Bölder ..

C

Crying

Min systers häst har fått flera "bölder" på hela kroppen. Först va de mest som utbuktningar men nu har dom spruckit å massa var har kommit ut.
Nån som har nån aning om va detta kan va, allergisk reaktion kanske?
Sen så undra ja om man kanske ska försöka "klämma" ur varet, eller låta de sköta sej självt.
Veterinär kommer till stallet nästa måndag för andra ärenden, ska fråga honom om råd då.

Sv: Bölder ..

Nästa måndag?! Ta ut veterinären nu!! Har hästen öppna bölder är det ju party för bakterier och annat oknytt :crazy: Har din syster IQ-badboll eller?

Instämmer med föregående inlägg!
Ni kan inte vänta tills nästa måndag! Ring en veterinär omgående för att få hjälp och råd angående detta!

hej hästen ska ha penecillin omedelbart ,och såren ska tvättas noga med tvål och vatten eller utspädd joddopax ,och duttas med handduk.smörj med helosan salva till men ,ring direkt till
veterinären ,ger salva.
ring omdeldbart till veterinären
skölj med spolande vatten.
eller natrium klord 0,9%lösning ,
borsyre lösning kokar ur dessa infekterad sår om man häller på lite borsyra och kokar ur med detta!
luft torka lägg om såren.med handskar på
finns på apoteket!
alla kärl skall vara noga diskade och rengjorda minutiöst,
alla instrument ska kokas tiill 100 grader eller autoklaveras! :banana: :bump:

Tråden börjar bli lite gammal nu men jag frågar ändå, beskriv lite närmare, storlek antal, konstistens på varet, verkar hästen hängig?
Till piamar, jag tror det är veterinären som skall avgöra om hästen skall ha penicillin.
Det här behöver inte vara så allvarligt.
PL

Jag anser att detta inte är ett problem av sådan art att man i första hand ska fråga folk på en sida på Internet om. Ring en veterinär! På introt till sidan "hästvård" här på Buke står det även uttryckligen att det är vad man ska göra i första hand när hästen är sjuk.

Att man sedan kan fråga andra utöver - javisst, men inte i väntan på vet, som kommer om tio dagar i ett annat ärende.

Hej,jag har varit med om något liknande,men då visade det vara ngn slags älgloppa som ställde till det,såg ut som en fluga utan vingar som dök upp plöttsligt när jag ryktade och lika fort försvann den in i pälsen,då blev det först bölder och sedan sprack dom och varade, det var flera hästar som fick det.troligen kom det från halmen.I samtliga fall kunde man bara hitta en lus som ställde till det,ganska stor. Mvh Maria :bump:

Tror oxå på älgflugor. Min häst har haft flera "bölder" i svansen, och nån på rumpan. Det blir som en knöl som sedan spricker och varar sig i ett par dar. Sedan läker det ihop så fint så. Jag har kört lite olika metoder, antingen bara tvättat med lite vatten och sprayat på aleo vera, eller tvättat hela svansen med Hexocil och sköljt med vinäger.
Hon har överlevt dessa livsfarliga penicillinkrävande bölder alldeles utmärkt :smirk:

Kan det inte vara regnutslag? Det fick min förra häst, så det jag gjorde ( hade hästen inhyrd hos veterinär...) var att borsta med en mjuk borste så länge utslagen inte varade. När de sprack tvättade jag av dem ofta, för att torka ut dem och jag rusade och köpte ett regntäcke.

Så länge hästen inte har feber och inte är allmänpåverkad så tror inte jag att det är så farligt. Min häst var inte allmänpåverkad i alla fall, men jag har hört att vissa kan bli.

Ibland låter det värre än det är när man skriver ett inlägg, men jag tycker inte att man borde dumförklarade någon som du gjorde! Jag tror nog att de hade ringt veterinär om häösten var rejält påverkad av detta!!

Min häst fick oxå såna utslag en gång, men det var pga täcket..

Min häst hade aldrig haft på sig ett täcke för han fick utslagen......Jag köpte det efteråt!

Men det kommer ju av att det blir fuktigt. Det blev för varmt och instängt i hennes täcke, därför blev det så. Men kompises häst har oxå fått det för att det regnade för mycjet

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 757
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka