Fiorano
Trådstartare
Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas igenom" och "stretcha halsen" vid ridning. Har därmed börjat rannsaka min egen ridning och hur jag böjer hästarna och om jag upplever dom som stela osv. Jag rider ganska mycket oridna hästar som är i behov av tillridning och ffa befästande av grundridning. Dvs det jag kallar basic att kunna ridas i alla gångarter, rida övergångar och vara klara att gå godkända LB-program i form.
I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.
Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?
Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?
I den ridningen, på den nivån böjer jag aldrig hästarna. Mitt fokus ligger på att få dom jämna i sidorna och jag ställer dom naturligtvis både inåt och utåt, men min känsla är att om jag skulle hålla på att böja och trixa med hästar på basicnivå skulle jag helt rubba deras balans och förmåga att driva framåt jämt med båda bakbenen.
Däremot min egen som är på Msv-nivå nu rider jag igenom betydligt mer böjning, men hon är ju balanserad och kan bära sig i den. Vi har dock lite problem i skolorna att få till böjningen och månne är det för att jag inte böjer tillräckligt i grundjobbet?
Hur tänker ni andra med just böjning, när börjar ni med det?