...

Och kollar man teckningstråden på Gnägg så är dina målningar du lagt bilder på där exakt samma som en viss återförsäljare har på sin sida... Så jag skulle säga att det är bevis nog.

Senast ändrad av en moderator:

Den är ju bomlös så visst kan den passa. Men hur ser denna sadel ut undertill? Hur brett är det mellan bossorna och hur tjocka bossor är det? Hur lång är den?

Även en bomlös sadel måste man prova på hästen för de funkar inte per automatik på alla hästar som många försäljare vill påstå. Men det är större chans att en bomlös sadel passar hästen en en bomsadel. Och en passande bomlös sadel är bra för den passar oftast hästen oavsett om den går upp eller ner i vikt eller musklar om sig. :)

Alltså vadå passar eller inte passar?
Det är en bomlös, klart den passar olika sorters ryggar,
det du får ha koll på är väl så att den inte är för lång samt ligger över manken (för nära).

Vilket tex diddidynan har en tendens att göra på en del.

Jag har sett Skáld på nån sida på nätet, troligen en isländsk och sedan har jag nu sett den på den svenska ÅF's sida.

Verkar vara en billigare variant av Kariflex och diddidynan.
Kan säkert vara bra för det.

Och ja, jag håller med ovanstående att det verkar som att en användare som är väääldigt positiv till vissa produkter är och smyger mycket i en del trådar... :angel:

Alla bomlösa passar absolut inte alla hästar, de ska provas in precis som en bomsadel.
Fördelen är att om sadeln passar så kan man oftast ändra padens tjocklek eller utformining när hästen ändrar form, men det är inte alltid det går, utan man får byta även en bomfri sadel.

Jag skrev tror. :grin: Och jag tror att fler kan hålla med mig. Det är bara att titta på dina inlägg här på forumet så ser man tydligt ett visst mönster...

Och kollar man teckningstråden på Gnägg så är dina målningar du lagt bilder på där exakt samma som en viss återförsäljare har på sin sida... Så jag skulle säga att det är bevis nog.

När det gäller Gnägg - tänkte nog att du skulle dra fram detta - jag känner mycket väl till målningarna eftersom www.helen-t-artgallery är en nära släkting. Inte allting är som det verkar och skall du ut och påstå något så skall du verkligen kunde bevisa det.

Lika dumt om jag skulle skriva att jag TROR du är Diabolital Kitten eftersom du har samma namn som prefixen. Man skall då också se dina och DK inlägg för att man skulle tro ni är samma person. Så - när det gäller trådar så diskuteras UTRUSTNING och enbart det, personliga påhopp är något som strider mot Nättiket

Oops, trampade visst på en öm tå... :D

Och om jag tror att du kanske är återförsäljare för bomlösa/flexibla sadlar m.m, räknas det som påhopp??

Just den ÅF som både jag och Johanna-79 tror oss har råkat upptäcka är inne i trådar och skriver så gott om sina produkter gör ju faktiskt något man inte FÅR göra här på buke -smygreklam.

Jag vet flera andra nick här som säljer saker tex ryttarutr, sadlar,
och andra tjänster tex säljer hästar, hingsthållning etc, men den stora skillnaden är att de inte gör någon som helst reklam, men de svarar kanske på frågor om man undrar något.
Specifika grejer får man ta via pm, så det inte räknas som reklam.

Trist när det går till påhopp, bara för att man påpekar att en sak inte är tillåten..

Alla bomlösa passar absolut inte alla hästar, de ska provas in precis som en bomsadel.
Fördelen är att om sadeln passar så kan man oftast ändra padens tjocklek eller utformining när hästen ändrar form, men det är inte alltid det går, utan man får byta även en bomfri sadel.

Eh, nu pratade vi ju om bomlösa av den typen man inte behöver pad till. Jag har inte sett många ryggar som diddi inte format sig efter,
däremot kan den givetvis vara för lång eller ligga på manken.

Kari flex är väl mjukare och gör mindre om den är lite för lång har jag uppfattat det som, eftersom det inte är den delen av sadeln som bär vikten från ryttaren som ofta är "för långt" utan det är en del av bakdelen på sadeln.

Bomlösa av soffkuddemodel tänker jag inte uttala mig om, eftersom det inte är den typen som diskuteras i tråden - däremed behöver vi inte heller prata om paddar speciellt mycket.
Den typen av sadlar är nog mer "bök" med att få rätt passform.

Självklart finns det undantag när det gäller bomlösa sadlar, men jag är rätt säker på att jag skrev "passar olika sorters ryggar" och inte
"alla sorters ryggar"...

Till alla som svarat ang. sadeln och inte någon annans intresse för en viss ÅF :angel: haha
Är det någon som vet hur lång diddin är/hur bred kanal?

Om jag inte har fel så är diddi dynan ca 45 cm lång och den har en bred kanal. Men den är dyr, jag hade nog köpt en Kari Flex som är liknande men med en mycket mjuk, flexibel "bom" om jag inte var säker på om bomlöst var det jag ville rida i. Fast Diddin är väldans snygg. :)

Om jag inte har fel så är diddi dynan ca 45 cm lång och den har en bred kanal. Men den är dyr, jag hade nog köpt en Kari Flex som är liknande men med en mycket mjuk, flexibel "bom" om jag inte var säker på om bomlöst var det jag ville rida i. Fast Diddin är väldans snygg. :)

Jag tänkte skriva att jag hade för mig att den var 45-46 cm lång så det stämmer nog :)

Den är kort och med bred kanal iaf.
De första exemplaren som kom ut var väl iofs ganska smala under,
men det är nog inte en sån TS vill ha isf.

Och som parantes så kan jag väl säkert tala för fler än mig själv att man blir irriterad när det alltid är SAMMA firma som dykt upp med olika nickname och talat så väldigt gott om sina produkter när det inte är tillåtet att göra reklam för sina produkter/tjänster här på buke.

Det märks direkt på sättet att skriva, stava och formulera sig om det är samma person men med ett annat nick.
Det enda jag hakar upp mig på, är att jag som sagt blir irriterad när man inte får göra så.

Senast ändrad:

Och som parantes så kan jag väl säkert tala för fler än mig själv att man blir irriterad när det alltid är SAMMA firma som dykt upp med olika nickname och talat så väldigt gott om sina produkter när det inte är tillåtet att göra reklam för sina produkter/tjänster här på buke.

Det märks direkt på sättet att skriva, stava och formulera sig om det är samma person men med ett annat nick.
Det enda jag hakar upp mig på, är att jag som sagt blir irriterad när man inte får göra så.

Ja, jag har märkt det med... :grin:

Ett förslag: om man nu istället för allt löjliga tyckande diskuterade ämnet som tråden blev skapad på - nämligen Skáld sadeln.

Ett förslag: om man nu istället för allt löjliga tyckande diskuterade ämnet som tråden blev skapad på - nämligen Skáld sadeln.

Det gör vi ju det med, fast tråden tog en vändning åt Diddi sadeln istället, men det kanske vi inte heller fick??

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka