Bok för nybörjare

B

Båbbe

Jag undrar om någon kan rekommendera en bra bok för de som är nybörjare på det här med foderstater!? Jag skulle vilja läsa på lite innan jag blir hästägare även om det nog finns hjälp att få i stallet... Skriv gärna också var man kan få tag på boken om ni vet det! :cool:
 
Jag läste "rätt foderstat-bättre häst" av C. Planck. Det finns säkert nyare och mer uppdaterade böcker, men jag gillade den. Den finns på bibliotek, iaf det vi har.

//Alice
 
Ok tack för tipset! :) Fler boktips någon? Är ju bra att välja mellan flera... :D
 
Andra böcker av Planck: "Hästens utfodring" och "Hästens näringsbehov och utfodring".

Den första är ganska basic och enkel, den andra har jag inte läst än men jag har förstått att den är mer fördjupande.
 
Är det bok nr 2 där samma som Hööks har kanske? :confused: Jag passerar Upplands väsby väldigt ofta så i så fall vore den lätt att få tag i! ;)
 
Om du vill kan du kolla in på min fodersida. Länk hittar du i min användarprofil.
 
By the way....Hej Nina! Kul att du hittat tillbaka hit. :) Fortfarande hästlös eller har du något nytt på G?

//Alice
 
En som jag lärde mig mkt i foder och dess mening inifrån hästen, det beskriver de organ och processer som påverkar hästens näringomvandlin från munnen till ändtarmen och ger en bra beskrivning av den biologiska roll som olika fodermedel spelar. Den boken heter
UTFODRINGS ABC - praktisk handledning i hästens utfodring, den kan du beställa GRATIS på www.krafft.nu
Den är jättebra och man lär sig jätte mkt!!
 
Tackar så mycket! Ska genast surfa in.

Tack för tipset om gratisboken från Krafft också! Jag kan ju alltid börja med gratisinfot så har jag lite koll iaf! :)
 
En kanooon bra bok! Lätt läst och lätt förstålig!

Krafftboken-Rekommenderar den jag oxå!!
 
En kanooon bra bok! Lätt läst och lätt förstålig!

Krafftboken-Rekommenderar den jag oxå!!
 
Rätt foderstat bättre häst av Christina Planck är ett riktigt guldkorn i foderläradjungeln tycker jag också!! Rekomenderas varmt!!
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
13 643
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 728
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp