Sv: Bollerup -09
Jag har gått på Bollerup för sådär en hundra år sedan

Syrran har gått på Flyinge. Ridningen verkar vara ungefär likvärdig. På Flyinge är skolhästarna väldigt välutbildade men det är lite för få, de får tex dela på ett ridpass dvs en grupp gör iordning och rider en halvtimme och den andra rider andra halvtimmen och tar hand om hästarna efteråt. Flyinge är väldigt strukturerat och mkt regler. Det är rätt lite unghäst (bara inkörning av unghäst ej inridning) men det är väldigt kompetenta tränare och lärare.
Bollerup har inte lika välutbildade hästar (fast de är fina) men man får rida hela passet själv. Det är väldigt mkt unghäst både inridning och ungästkörning. Dessutom är det mkt körning på utbildade hästar, Bollerup har super fina körhästar. På Bollerup är det nog lite mer "fritt" det finns mkt regler där också men eleverna får ta mkt eget ansvar (kanske lite väl mkt). Vi hade dessutom möjlighet till sköthästar, du kunda sköta en skolhäst och då är det i princip som på ridskola man borstar å sånt, du kan sköta en unghäst och då blir det en del ridning (det är svårt att hinna med alla unghästar på lektionstid) eller så kan du vara skötare på ett fölsto, då är det pyssel och sånt men på våren får man lov att ha fölvakt och om man har tur så får man vara med när ditt sto fölar.
Jag har fått en känsla av att på Flyinge kommer gymnasie eleverna hela tiden i andra hand efter hippologerna men det är kanska bara en uppfattning. Stalltjänsterna är tuffare på Bollerup än på Flyinge. Jag utvecklades väldigt på Bollerup vilket inte min syster gjorde på Flyinge. Å andra sidan låg min syster på mkt högre nivå när hon började på Flyinge än vad jag gjorde när jag började.
Ridningen är väldigt grundläggande men jag tyckte jag lärde mig mkt på att rida så mkt olika hästar. Tränarna är dessutom väldigt lyhörda för elevernas önskemål. Båda skolorna utbildar hästskötare i första hand så vill man bli elit ryttare är det nog inget vidare, skulle vara för kontakterna då. Men man lär sig fruktansvärt mkt om hästen som biologisk varelse, foder, anatomi, skötsel osv. Vår lärare i hästvård var jättebra, men hård. Så många ridbandage jag har lagt under hennes lektioner. Hon var inte nöjd förrän de var perfekta. Men i gengäld får jag ofta beröm för mina bandage både från arbetsgivare, tränare och tom djurssjukhus. Sen en sak som inte är helt oviktig. På Bollerup är lärarna helt underbara! Både i häst och in andra ämnen. Engagerade, roliga och pedagogiska. När jag hör om andras gymnasie lärare är jag så glad för de jag hade. Vi var kompisar med våra lärare och alla grät på studenten när vi skulle säga hejdå till lärarna. Min syster var inte lika nöjd med sina lärare kan jag säga
Jag ångrar inte att jag gick på Bollerup, det var jätte kul och jag lärde mig massor. En stor del av min hästkunskap har jag fått där, dessutom har jag fått vänner för livet! Hoppas det blir bra vad du än väljer!