Bollplank till dålig hund

Sablar22

Trådstartare
En kompis är hos veterinären med sin tik,
imorse var tiken allmänt låg, ville bara ligga ner.
Hon är vinglig i bakdelen, ömmar inte någonstans på kroppen,
äter gärna men dricker lite.
Antalet vita blodkroppar är högt, veterinären har
ännu inte en susning om vad felet är.

Någon här som känner igen symptomen?
Min stackars vän är helt förtvivlad och har suttit
hos veterinären sen tidigt imorse.

Vet att det är svårt med så lite att gå på,
men vännen är som sagt helt knäckt och hoppas
att ngn har tips eller råd.

Det veterinären har gjort är att ge kortison

Sv: Bollplank till dålig hund

Röntga och ta ultraljud på buken skulle jag göra.

Min hane hade liknande symptom när han hade cancer i mjälten. Orkeslös med glad, lite vinglig och allmänt ostadig i kroppen. Åt lite dåligt och men drack normalt, kissade och bajsade också normalt. Dåliga blodvärden.

Har dom testat för fästingburna sjukdomar?

Har dom testat för fästingburna sjukdomar?
Tänkte också fästingburna sjukdomar när jag läste vinglig i bakdelen, vet dock inte hur det stämmer in med resten. Sen är det väl så vanligt att veterinären borde testat för det antar jag.

Dom har inte testat för fästingburna sjukdomar.
Igår var hon jättepigg, så det har kommit under natten.
Ovillig att röra svansen är hon också.

Veterinären vill skicka dom till strömsholm,
men håller just nu på att surra med ngn kollega

Man ska ju aldrig gissa specielt i ett forum vad som kan va fel. Men jag hoppas din vän får svar på vad som är fel.

Min hade oxå liknande symptom, detta visade sig tyvärr vara cancer i levern.

Men som sagt, behöver inte va så allvarligt.....kan nog vara rätt mycket som ger liknande symptom.

Långskott:

Kan det inte vara vattensvans?

Det tillståndet kan ibland göra att hela bakdelen påverkas. Eftersom det är inflammatoriskt borde det ge ökade värden på de vita blodkropparna (antar jag?).

Är det en badglad hund?

Vattensvans har dom uteslutit enligt ägaren.
Dom är skickade till Sundsvall och har tid imorgon bitti,
om dom inte kan hitta felet så är Strömsholm nästa anhalt.

Stackars lillvovvan

svärmors hund blev sådär när hon hade en urinvägsinfektion, men det borde ju vet rimligen ha kollat upp... har inget annat förslag, men jag hoppas hunden blir bra!

Nja, vi fick ju inte så mycket information så det är nog inte mer långsökt än andra åkommor som kan ge liknande symptom.

En f.d. arbetskamrats bekant (jag mötte Lassie :angel:) hade en hund som drabbades av botulism. Sannolikt berodde det på att den fått tag i något djurkadaver. I varje fall så fick den först muskelsvaghet och förlamning i bakbenen och blev sedan som förlamad i stora delar av kroppen. Däremot var hunden annars hyfsat pigg och hade ingen feber. Veterinären tog väldigt många prover, men till slut föreslog någon på labbet att man kanske skulle misstänka botulism, vilket provsvaren sedan visade att det var.

Botulism är väldigt ovanligt på just hund, särskilt i länder som Sverige. Visst, symptomen kan passa, men det står långt ner på listan med differentialdiagnoser :)

En neurologisk undersökning och kanske en röntgenbild vore lämpligt :)

Absolut står det säkert långt ner på listan. Allt jag gjorde var att ge ett bidrag till listan, sedan är det upp till någon kunnig att värdera förslaget. Jag uppfattade TS som att hon ville ha förslag på sjukdomar som har symptom som de som hunden uppvisar - inte att hon ville få en diagnos. Den senare ska ju veterinären ställa. :)

Självklart, tänkte bara informera om att sjukdomen är väldigt ovanlig och att man först bör leta efter de mest sannolika sjukdomar annars blir det väldigt dyr för ägaren om man ska börja testa för allt möjligt innan man uteslutit det viktigaste :)

Idag är hunden mycket bättre, så dom avvaktar med resan till S-vall.

Men det vore intressant att veta vad det är för ngt iaf.

Har/har hunden haft någon typ av fästingskydd på sig, halsband el. sånt som man droppar i nacken?

Nej inget sånt, det har heller inte setts ngn fästing på tiken.
Det är en staffordshire bullterrier.

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 344
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Behöver lite hjälp att se ett problem utifrån. Har tidigare frågat om tips angående min whippettik som är osäker på andra hundar och...
Svar
7
· Visningar
1 321
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 507
Senast: Belethien
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 707
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka