För att främja rakriktning behöver jag övningar som stärker och gymnasticerar bakdelen och till det använder jag först fram - stopp, sedan tempoväxlingar, sedan mycket noggranna ridvägar där jag "erbjuder" hästen att gå helt enligt det spår jag rider och så fort någon kroppsdel piper iväg och går emot, stoppar jag det genom halvhalt och erbjuder korrekt böjning (hit räknar jag även rak häst) igen med tydlig, taktmässig trav framåt. Detta använder jag som uppvärmning varje gång jag ska rida på bana och första minuterna när jag jobbar med absoluta grunderna är det helt utan krav på form eller rakriktning utan det är bara lydnad. När jag gjort det några gånger på bana fungerar det även bra ute i skogen, annars inleder jag ridturen med longering så att hästen är lösgjord innan jag rider ut (har ingen ridbana närmare än 40 min).
Olika spår på ridbanan är mycket användbara, ska leta efter den här Simon som rekommenderades på Yahoo. Ett bra tips är bomserier på 8-10 travbommar längs medellinjen lagda på sådant avstånd att hästen måste sträcka NÅGOT på sig för att nå över (börja med 3-4 bommar och ha någon med som kan tala om om hästen trampar mitt emellan innan du ökar på antalet). Detta kombinerar man sedan med annat arbete med bibehållet tramp längs långsidan, volter, serpentiner, skolor, halter (inte minst), tempoväxlingar, galopparbete, fram- och bakdelsvändningar och vad man nu kan tänka sig. Funkar bra än så länge för mig. / Å
Olika spår på ridbanan är mycket användbara, ska leta efter den här Simon som rekommenderades på Yahoo. Ett bra tips är bomserier på 8-10 travbommar längs medellinjen lagda på sådant avstånd att hästen måste sträcka NÅGOT på sig för att nå över (börja med 3-4 bommar och ha någon med som kan tala om om hästen trampar mitt emellan innan du ökar på antalet). Detta kombinerar man sedan med annat arbete med bibehållet tramp längs långsidan, volter, serpentiner, skolor, halter (inte minst), tempoväxlingar, galopparbete, fram- och bakdelsvändningar och vad man nu kan tänka sig. Funkar bra än så länge för mig. / Å