Böjprov - hur bedöms reaktionen?

Camilla_H

Trådstartare
Det här är inte en tråd om böjprovets vara eller icke vara (jag är själv tveksam) utan handlar om hur veterinärer bedömer om en häst är halt eller inte utifrån den reaktion som blir efter böjningen. De brukar oftast ange antingen eller men inte varför de anser att just det ena eller det andra var hälta.

Jag har två exempel på reaktioner:

1. Hästen reagerar lite men hela tiden under upptravningen.
2. Hästen reagerar en del första stegen men reaktionen avtar ordentligt för varje steg och efter en kort sträcka syns inte längre reaktionen.

Vilken av ett eller två är halt? En av dem eller båda? Vilken reaktion är värre - om någon?

Fundersam då jag nu har fått delegation från vet att böja min egen häst och jag tänkte att det här blir ju lätt att se men han reagerar inte som jag tyckte att han reagerade då vet böjde sist så då blev jag helt plötsligt förbryllad.

Nu är det ju svårt att bedöma reaktioner men om det är någon av er som är duktig så tar jag tacksamt emot era funderingar.

Observera att hästen alltså inte är halt initialt på något som helst sätt och att han har sedan juli stått under veterinär behandling och uppföljning för reaktioner i tre leder (halvgradiga) så jag håller alltså bara på med uppföljning (1 gång/månad) - inte hältutredning. Och han verkar superfräsch i övrigt - kalla, torra leder och bra prestation.

/Camilla

Sv: Böjprov - hur bedöms reaktionen?

Jösses! Inte ett svar - det är tydligen fler än jag som tycker att detta är svårt?

Tycker att det låter väldigt konstigt att behandla en häst som är initialt fräsch och presterar bra pga halvgradig reaktion på böjprov.

Men, nu var det ju iinte det du frågade. Jag är av uppfattningen att en hälta som inte ger med sig är värre än en rejälare reaktion som snabbt avtar. Har till och med för mig att själva "bedömningen" inte börjar förrän efter några steg, men det kanske bara är vad jag tror. :smirk: Det är onekligen svårt med böjprov. Har haft en häst som visade väldiga reaktioner runt om (på en besiktning :crazy: ) för att sedan vara jättefräsch några dagar senare hur de än böjde på klinik.

Jag skulle bedöma nr 1 som hälta/reaktion men inte nr 2.

Tack för svar båda två! Det är ungefär som jag tänker också och då kan jag vara lugn, för min häst reagerade som nr 2.

Som svar på varför behandling är att han är distanshäst och hade ett tag visat kortare steg mm och jag skrev en anings fel, jag menade tre ben men det var hela 5 leder... Dessutom var han faktiskt halt initialt (det var därför jag åkte in) men DEN hältan berodde på en bukmuskelsträckning... :). Dock behandlades han bara 1 gång och sen har han tränats igång lugnt men stått under ständig uppföljning. Nu är han igång som vanligt egentligen och känns bara bättre och bättre, och eftersom han hade en tydlig "nr 2" reaktion på båda framkotorna (svagaste punkterna) i förrgår så känns det som att vi äntligen är på rätt väg.

Tack för svar återigen!

/Camilla

Jag hade för några år sedan en fjording, som vi sedan sålde. Jag var utomlands i nästan en månad och red alltså inte under denna tiden. När vi sedan kom hem började jag rida honom varje dag. (jättedumt, jag vet). Efter en vecka kom en familj som var intresserade av att köpa honom och vi gjorde en besiktning på honom. Han gick inte igenom på bakbenen. Köparna trodde ju givetvis att det var nåt allvarligt fel och valde att inte köpa honom. (hade inte jag gjort heller) men jag vet ju vad det berodde på: han hade träningsvärk och inget annat!
Det tog ca 2 månader innan jag hittade en tjej som jag fastnade för som ville köpa honom och då gjordes en ny besitkning. Då gick han igenom utan anmärkningar och han fick dessutom så fina betyg att han värderades till 10 000 mer än vad jag själv hade köpt han för!

Jag har varit med om en hel del hältutredningar-/besiktningar sista åren på tre olika kliniker och med ännu fler olika veterinärer (och med ett gäng olika hästar). Jag tycker de flesta veterinärer verkar eniga- om hältan släpper efter ett par steg så är det inget att oroa sig för.

Det finns få hästar som efter stt ha blivit böjda springer vidare utan någon markering/hälta/stelhet, men så länge det släpper är det inget jag personligen bryr sig om. Jag tycker dessutom detta är ett lättare sätt att jämföra två ben. Istället för att bry sig om i vilken utsträckning "hältan/stelheten" verkligen är en hälta/stelhet så ser man ju tydligt om den sitter i längre eller kortare på det ena eller andra benet.

Ullis

Tack - det förstärker ännu mer det som jag redan hoppades på. Då är min häst frisk nu, kan jag nog konstatera! *lättnad*

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 218
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov? Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att...
2
Svar
28
· Visningar
2 980
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka