Bom & Cavalettiarbete

nexxa

Trådstartare
Vill ha lite tips på bom och lyfta på benen övningar.
Har en väldigt framåt häst som jag vill ska tänka till lite och inte rusa igenom allt.
Hört lite om att lägga bommar som en solfjäder osv. Så vill ha tips från er,hemsidor mm. Gärna avstånd också mellan bommarna (häst på 155 i mkh med stort steg)

:bow:

Sv: Bom & Cavalettiarbete

på långsidan så läger du ca 3-4bommar med travavstånd. å så ska det var som cavaletti bommare(lite i luften) då lyfter hästen på benen å samtidigt som han inte kan skena runt. utan måste trava för att komma över-

Sedan kan du hoppa t ex ett krýss på en volt å efter hoppet sakta av till skritt . å ny fattning(lydnad träning)

du kan lägga som en solfjäder med den sidan som det är längst i från varandra upplagda på lite låg höjd med hinderstöd. sen kan du även ta ca 5 bommar längs långsidan och lägga upp ena sidan på bommarna lite grann med hinderstöd. Varannan bom varannan sida. *hjälp va svårt det var att förklara* :angel:
Du kan lägga 4 bommar på marken(eller upplagda) ha tre stutsar efter kanske 10 meter sen fyra bommar igen efter stutsen så den måste sakta att till trav ganska snabbt efter hindret. När den blir mer och mer lydig kan du korta avstånden. Man kan variera i massor :) lycka till

du kan lägga upp cavalettibommar m travavstånd..det vill säga ca 130 cm avstånd ufrån varan..sedan kan du ha galoppavsprångs bommar..ca 3-3,5 m mellan varje bom...det borde iaf lösa lite att han sänker fareten å att han ser vart han ställer benen..

C F skrev:
på långsidan så läger du ca 3-4bommar med travavstånd. å så ska det var som cavaletti bommare(lite i luften) då lyfter hästen på benen å samtidigt som han inte kan skena runt. utan måste trava för att komma över-

Sedan kan du hoppa t ex ett krýss på en volt å efter hoppet sakta av till skritt . å ny fattning(lydnad träning)

Vill bara fråga en sak..
Hur ska jag göra med min häst som även hoppar över bommar på marken ..??:confused:
Hindren hoppar han bra men han kan inte trava över bommar!!
Han skrittar över dom men i trav så tar han ett jätte språng han har tom delat på en bomm hjälp!..:(

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka