S

search

Jag är lite nyfiken på vad ni alla anser om böjprov på hästar. :)Själv bryr jag mig inte om böjprov på hästar under 3 år men vill gärna ha det sen fast i vissa få fall har jag struntat i det och bara röngtat men då så klart även gjort allt annat som longering osv.

Har varit med när en vet böjde så hårt att att min dåvarande lilla arab blev så block halt att han inte äns kunde stödja på benet. Jag hade besiktigat honom 1 månad innan med röntgen och böjprov och då var han ua. Inget hade hänt under den tiden..
Om denna tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den.

Så berätta gärna om vad ni tycker...fördelar och nackdelar

Sv: Böjprov?

Tycker väl böjprov ger en hyfsad bedömning av statusen på hästens ben, särskilt om man handlar i den prisklassen på häst att man nöjer sig med en gårdsbesiktning. Fast när det gäller äldre hästar vet jag att vetrinärerna är tveksamma till att böja. En del vetrinärer har nog tendens att böja "för hårt".
Har genom åren köpt 5 hästar och 2 har jag gjort vetrinärbesiktning på med böjprov. De andra hästarna var 1 shettis som var ett år och där tog vi inte ut vetrinär. Ett varmblod som skulle ha rena försäkringspapper utan reservation men det visade sig vara fel. Gjorde dock inget böjprov senare eftersom jag misstänkte att hon ändå inte skulle gå igenom det. Ytteligare ett varmblod som jag efter köp gjorde böjprov på för att få bort reservationen på försäkringen.

Jo visst gör det de men så fort en vet som jag inte känner ska göra böjprov så blir jag nervös...:D Speciellt om det är en stor stöddig karl.:angel:

Undra om man själv skulle gå igenom ett böjprov felfritt?
Kanske kan räkna mig som äldre och slippa det??

:rofl: samma här.. det är tur att jag inte är häst...hade blivit utdömd för länge sen....

Jag har alltid varit emot, och är nog det fortfarande... Måste iväg så jag hinner inte utveckla :p jag skulle nog inte gå igenom ett böjprov u.a, och jag är bara barnet fortfarande!

jag är alltid lika nervös när mina hästar ska böjas, en av mina förra hästar böjdes av vet. för hårt, den blev ordentligt halt efter. en annan vet böjde den efter nån vecka, o sa rent ut, att hästen kan inte vart halt, utan vet innan böjt för hårt.

nu anv. ja en jätte duktig kvinnlig vet. väldigt kunnig, hon har mkt häst erfarenhet, föder upp hbl för hopp, otroligt duktig! näst intill min idol! =)

jag är inte mkt till för böjprov, inte jag själv skulle gå igenom ett börprov idag om ens aldrig. Haft turen att de hästar jag böjt gått igenom galant, men visst har hästen svåra krämpor kommer de ju tydligare fram men då anser jag också att en duktig vet. ska kunna märka dessa "svårare" krämpor under en ridprov där hästen verkligen arbetas igenom. När jag köper häst nöjer jag mig med plåtar men de har blivit så att säljaren velat böja. Jag är dock stängt emot att böja unga outvecklade hästar och spyr på dem vet. som böjer dem. Böjprov kommer nog aldrig tas bort från "marknaden" men jag hoppas att många tar dem med en nya salt. Har även stött på vet. som inte är så positiva över den metoden. Och andra som gärna böjer, sist vi var och kollade upp hur unghästen växer (stor som ett hur för sin ålder) kom en "extra" vet. och la sig i själva undersökningen och tyckte vi skulle böja hästen som är en 06.a för att se hur hans ben mår. Både jag och min vet. morrade till. Vem f*n böjer en knappt två årig häst? som dessutom är ren på plåtarna..

Senast ändrad av en moderator:

Man blir verkligen mörkrädd när man hör sånt! *rys*

Jag är inget fan av böjprov för annat än att i kombination med bedövning hitta i vilken led hältan sitter.

Vi fick lära oss att böja när jag gick hipp. Min, då 14-åriga kille fick vara övningsobjekt eftersom han är så snäll. Efter en stunds böjande visade han klara reaktioner runt om. Men han var inte ett dugg halt initialt och hoppade 1,20 banor med mig på ryggen utan problem.

Varför knögla ihop leden och be hästen springa normalt? Helt galet! Det är inte många hästar som är 100%igt rena efter att ha blivit genomböjda.

nej speciellt inte när de är äldre och har varit aktiva i många år..

*kl' jag tycker böjprov kan vara bra i vissa fall. Gjorde det på mitt sto (eller vet gjorde det) för några veckor sen eftersom hon gått lite orent under tömkörning under en tid, och jag ville har reda på om det kunde vara något vajsing i nån led eller om det var stelhet/muskulärt. Visade ingenting och jag var nöjd och glad med det. Ingen jättesäker metod, men hade det varit allvarligt och en färsk skada i en led hade det förmodligen synts vid böjninen.

Om vet i fråga böjer för hårt, borde inte hästen reagera liksidigt, eller lika mycket på alla fyra? Om man får en extremt mycket större reaktion på ett ben är det ju förmodligen inte bara vets fel utan nåt är ju vajsing i hästen också. Sedan ska man kanske inte ta resultatet på böjprov som svaret svart på vitt, men det är en fingervisning. Och kanske inte böja en unghäst som är i mitt i en växtrusch eller böja små klena raser för hårt, men det hoppas man ju att veterinärer själv kan bedöma, men det är ju tyvärr inte alltid så.

Min uppfattning är att det beror nog på vad hästen förväntas prestera. En häst kan säkert må bra och behöver inte ha ont för att den visar en svag reaktion på böjprov.. En ATG- veterinär förklarade för mig en gång att vissa hästar har känsligare leder, och blir därmed känsligare för hur hårt man böjer. Särskilt en viss typ av ponnier och att de kan fungera bra som fritidshästar för enklare träning och tävling.

Jag tror att en häst som förväntas kunna prestera högt ska gå igenom böjprovet u.a. Själv skulle jag nog aldrig våga köpa en häst som visar hälta på böjprovet.. efter att ha varit med på ett gäng försäljningsbesiktningar. Dock håller jag med om att "knövla i hop" benet knappast kan vara till fördel för hästen. Men för eller emot beror nog på situationen.:confused:

*kl*
Att de har tagit bort böjprovet från kvalitetsbedömningen tyder väl på att fler och fler inser hur galet det är.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 270
Senast: citrus
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka