Böjprovsreaktion

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tessa_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 479
T

Tessa_92

Om en häst som nyligen gått omkull & fått en knäskada på vänster fram (nästan ihopläkt) Bara skrittats lite och mest gått på bete innan.

Kan den då vara fräsch om den visar 1/2 grad (högt vänster bak),1/2 grad (höger fram) och (vänster fram).

Vi ska röntga dessa ställen för att se om det är något för 1/2 grad behöver väl inte betyda något?, vi är spekulanter på en häst med dem här reaktionerna. Det vi tror även veterinären är att höger bak som hästen bara var stel i och ingen reaktion, kommer från ett fel i korset som min bekant häst hade(lättfixat)

Det vi undrar är , kan en häst reagera men vara fräsch på röntgen?
Skulle NI köpa denna häst om den är felfri på röntgen?

och vad för slags röntgenfynd är ingen fara med?

Alla tips mottages. Förövrigt är hästen frisk därav vi tänkte ge det en chans genom att röntga och se om det är någoting eller om det är pga att den är smått omusklad?

Mvh Tessa

Sv: Böjprovsreaktion

Nej, hästen är inte fräsch. Det är väl mest troligt att den överbelastat sig under konvalcenttiden, men det har säkert behandlande veterinär någon teori om.

Att köpa en häst som inte är friskförklarad och fräsch är att köpa på sig en massa problem och kostsamma behandlingar och en sorglig tid av hopp och förtvivlan.

Mitt råd är att leta efter en frisk häst.

Men om det inte är några fynd på röntgen är den väl inte skadad?

Röntgen säger ju inget om senor och muskler. Röntgenförändringar är absolut big NO-NO att köpa på sig för min del, men det är ju bara en liten del av helheten. Muskler, muskelfästen, senor - det tar LÅNGT tid och har ofta halvkass prognos om hästen redan visar hälta. Om det dessutom är fler ben som hästen har ont i, är det ju ännu svårare att rehabilitera den eftersom det då studsar runt mellan benen. Ett ben friskare, ett annat som är sjukt - snedbelastar fortfarande. Så kan det hålla på i evigheter.

Ingen blir lycklig av att komma tre månader in i igångsättning efter behandling, boxvila etc, och sedan vara tillbaka på ruta 1. Allra minst hästen...

Är det inte så här?

Ingen tvekan om att hon sitter fast i korset (det sa även vet
att hon e halt vä fram e inte konstigt när hon gjort sig illa på knäet.

Problemet m korset gör att de avlastar på frambenen främst, och när hon nu har ont av såret på vä fram så får ju hö fram ta främsta belastningen o såklart får hon ont av överbelastningen.

Leta efter en annan häst. Det är både tråkigt och dyrt att hålla på och försöka få rätsida på det.

Ja, och överbelastningen kan ju ge permanenta problem. Har hästen problem med korset ska detta självklart åtgärdas innan man funderar på vad hästen kan göra längre fram i tiden. Kanske går inte korset att korrigera fullt ut? Hur kan man hjälpa hästen med korset? Kommer det att kräva behandlingar varje månad, för 1000 kr per behandling?

Det låter som den här hästen har rätt mycket problem, och jag tycker absolut att hästen ska vara friskförklarad innan den får ny ägare/ryttare.

Att tänka på OM man ändå vill köpa en sådan här häst
* priset ska m e m vara symboliskt eftersom hästens framtida användning är högst tveksam
* går hästen att hålla försäkrad utan reservationer?
* har man tillräckligt med pengar att behandla en häst som inte går att rida och har man tålamod att bara pyssla under den tiden hästen inte är ridbar?
* är detta anledningen till att man köper häst - att rehabilitera, eller är avsikten att rida och träna?
* vad händer om hästen inte blir återställd till en ridhäst utan bara kan gå som sällskap?

*kl*

Har jag förstått TS rätt så vill hon bara veta om det finns obefintliga röntgen fynd och om det finns sådana fynd som hästarna kan leva med som hobbyhäst?

Det felet i korset TS pratar om har min bekants häst haft och det är lättfixat och kostar inte mycket, det är bara en låsning.

*kl*

Har jag förstått TS rätt så vill hon bara veta om det finns obefintliga röntgen fynd och om det finns sådana fynd som hästarna kan leva med som hobbyhäst?

Det kan ju inte finnas OBEFINTLIGA röntgenfynd. Finns det inte = är obefintliga så finns de ju inga?

Det kan finnas oväsentliga röntgenfynd, men de är betydligt färre än vad veterinärerna gör gällande. Den veterinär som säger att fynden är utan betydelse brukar jag fråga om de är villiga att garantera det, vilket de givetvis aldrig är.

Det finns fynd som är mindre sannolikt ska ge hästen bekymmer i framtiden, självklart.

Cinora har helt rätt. Felet i korset är lätt fixat med kiropraktor.
Hästen ska röntgas igenom helt, snackat med både försäljare och ägare.
Vi får se vad röntgen säger. För hästen var fräsch innan såret. Så vi tror att vi hade för bråttom med köpes bes så vi får se vad som händer och sker då säljaren släpper i vilket fall inte iväg henne föränn hon är fräsch.

Som sagt hon kommer vara frisk om jag köper henne. Dem släpper inte iväg henne innan heller, det är ärliga säljare!

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
711
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 782
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka