Bomavstånd

annaklara

Trådstartare
Hej, jag skulle vara jättetacksam om någon tos sig tid att svara på det här.
Idag ska jag träna lite markarbete med nya pållen, men jag är inte expert direkt. Så jag skulle vilja ha lite hjälp med avstånd mellan bommar, då syftar jag på liggande bommar i både trav och galopp. Han är 143 cm, normalt steg.
Tack på förhand!

Sv: Bomavstånd

Jag är ingen expert heller, ska jag inte påstå men så här brukar jag göra:

Travbommar - ca 2 meter avstånd

Galoppbommar - Ca 3 meter avstånd

Har för mig att det är så jag brukar lägga dem (inte 100 % säker, men nästan ;) ), hästen är ca 140 cm i mkh, så det borde passa din ponny någorlunda :)

/Johanna

1.10 m är normalavståndet i trav.

i galopp så 2-2.5 m ungefär. tror inte du behöver större (3-3.25 m används i studshinder till ridhästar) men jag är ingen expert jag heller.

ojj, då tänkte jag nog lite fel :idea:
Måste ha varit ungefär 1 meter kortare på båda, haha :angel:

/Johanna

Standardavstånden för en D-ponny ligger på:

1,00-1,10 m mellan travbommar
2,75-3,00 m mellan galoppbommar
2,30-2,40 m mellan travbom och hinder

Men sen kan man ju alltid behöva ändra utefter individen.
Men detta är iaf standardavstånden. :)

Dra bort 10 cm på avståndet ifall du höjer upp bommarna från marken, men nu skrev du ju att bommarna ska ligga på marken så då är det ovanstående som gäller.

Sen kan man ju också leka med avstånden, beroende på vad man vill uppnå med träningen. Vill du träna på att korta steget, bromsa hästen, göra den mer uppmärksam så kan du testa att korta avståndet. Vill du träna på att länga hästens steg och öka bjudningen så länger du avstånden mellan bommarna.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar