Boktips NH

B

barbarossa

Är det någon som har tips på några bra böcker för oss som är nybörjare på de här med NH, gärna med lite exempel på bra övningar som går att utföra även fast man inte har nån direkt erfarenhet.

Sv: Boktips NH

Har du ingen eller liten erfarenhet ska du inte heller försöka lära dig via en bok.
Då behöver du en instruktör eftersom det i NH är otroligt viktigt att kunna läsa av hästen och ge eftergift samt korrigera i rätt stund.

Senast ändrad:

Har du ingen eller liten erfarenhet ska du inte heller försöka lära dig via en bok.
Då behöver du en instruktör eftersom det i NH är otroligt viktigt att kunna läsa av hästen och ge eftergift samt korrigera i rätt stund.

Tack för det :bow: har inget att tillägga.

Vissa grunder behöver man lära sig "live", sedan kan man börja testa lite själv.
(hade visst nått ändå ;) )

Vill tipsa om den bok som fick mig in på horsemanshipspåret; tror att den bara heter natural horsemanship, av Peer Werner Vogel. Det är snarare ett häfte än en bok, men det beskriver tankarna bakom och anledningen till att man gör som man gör bättre än någon annan bok jag hittat hittils..
det är mer en teoretisk bok än en instruktinsbok, men själv ville jag inget hellre än att springa ut i stallet iallafall!!

Lycka till och ha så roligt med din häst!:banana:

Håller med ovanstående att det bästa är att ta hjälp av en tränare, i böcker och på film, ser man oftast redan tränade hästar och det är svårt att veta vad man gör fel om hästen inte ger den respons man läser om.
Men det finns massor av intressant läsning; min favorit är "Från ryttare till häst: Kroppsspråk som kommunikation" av Gitte V. Naldal.

"Horsemanship från grunden" av Sven Forsström och Inger Lantz Forsström. Jätte bra bok!

Liknande trådar

Kultur Letar desperat efter böcker att läsa i höstmörkret. Jag älskar böcker med en övernaturlig touch och gärna åt det lite obehagliga hållet...
Svar
16
· Visningar
387
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: farin
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama