Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både girland och girlang är rättstavat enligt saob.Alltså....jag förstår när språket och stavningar på lite mer utländska ord förenklas (t.ex juice till jos) även om det sticker lite i ögonen.
Men, jag tänker mig att korsord ändå ska hålla sig till hur det stavas på riktigt, eller tänker jag fel?
Girland - Girlang
Ladugård - Lagård
Ledsen - Lessen
Gjuten - juten
Det finns ju fler.......
Både girland och girlang är rättstavat enligt saob.
Både ladugård och lagård är också godtagbart.
Ledsen och lessen accepteras.
Gjuten och juten är olika ord men inte felstavade:-)
Ja det förstår jag när det verkligen är felstavat. Övriga exempel får man nog stå ut med - det är svårt nog att få ihop ett korsord ändå.Jag förstår det. Precis som jag förstår att Juice kan stavas Jos, som jag ju skrev. Jag har dock svårt att se att det i ett korsord inte ska vara den ursprungliga, ”rätta” stavningen.
Men just Gjuten är faktiskt ganska ofta juten i korsord med gjuten som grundord. Den blir jag faktiskt mest irriterad på.
Jag har lärt mig att det finns fler avstavningar att minnas till eftervärlden;Jag kan inte annat är älska avstavningen
Nazi-
stavhoppare.
Den sista förstår jag inte. Att något med fyra ekrar avstavas så är väl helt rätt? Eller missförstår jag kanske?Jag har lärt mig att det finns fler avstavningar att minnas till eftervärlden;
anti-
kloppis
ko-
smisk
och den gedigna, och rätt så svårdechiffrierade
fyr-
ekrig
Ha ha. Ja, den blev alldeles fel!Den sista förstår jag inte. Att något med fyra ekrar avstavas så är väl helt rätt? Eller missförstår jag kanske?
Ah, då är jag med!Ha ha. Ja, den blev alldeles fel!
Det skulle stått
fyre-
krig
vilket tycks vara väldigt svårt att finna avstavningen på; (t.ex ett) fyr-ekrigt (hjul).
Men i min iver att skriva rätt, skrev jag fel, dvs rätt. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Fall på eget grepp var det i varje fall...
Och DÄR sprack min skärm...Skitsofreni
När jag var liten hade vi en Peschå, det var först i tonåren jag förstod hur det stavades. Hade aldrig sett det skrivet så trodde det skrevs ”Peschå”.Reno megan