Bokmässan, Nya Tider

Om man läser polisens egen definition (kan inte länka med telefonen, lätt att gogla dock) så får man verkligen inte demonstrera var som helst och absolut inte utan tillstånd. Däremot har vem som helst rätt att demonstrera i en demonstration med tillstånd så jag tror det är en sanning med modifikation att vem som helst får demonstrera hur som helst. (Finns på polisen.se)

Arra
Om man läser polisens egen definition (kan inte länka med telefonen, lätt att gogla dock) så får man verkligen inte demonstrera var som helst och absolut inte utan tillstånd. Däremot har vem som helst rätt att demonstrera i en demonstration med tillstånd så jag tror det är en sanning med modifikation att vem som helst får demonstrera hur som helst. (Finns på polisen.se)
Du får demonstrera utan tillstånd däremot får du inte arrangera en demonstration utan tillstånd.

Ja?! På demonstrationer som har tillstånd ja. Enligt polisens hemsida.
Även i demonstrationer som inte har tillstånd. Den som kan straffas är arrangören och inte demonstranterna. Man kommer inte heller upplösa eller stoppa demonstrationen så länge den inte stör ordningen eller är en säkerhetsrisk vilket blir en tolkningsfråga.

Även i demonstrationer som inte har tillstånd. Den som kan straffas är arrangören och inte demonstranterna. Man kommer inte heller upplösa eller stoppa demonstrationen så länge den inte stör ordningen eller är en säkerhetsrisk vilket blir en tolkningsfråga.
Ok. Ja jag tolkar ju "det innebär inte att man överallt eller vid alla tidpunkter har rätt att demonstrera. " på ett annat sätt jag.

Ok. Ja jag tolkar ju "det innebär inte att man överallt eller vid alla tidpunkter har rätt att demonstrera. " på ett annat sätt jag.
Du kan inte demonstrera varsomhelst, närsomhelst eftersom det då kan bli en ordnings och säkerhetsfråga men det är ytterst sällan man blir nekad tillstånd om tid och plats är rimliga.

Du kan inte demonstrera varsomhelst, närsomhelst eftersom det då kan bli en ordnings och säkerhetsfråga men det är ytterst sällan man blir nekad tillstånd om tid och plats är rimliga.
Nä?? Så då kan man alltså inte demonstrera utan tillstånd? Jag tolkar ju ordet "man" som en enskild person.

Nä?? Så då kan man alltså inte demonstrera utan tillstånd? Jag tolkar ju ordet "man" som en enskild person.
Det är samma principer som gäller för att få tillstånd, du kan inte få tillstånd för att demonstrera varsomhelst närsomhelst, på samma sätt kommer inte en demonstration utan tillstånd att få fortgå vartsomhelst, närsomhelst. Det är i princip mest en fråga om samordning mer än något för att få rätt att göra det.

Det är samma principer som gäller för att få tillstånd, du kan inte få tillstånd för att demonstrera varsomhelst närsomhelst, på samma sätt kommer inte en demonstration utan tillstånd att få fortgå vartsomhelst, närsomhelst. Det är i princip mest en fråga om samordning mer än något för att få rätt att göra det.
Ja nu pratar vi om olika saker. Jag pratar om enskilda människan och då tolkar jag polisens hemsida som att denna (eftersom de skriver "man" vilket syftar på EN människa och inte en grupp) inte alls kan demonstrera var den vill utan att ha tillstånd. Men det är min uppfattning och tolkning. Dock bör nog stycket skrivas om annars.

Ja nu pratar vi om olika saker. Jag pratar om enskilda människan och då tolkar jag polisens hemsida som att denna (eftersom de skriver "man" vilket syftar på EN människa och inte en grupp) inte alls kan demonstrera var den vill utan att ha tillstånd. Men det är min uppfattning och tolkning. Dock bör nog stycket skrivas om annars.
Det är att arrangera utan tillstånd som inte är tillåtet, att demonstrera är tillåtet. Sen blir det som sagt ordning/säkerhet som avgör om polisen väljer att avbryta.

@Sleepan kanske kan reda ut begreppen:confused: angående demonstrationer.

Nix, tyvärr inte. Jag har alldeles för dålig koll på den biten.
Pratade dock med frustrerade kollegor som varit på plats, och de kunde inte ingripa pga alla har rätt att demonstrera.

Tycker med lagen är jävligt luddig, i och med att tillstånd måste sökas - men även om du inte sökt tillstånd får du demonstrera.
Så himla konstigt verkligen.

Polisen skulle inte tillåta att vissa ord skanderades och marschera i led och det var ett antal parametrar som di där eländena bröt när de gjorde sin kupp. Va fn, om vi tror på polisen vad polisen blev grundlurade igår. Polisen och rättssamhället blev överkörda till 100% . Vi, våra representanter, blev överkörda och alltså misshandlade.

Det verkar som om polisen tillät det som uttalat inte skulle vara tillåtet. Det hade väl varit utmärkt att plocka in det här djvl gänget för att prova lagarna och slippa dem på den tillåtna demonstrationen.

Samtidigt här på landet så mobiliserar folk till nattvakter etc efter flertalet fula stölder.

18301182_1988239641404979_5493223731345037103_n.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka