Krockodil

Trådstartare
Kan man råka ut för böjprov på veterinärbesiktningen? Undrar eftersom jag skulle vilja prova på distans i sommar men har en häst som är så rädd om sina bakben att han måste drogas för att skos bak och skulle aldrig acceptera en främmande person lyfta hans ben. :crazy:

Sv: Böjprov

vetten måste ju känna igenom hela benen... även när det är lyft... så det kan nog bli svårt...

att tävla distans är ju inte bara att rida långt... utan det är ju en prövning på många sätt, och hästen ska ju klara alla liksom... men det beror nog på... tror att veterinärer kan bli misstänksamma... tror att du försöker dölja nåt o så... men det är nog från vett till vett

Det är väldigt olika hur veterinärerna gör.
Vissa vill ta upp samtliga ben och känna på senor, gaffelband mm så inget är svullet tex.
Men andra rör inte benen alls, förmodligen för att dom inte vill riskera att bli sparkade.
Du får helt enkelt träna på det så mkt som möjligt och se hur det går. Har du otur kan du bli utesluten om det är en nitisk veterinär
men förhoppningsvis låter dom dig hålla upp benet för kontroll..

Ja men han accepterar att folk rör och känner på hans ben så det är ingen fara att dom klämmer på honom och allt det där. Det är själva lyftningen som han får fnatt av. Så jag vet inte vad man skulle kunna dölja då? Han går barfota bak också så dom behöver ju inte se om skon sitter rätt eller nått sånt.

Och jag tränar varje dag men jag har snart haft hästen i ett år och det känns tråkit att inte kunna tävla bara för att han inte kan lyfta på bakbenen när allt annat går så bra.

fast det är ju hovarna de vill kolla... framförallt om de går barfota kan jag tänka mig... nästan alla veterinärer jag har varit med om lyfter på benen... kan inte komma på nån just nu som inte gjort det...

måste nog hålla med, alla gånger jag tävlat har dom kollat hovarna på min dam.

Jag har sett ett par gånger när det varit hästar som krånglat med att lyfta på benen, att veterinären helt enkelt nöjt sig med att titta på dem, de vill ju inte bli sparkade. Men det är ju förstås inte idealet. Du kan inte ha någon med dig som hjälper dig hålla din häst, så kan du själv lyfta upp hans bakben så veterinären får titta på hovarna ifall det önskas?

Jag tycker iallafall att du ska testa, många gånger beter sig hästar väldigt annorluna på bortaplan och jag har sett hästar som krånglar hemma - som inte krånglar alls på tävling och vice versa. Det kan ju vara värt ett försök, förklara kanske för veterinären att han är rädd om sina bakben så kan man ta det toy i början, han kanske vänjer sig? Försök att få så många andra som möjligt att lyfta hans bakben hemma så han inte gör så stor affär av det hela?

Du kan inte ha någon med dig som hjälper dig hålla din häst, så kan du själv lyfta upp hans bakben så veterinären får titta på hovarna ifall det önskas?

Jag tycker iallafall att du ska testa, många gånger beter sig hästar väldigt annorluna på bortaplan och jag har sett hästar som krånglar hemma - som inte krånglar alls på tävling och vice versa. Det kan ju vara värt ett försök, förklara kanske för veterinären att han är rädd om sina bakben så kan man ta det toy i början, han kanske vänjer sig? Försök att få så många andra som möjligt att lyfta hans bakben hemma så han inte gör så stor affär av det hela?

Jo det var ju precis det som jag undrade om man kunde, lyfta själv menar jag.

Det är bara att hästen har förmodligen blivit illa behandlad nån gång i sin ungdom och han är 10 år nu. Jag har haft honom i nästan ett år och han har bara precis börjat vänja sig vid att jag lyfter hans ben. Han accepterar näst intill inte att medryttaren gör det så det är något som kommer att ta låååååååååång tid att träna bort. :crazy:

Men jag hoppas på att veterinärerna är medgörlig och tillåter mig att lyfta benen . :idea:

Mitt sto har varit precis som din. Hon behövde drogas för att bli skodd bak. Nu har jag haft henne i snart 4 år och hon kan skos odrogad. MEN hon är mycket knepig med sina bakfötter. (sparkar)

Jag har gjort så att när jag kommer in till veterinären berättar jag att hon är knepig med sina bakben och kan sparka (hon har även röd rosett i svansen) vissa veterinären har klämt lite snabbt och andra som de brukar med olika resultat... En annan bad funktionären hålla och så fick jag lyfta. Sen burkar jag påminna varje gång jag kommer in i grinden. "passa på hennes bakben när ni lyfter" eller liknande.
Då jag vet hur min häst är så känner jag att jag måste varna så att inget som hade kunnat undvikas sker. (skadad veterinär)

Jag har inte upplevt några problem. Och jag kan lova att hon skickar kosparkar...
självklart ska veterinärerna kunna känna på benen så att de känns bra.
Lycka till!

:idea:kan trösta dig att du är inte ensam om att ha problem med en häst som är svår att sko och kontrelera där bak,min käre cardigan som jag tävlat många långa mil med beter sig exakt på samma sätt som du beskriver,på en del tävlingar genom åren har jag då fått lyfta på hans bakhovar om någon verinär krävt det, och konstigt nog på andra tävlingar har han snällt lyft på bakhovarna som han inte skulle ha gjort något annat i hela sitt liv. så var inte rädd för att prova på att tävla honom, nu har alltid cardigan varir skodd när han har tävlats efter då mycket möda o besvär har vi då fått på honom baksskorna lycka till med din tävling och prata och förklara för verinären så brukar dem vara ganska förstående med det mvh anne:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka