Bokföringsfråga

E

Ekra

Om jag lånar pengar från min enskilda firma. Hur ska det bokföras och deklareras? Alltså om jag skulle göra ett uttag för att senare betala tillbaka till firman? "Får" jag göra så?

Jag behöver alltså tillfälligt låna av de av firmans pengar som i mars nästa år ska betalas in till skatteverket.

Sv: Bokföringsfråga

Om jag lånar pengar från min enskilda firma. Hur ska det bokföras och deklareras? Alltså om jag skulle göra ett uttag för att senare betala tillbaka till firman? "Får" jag göra så?

Jag behöver alltså tillfälligt låna av de av firmans pengar som i mars nästa år ska betalas in till skatteverket.

Ja, du får använda pengarna precis som du vill. En enskild firmas ekonomi är inte separerad från din egen. Du bokför bara det på kontot "EGET UTTAG".

Dock är det varningsflagg att använda pengar privat som du vet ska in till SKV. Det är den sämsta typen av skuld att få senare. Eftersom din ekonomi inte är skild från företagets betyder det också att du får personliga betalningsanmärkningar och slutligen ställs i personlig konkurs om du inte kan betala dina skatteskulder.

Hej,

Tack för det snabba svaret. Då var de ju inte så krångligt. Jag vet med säkerhet att jag kommer att kunna täcka upp minuset ganska snart. Visst bokför jag det då som "egen insättning" för att det ska bli korrekt?

Hej,

Tack för det snabba svaret. Då var de ju inte så krångligt. Jag vet med säkerhet att jag kommer att kunna täcka upp minuset ganska snart. Visst bokför jag det då som "egen insättning" för att det ska bli korrekt?

Det kan du göra. Fast egentligen räknas skatteinbetalningen också som "privat" så egentligen behöver du inte bokföra tillbaka pengarna. Bara se till att betala skatteskulden i tid.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
450
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar