Boktips med specialkrav

L

Lithonit

Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej...
Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav....

- Inte för mycket folk. alltså inga invecklade släkthistoriet eller alltför utsvävande paralella historier. (jag har svårt att minnas namn och minns med hjälp av situationer/platser när jag läser, blir det för sulligt så funkar det sämre.)

- Inte för "tjock". Normal är helt Ok men inte typ 800 sidor mini text eller 48 delar (jag har dålig uthållighet).

- Inga deckare!!! (jag löser gåtan efter första fjärdedelen av boken. Mitt rekord är femte sidan.)

- Inga spökhistorier/thrillers.

Men gärna ....

- Bra språk.

- Ev. självbiografiskt men ingen om kvinnor som växte upp med övergrepp och sen blev framgångsrika.

- Engelska helt ok.

- Historiska romaner uppskattas.

- Politiska/faktamässiga böcker gillas också. Läste nyligen Flykten från läger 14 och Inget är bara för män. Trevliga faktaböcker om spännande saker gillas också... men inget om mumier och Pompeji och andra katastrofer.

Har ni nåt på lut att tipsa om? Jag är utan läsning nu och tänkte till Biblioteket på Fredag.
 
Sv: Boktips med specialkrav

Står redan i bokhyllan och lästa sen länge. :)
Båda två med fem rödhåringar av fem möjliga!
 
Sv: Boktips med specialkrav

En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt - fantastiska båda två! :love:
Sultanens kvinna - roman om vad man tror är ett sant levnadsöde om en irländsk flicka som hamnar i ett harem och blir sultanhustru.
Den vidunderliga kärlekens historia - går nästan inte att förklara, fascinerande bok!
Sucka mitt hjärta men brist dock ej - Mark Levengood berättar om sin uppväxt och det är bara :love:!
Skynda att älska - Alex Schulmans självbiografi. Hade inga förväntningar alls, fick den i present, men den hamnade ändå i läsa om-högen!
Du och jag och vi - Bukeboken! :love:

På det historiska temat finns en trilogi av Robyn Young, minns tyvärr inte vad böckerna heter men jag plöjde alla tre på en vecka, varav den sista på engelska för den svenska översättningen hade inte kommit än då :D Raymond Khourys böcker är också läsvärda! :)
 
Sv: Boktips med specialkrav

Jag har precis läst ut "Oss håller inga bojor, oss binder inga band! : på långritt i 1920-talets Europa med Linde Klinckowström-von Rosen " av Jan Mårtenson och Susanne Giraud. Där får man följa Lindes långritter i 1920-talets Europa med sin trotjänare Castor som hon gjorde 6 långritter med i Europa. En väldigt fascinerande bok baserat på hennes dagböcker och foton, hennes barnbarn Susanne har hjälpt till att sammanställa det.

Hon var då en ung kvinna som alltså red ut i ett ganska osäkert Europa men fram tonar också bilden av en tuff och stark kvinna som visste vad hon ville och kunde ta hand om sig själv och hästen. Dessutom många fina bilder från Europa på den här tiden och på henne och Castor också. Rekommenderar den varmt och den kan man få utbyte av oavsett om man gillar hästar eller inte, har precis lånat ut den till en icke hästintresserad kompis.
 
Sv: Boktips med specialkrav

Wolf Hall av Hillary Mantel!!

Helt underbar.

- historisk
- engelska
- superbra språk
- biografiskt, fast "fiction"

Varning för många personer dock. Fast hon ger ett personregister i början på boken som man kan kolla i om man har glömt någon. Och det är alltid lätt att hålla reda på vilka huvudpersonerna är och låta X och Y och Z vara "dom där aristokraterna som man inte behöver hålla isär".
 
Sv: Boktips med specialkrav

Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksievitj. En av vår tids skickligaste författare och en blivande nobelpristagare lyssnar tålmodigt till hundratals berättelser från ryska kvinnor och dokumenterar allt. En makalös bok.

Tjuvarnas stad - David Benioff. Också en mycket vacker bok med ett säreget språk, dock inte sann som i fallet med Aleksievitj.

Utrensning- Sofi Oksanen. Jag älskar Oksanen, tänk om jag kunde skriva ens i närheten. (Gäller författarna ovan också för den delen.)
 
Sv: Boktips med specialkrav

Ha! Ni har då prickat in populära titlar!
INGEN av de finns inne på "mitt bibliotek" och flera av de är slutsålda på Adlibris alternativt finns inte i pocket. :p
Min reservationslista blev ganska lång... men det var rätt lång kö på en del titlar. Alice Munro te.x
 
Sv: Boktips med specialkrav

åh den står i bokhyllan- oläst! Tack!

Både analfabeten och hundraåringen har jag läst.
Analfabeten var lite knivig med Holger&Holger ...O_o :D
 
Sv: Boktips med specialkrav

Tänkte tipsa om en roman som jag blev förvånad över att jag tyckte så mycket om. Den är kort och personerna är få, det är inte heller någon deckare ;)

Herr Anue Mal av Maj-Britt Wiggh. En intressant roman om en "apman" som står inför rätta, fylld med bla. kritk mot det västerländska samhället och väcker många existentiella tankar.
 
Sv: Boktips med specialkrav

Livet efter dig av Jojo Moyes. Trevligt språk, lättläst men inte banal, riktigt bra bok!

Jag har precis börjat på Sophies historia av samma författare. Historisk (1:a världskriget), bra språk, verkar lovande :)
 
Sv: Boktips med specialkrav

Jag gillar historiska romaner och här är några tips;

Outlander-serien av Diana Gabaldon. Dock är det tjocka böcker och en hel radda, men de är fantastiskt bra. Lättlästa men med bra språk, och enkla att hoppa in i, så det gör inget om man vill läsa dem under en längre tid.

Simona Ahrnstedts alla böcker är enkla, bra, roande osv.

Elisabet Nemerts böcker är också väldigt trevliga.
 
Sv: Boktips med specialkrav

Oj! Jag tycker att den är urusel. Stolpigt berättad med ett stolpigt språk. Sämsta jag läst på många år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp