Boka tågbiljett på billigaste sätt

bettysmatte

Trådstartare
Jag ska - förmodligen - ta tåget upp till Stockholm en dag nu i juli. Är ju inte ute i särskilt god tid, och biljetterna på sj:s hemsida är inte jättebilliga nu såklart. MEN finns det något annat sätt att boka på, som jag helt har missat? Typ som trivago, hotels.com, och liknande för hotellrum, så finns det kanske motsvarande service för tågbiljetter. Eller? Har jag missat något?

Jag ska - förmodligen - ta tåget upp till Stockholm en dag nu i juli. Är ju inte ute i särskilt god tid, och biljetterna på sj:s hemsida är inte jättebilliga nu såklart. MEN finns det något annat sätt att boka på, som jag helt har missat? Typ som trivago, hotels.com, och liknande för hotellrum, så finns det kanske motsvarande service för tågbiljetter. Eller? Har jag missat något?
Nej, biljetter till SJ:s tåg säljs av SJ. Men du kan ju även kolla MTR. Bara att googla. De tågen är rätt obekväma, känns som pendeltåg, men biljetterna brukar vara billigare om jag inte minns fel.

Nej, biljetter till SJ:s tåg säljs av SJ. Men du kan ju även kolla MTR. Bara att googla. De tågen är rätt obekväma, känns som pendeltåg, men biljetterna brukar vara billigare om jag inte minns fel.
Men de går bara mellan Göteborg och Stockholm, eller fattar jag fel? Jag ska åka Småland-Stockholm.

Kolla om det går bussar. Det brukar vara billigare och en del stora bussbolag kör rätt softa bussar numera.
Bra idé, men det verkar inte finnas något ställe i närheten att hoppa på tyvärr. Och det blir nog svårt att åka för dagen. Det tar ju rätt mycket längre tid ändå....

@bettysmatte SJ har erbjudande till Priomedlemmar att boka 1:a-klassbiljetter till halva priset just nu :) Ibland blir det billigare än 2:a klass, kan vara värt att undersöka.

Edit: Vet inte till vilken småländsk ort du ska men jag gjorde en snabb sökning Stockholm-Växjö med priorabatt vilket ger priset 656 för 2:a-klass och 396 för 1:a-klass. Både billigare, bekvämare och gratis kaffe med andra ord :D

Senast ändrad:
@bettysmatte SJ har erbjudande till Priomedlemmar att boka 1:a-klassbiljetter till halva priset just nu :) Ibland blir det billigare än 2:a klass, kan vara värt att undersöka.

Edit: Vet inte till vilken småländsk ort du ska men jag gjorde en snabb sökning Stockholm-Växjö med priorabatt vilket ger priset 656 för 2:a-klass och 396 för 1:a-klass. Både billigare, bekvämare och gratis kaffe med andra ord :D
Det erbjudandet använde jag för någon vecka sedan när jag bokade resa mellan Lund och Nyköping. Dit blev billigare andra klass och hem billigare första klass. Brukar inte ha koll på det så det var ju tur jag såg det strax innan jag bokade så jag kunde bli medlem!

Aah...synd att jag missade det! Jag har aldrig kollat upp vad Priomedlem är :o . Jag åker väl inte tåg tillräckligt ofta.... Nåja, nu har jag bokat och priset blev totalt 1146 kr ToR. Åker från Älmhult. Men jag ser fram emot min "arkivresa" nästa vecka :) !

Det erbjudandet använde jag för någon vecka sedan när jag bokade resa mellan Lund och Nyköping. Dit blev billigare andra klass och hem billigare första klass. Brukar inte ha koll på det så det var ju tur jag såg det strax innan jag bokade så jag kunde bli medlem!
Samma här :D jag åkte till Stockholm från Malmö för 463 kr :D Tror 2-a klass kostade minst 1000kr på den avgången och så fick man gratis frukost med :d

Samma här :D jag åkte till Stockholm från Malmö för 463 kr :D Tror 2-a klass kostade minst 1000kr på den avgången och så fick man gratis frukost med :d
Min resa (eller båda, dit +hem) blev 498 kr så jag var ju nöjd! :D Min bror som får köra mig till Lund vid typ 4 på morgonen eller nåt för avfärd med tåget 04.50 den 22 juli var kanske inte liiiiiiiiiika road när jag frågade honom, men gav självklart med sig ändå! :o

Flixbus finns numera i Sverige, buss inte tåg, men alla bussar jag åkt med har varit bekväma. Väldigt billigt!

Flixbus finns numera i Sverige, buss inte tåg, men alla bussar jag åkt med har varit bekväma. Väldigt billigt!
Nu är de tydligen väldigt sällan försenade säger de, men deras förseningsinformation har för mig och en kollega varit obefintlig.
Trots att de går ut med att de ska skicka meddelanden i olika form om bussen är försenad.
Man kan alltså stå där, och inte ha en aning om när och om bussen kommer vilket blev ett problem för mig.

Tyvärr finns ingen kundtjänst att få kontakt med heller. De hänvisar till att skicka meddelande till deras facebook vilken de endast verkar svara på kontorstid.
Och ombokning vid försening erbjuds först när bussen är mer än 120 minuter försenad så jag skulle inte våga åka dem (igen) om jag har en viktig tid att passa.
Jag fick fortsätta med bilen jag tagit till stationen för att vara säker på att komma fram i tid. Då hade jag ändå en timmes mariginal för en timmes resa.

Så det blev inte billigt dem gången i alla fall.

Vi tar bilen trots att vi tänkte ta tåget först, resan för oss fyra skulle ha gått på närmare 3000 kr och med bilen kan vi göra lite ärenden på vägen.

Nu är de tydligen väldigt sällan försenade säger de, men deras förseningsinformation har för mig och en kollega varit obefintlig.
Trots att de går ut med att de ska skicka meddelanden i olika form om bussen är försenad.
Man kan alltså stå där, och inte ha en aning om när och om bussen kommer vilket blev ett problem för mig.

Tyvärr finns ingen kundtjänst att få kontakt med heller. De hänvisar till att skicka meddelande till deras facebook vilken de endast verkar svara på kontorstid.
Och ombokning vid försening erbjuds först när bussen är mer än 120 minuter försenad så jag skulle inte våga åka dem (igen) om jag har en viktig tid att passa.
Jag fick fortsätta med bilen jag tagit till stationen för att vara säker på att komma fram i tid. Då hade jag ändå en timmes mariginal för en timmes resa.

Så det blev inte billigt dem gången i alla fall.

Låter som när jag försöker åka SJ... :angel::cautious: Endast åkt flixbus i Tyskland och aldrig varit sen där. Har alltid fått information inför resan osv.

Låter som när jag försöker åka SJ... :angel::cautious: Endast åkt flixbus i Tyskland och aldrig varit sen där. Har alltid fått information inför resan osv.
Kanske fungerar bättre med deras störningsinfo i Tyskland?
Kollegan sa samma sak den gång hans buss var rätt mycket sen, eller jo han fick faktiskt ett sms om försening. Efter det att bussen kommit...
Men han har haft mer tur än mig, åkt mycket fler gånger och nästan aldrig blivit sen.

Jag blir dock väldigt stressad av att inte veta om det tänker komma en buss när jag ska byta av någon på jobbet, så de fick inte mitt förtroende något mer de tre veckor jag hade behövt dem ;)

Jag åker Härjedalingen (buss) när jag kan från Bollnäs, billigt, 340 kr t/r om man åker samma dag, eller så tar jag tåget udda tider om jag har med mig katten, som tex 20:06 från Bollnäs ankomst 22:45 centralen, alt 06:20 från Bollnäs. Samma sak tillbaka igen. Sedan, om man har tid och ork, pendel Uppsala, U-tåget Gävle, X-tåget Bollnäs. Tar halva dan men kostar en bit över 200.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Behöver lite råd och information om någon känner till denna ovanliga åkomma. Min häst fick i juni förra året diagnosen "bruising"...
Svar
3
· Visningar
3 635
Senast: inferno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka