Bombyte Butet...

Nooneyouknow

Trådstartare
Imorgon ska jag köpa en Butet hoppsadel, för 500kr, med paj bom efter att en häst lagt sig i stallgången med den på...

Min fråga är nu, hur mycket kostar det att skicka ner och få bommen utbytt hos Butet? Någon som har lite koll på de, har googlat men inte hittat ett smack.

Sv: Bombyte Butet...

Har för mig att det ligger på ca 3 000 kr. Hade en med knarrande bom på jobbet som bara hängde sen några år tillbaka som skulle säljas. Chefen kontaktade då Equality Line och frågade eftersom den skulle värderas och nya ägaren skulle stå för bombytet.

Minns jag fel eller var det inte din häst som var spikrak i ryggen ? Butet passar inte på raka ryggar så att du är medveten om det innan du köper den.

Måste bara fråga. Om nu hästen la sig ner och mosade den såpass att bommen gick av, borde den då inte vara i uselt skick, repig osv?
Butet i all ära men jag skulle då inte vilja ha en sadel i sånt skick

Måste bara fråga. Om nu hästen la sig ner och mosade den såpass att bommen gick av, borde den då inte vara i uselt skick, repig osv?
Butet i all ära men jag skulle då inte vilja ha en sadel i sånt skick

Funderade på samma sak, den kan ju knappast ha lagt sig snyggt och prydligt och bommen gick den måste ju slagit runt rejält för att knäcka bommen, de tål ju bra mkt mer än vad man tror speciellt när de ligger på hästryggen iom att den har stöd av att vara utfylld.
Har haft hästar som vurpat kraftigt med sadlar och tom rullat runt ovanpå bommar med sadlen emellan inte en enda gång har bommen gått sönder en flatback sticker ju inte ut så mkt från hästryggen så blir inte mkt bräckning i dem.

En vän lyckade däremot med mästerverket att knäcka bommen på sin tre dagar gamla sadel (för 25000:-) det lyckades hon med genom att sadla och gå runt på andra sidan och rätta till, när hon precis var på väg runt igen blev hästen rädd för något och kastade sig och hon hann inte få tag i sadeln som ramlade ner mitt under hästen och den trampade på den.
Snygga fina hovmärken på den så var ju lite svårt att lyckas få ut en ny bom på garantin så var bara för henne att ta fram plånboken hon var inte helt lycklig och hade sen alltid de fina hovmärkena som påminnelse i sin sadel :cool:

Nu har jag hämtat sadeln och den var inte knäckt men däremot skev. Inga märken eller revor utöver normalt slitage på kåpor.

Sadeln är kollad av aukt. återförsäljare och fått ett ungefärligt pris på 5000kr att byta bommen, med jobb. Sadeln värderades till ca. 15'000kr när bommen är lagad... Sadeln är byggd i slutet av 90-talet.

Kollar du annonser en period så får de inte ens 15000 för de ganska nya har varit en del 02-03 or ute för 10 de sista månaderna även en del 97-99 för 7-9 så tror du är väl optimistisk om du tror att du skall få 15 för en så gammal. Återförsäljarna värderar dem alltid mkt högre än vad marknaden gör tyvärr vill ju inte återförsäljarna köpa dem. Sadelmarknaden för dyra sadlar är stendöd för tillfället och har varit ett bra tag. Skall du få sålt dyrare sadlar så är det just genom att priset är väldigt lågt annars kan du annonsera dig blå. Ligger tex nästan splitternya cwd ute för runt 15 och de kommer in gång på gång på annons månad efter månad och då är ändå cwd ett betydligt hetare märke än butet idag. Butet har haft sin storhetstid och är på klar tillbakagång i intresse har väl varit lite för många hästar som fått ont i ryggen av dem iom att bomvidderna är så smala och de är så svängda i bommen så är det inte många som de verkligen passar även om alla tyckte de passade såååå bra tidigare.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
417
Senast: warg
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka