Bollerup -09

CSO

Trådstartare
Är nästan säker på att jag ska välja Bollerups NV/Häst inrikting och det vore skitkul om man kunde få kontakt med andra som var inne på samma spår! Så skriv alla som funderar på Bollerup!:D

Även åsikter från de som redan går där vore bra, t.ex. vilket boende som är bäst?;)

Sv: Bollerup -09

Jag har funderat på hästgymnasium! Men jag skulle vilja testa att säka två av de största-flyinge eller strömsholm bara för o se om man kmr in. Men jag vill helst gå där man satsar mest på ridningen. (vill bli elitryttare :laugh:) Hur mkt rider man på bollerup? ( Jag tror min moster som bor där nere pratade på det om inte jag skulle gå där?

Bollerups är ett häst gymnasium och inget ridgymnasium.
Det är mycket med sitsen och teknik. man hoppar alltså inga höga höjder om det är det du vill.
Det är många bra övningar inom både dressyr och hoppning och man lär sig massor, men som sagt inget ridgymnasium.

Här finns en bollerups tråd med massa folk som går och vill börja på skolan:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917656

Är nästan säker på att jag ska välja Bollerups NV/Häst inrikting och det vore skitkul om man kunde få kontakt med andra som var inne på samma spår! Så skriv alla som funderar på Bollerup!:D

Även åsikter från de som redan går där vore bra, t.ex. vilket boende som är bäst?;)

Somsagt kolla länken ovan. Fast tråden är ganska ut flummad just nu.

Jag går i 3:an på bollerup. NV-häst.

Boende får man inte välja själv i ettan. Man väljer standar och sedan får man se lite var man hamnar. De flesta hamnar på SE.

Verkar jättebra :) Ungefär hur mycket rider man och blir det överdrivet mycket plugg med NV?^^
Flyinge har jag hört inte har så jättebra ridutbildning... mest NV.

I ettan rider man 1-2 gånger i veckan, har körning 1 gång i veckan och sen är det en drös andra hästlektioner som unghäst, föl, stalltjänst, specialhästvård, hästkunskap o.s.v

Jag tror att när man börjar i ettan blir man ganska chockad med plugget men man kommer in i det väldigt fort. Har man ett bra system så är dte inte så jobbigt. sen beror det ju också på hur många kurser man läser ;)

Okej låter ju jättebra :)
Men är det någon som vet hur det här med inackorderingsbidraget? Hur mycket täcker det om man bor i Stocholm? :)

Okej men då borde jag alltså få mer om jag bor i Stockholm? :)
Och juste, behöver man skicka in någon ansökan om bidraget till sin kommun eller liknande? Hur gör man då?

Hej, jag har sökt till Bollerup (; hoppas på att komma in :crazy:

Jag funderar också på att söka till Bollerup, ska dit & kolla nästa vecka.. Jag har tittat på en hel del gymnasium i Dalarnas län, bla. Falu praktiska och Rättviks gymnasium, men inte hittat något som verkat bra.
Strömsholm var en dröm, men med en poäng på drygt 200 kommer jag knappast in där, så Bollerup känns som ett bra alternativ, förutom att det är drygt 70 mil hemifrån mig och ner till Tomelilla .. Men om jag tkr det verkar bra kommer jag garanterat att söka det, och jag har hört mycket bra saker om Bollerup, av min ridlärare (högt respekterad utav mig) och utav äldre kompisar. Sen har min SYV ochså kollat upp allt det andra som jag inte förstår ett skit om, och han säger att det verkar mycket bra!

Jag har gått på Bollerup för sådär en hundra år sedan :) Syrran har gått på Flyinge. Ridningen verkar vara ungefär likvärdig. På Flyinge är skolhästarna väldigt välutbildade men det är lite för få, de får tex dela på ett ridpass dvs en grupp gör iordning och rider en halvtimme och den andra rider andra halvtimmen och tar hand om hästarna efteråt. Flyinge är väldigt strukturerat och mkt regler. Det är rätt lite unghäst (bara inkörning av unghäst ej inridning) men det är väldigt kompetenta tränare och lärare.

Bollerup har inte lika välutbildade hästar (fast de är fina) men man får rida hela passet själv. Det är väldigt mkt unghäst både inridning och ungästkörning. Dessutom är det mkt körning på utbildade hästar, Bollerup har super fina körhästar. På Bollerup är det nog lite mer "fritt" det finns mkt regler där också men eleverna får ta mkt eget ansvar (kanske lite väl mkt). Vi hade dessutom möjlighet till sköthästar, du kunda sköta en skolhäst och då är det i princip som på ridskola man borstar å sånt, du kan sköta en unghäst och då blir det en del ridning (det är svårt att hinna med alla unghästar på lektionstid) eller så kan du vara skötare på ett fölsto, då är det pyssel och sånt men på våren får man lov att ha fölvakt och om man har tur så får man vara med när ditt sto fölar.

Jag har fått en känsla av att på Flyinge kommer gymnasie eleverna hela tiden i andra hand efter hippologerna men det är kanska bara en uppfattning. Stalltjänsterna är tuffare på Bollerup än på Flyinge. Jag utvecklades väldigt på Bollerup vilket inte min syster gjorde på Flyinge. Å andra sidan låg min syster på mkt högre nivå när hon började på Flyinge än vad jag gjorde när jag började.

Ridningen är väldigt grundläggande men jag tyckte jag lärde mig mkt på att rida så mkt olika hästar. Tränarna är dessutom väldigt lyhörda för elevernas önskemål. Båda skolorna utbildar hästskötare i första hand så vill man bli elit ryttare är det nog inget vidare, skulle vara för kontakterna då. Men man lär sig fruktansvärt mkt om hästen som biologisk varelse, foder, anatomi, skötsel osv. Vår lärare i hästvård var jättebra, men hård. Så många ridbandage jag har lagt under hennes lektioner. Hon var inte nöjd förrän de var perfekta. Men i gengäld får jag ofta beröm för mina bandage både från arbetsgivare, tränare och tom djurssjukhus. Sen en sak som inte är helt oviktig. På Bollerup är lärarna helt underbara! Både i häst och in andra ämnen. Engagerade, roliga och pedagogiska. När jag hör om andras gymnasie lärare är jag så glad för de jag hade. Vi var kompisar med våra lärare och alla grät på studenten när vi skulle säga hejdå till lärarna. Min syster var inte lika nöjd med sina lärare kan jag säga :)

Jag ångrar inte att jag gick på Bollerup, det var jätte kul och jag lärde mig massor. En stor del av min hästkunskap har jag fått där, dessutom har jag fått vänner för livet! Hoppas det blir bra vad du än väljer!

har kommit in på np häst men ligger som tredje reserv till nv profilen så hoppas verkligen jag får den platsen:cool: du själv då?:laugh:

jag hade också tänkt börja på bollerup det är nästan aktuellt nu när jag börjar nian... kanske. jag vill i första hand bli veterinär (men jag vet att det är svårt att komma in på den linjen sen efter gymnasiet... jaja, jag har bra beryg nu och håller det i sig så...) så jag ska ju gå på NV någonstans. Är Bollerups NV/hästinriktning bra för det då? och om jag ångrar mig/inte kommer in på veterinärutbildning, har jag lika stora möjligheter att plugga vidare till något annat som om jag går "vanligt" NV inne i stan (Malmö)?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025