Bojkotta julskinkan?

Jag tycker att det är jättesvårt! Får arbetarna bra betalt? Hur ser miljöpåverkan ut? Hur mår djuren under sina liv? Är det långa transporter? Avlivas de på ett humant sätt?

Och det gäller inte bara mat utan allt man konsumerar. Kläder, mobiler, datorer, skor, hårprodukter, schampon etc etc etc. Varje gång man köper något riskerar man att stödja något gräsligt. SÅ jäkla många saker att ha koll på hela tiden, så många saker att ta ställning till. Hur kan du tycka att det är så lätt? :confused:
Det här har du så himla rätt i. Det är ju känt att underleverantörer till exempelvis teknik inte sällan använder barn till produktion. Både för att bryta malmen i gruvorna och för att sätta ihop prylar. Då blir det ju ännu svårare för mig som konsument.

Gårdarna som fanns runt mig när jag växte upp hade en helt ok djurhållning. Jag hade säkert kunnat förbättra en del men tyvärr finns det ju en prislapp på produkterna vad folk är villiga att betala. Det är ju den änden man måste börja. Går man med förlust på att förbättra för djuren.. vad ska man göra? Bönderna lägger ju ner för det finns inte pengar. Då ökar importen och plötsligt har vi ju enorma priskrig.

Jag tycker att det är jättesvårt! Får arbetarna bra betalt? Hur ser miljöpåverkan ut? Hur mår djuren under sina liv? Är det långa transporter? Avlivas de på ett humant sätt?

Och det gäller inte bara mat utan allt man konsumerar. Kläder, mobiler, datorer, skor, hårprodukter, schampon etc etc etc. Varje gång man köper något riskerar man att stödja något gräsligt. SÅ jäkla många saker att ha koll på hela tiden, så många saker att ta ställning till. Hur kan du tycka att det är så lätt? :confused:
Det ÄR svårt! Speciellt eftersom de flesta produkter har gått genom flera led. Kläder och hudvårdsprodukter. Även "naturliga" schampon kan vara fylla av skit.
Jag har blivit mer medveten pö om pö. Köper intre samma saker som för tio år sedan. Sen går det givetvis att bli ännu bättre och göra ännu bättre val.

------------
Självklart måste man kunna disskutera ens val. Lite trist att vi inte kommit kommit längre än vego vs köttätare.
Jag tror att alla kan bli lite (mycket) bättre än de är idag. Men det är upp till en själv att göra de valen. Sen fokusera på bra val. Tycker även att det ska framgå tydligare vad saker och ting innehåller. Det finns innehållsförteckningar i matvaror men ofta är de ganska otydliga. Och på kläder ser man ju bara vart de har tillverkats.

Dokumentären ”Köttlobbyn” som gick för någon vecka sedan var ju intressant. Handlade om nitrit. I Danmark kan man tydligen köpa nitritfritt griskött, som då inte är rosa utan mer gråbrunt.

Lätt vet i tusan. Men att veta om att det är en kass idé att köpa tyskt griskött är inte orimligt.

Och även @Lingon .

Jag tycker att båda era inlägg, fast med lite olika utgångspunkter, visar en syn på oss alla som - av nödtvång, faktiskt - är livsmedelskonsumenter. Frågor om hur folk kan mwd att köpa danskt och tyskt fläskkött, frågor om hur folk kan med att äta nötter eller produkter med palmolja. Det är ett slags mästrande och skuldbeläggande över folk.

Jag tycker att den mer relevanta frågan handlar om producenterna: hur kan de med att hålla sina djur på astrista sätt, att skövla regnskogar, och allt vad de nu gör? Hur fan kan de med? Att de har mage? De vet ju vad de gör.

Det är orimligt att konsumenter ska hålla koll på allting.
Just mat är det lättaste att välja bra om man vill/ har råd

Kläder och tyger kommer nog efter maten, mest krångligt är att lära sig vad olika märkningar står för.

Hud och hårvård är riktigt knivigt att tyda innehållet på, skulle gissa på att det krävs en tydainnehållasdeklarations masterutbildning för det:arghh:. Själv blev jag intresserad av att göra egna produkter när jag försökte bena ut vad som var bra och inte, funderade ett tag på att ha försäljning i liten skala tills jag insåg att det är hårdare regler än vid försäljning av mat.

Elektronik har jag förstunden gett upp lika så mycket av utrustningen till hästarna, men jag ger inte upp utan frågar alltid efter det i butiken när jag handlar.

Det händer ju redan mkt kring just kött. För några år sedan var köttdisken fylld med importkött och det var svårt att hitta typ bacon, korv osv m svenskt kött. I min affärs köttdisk ligger det nu nästan bara svenskt kött och det är jättelätt att hitta korv, bacon osv m svenskt kött. Jag vet inte hur det är på andra affärer men iaf coop har svenskt kött i sina egna varor.

Till just julskinkan så är det ingen personlig favorit, vi köper max en sån färdigskivad i liten förpackning.
Jag äter väldigt lite fläskkött överlag just för att jag tycker att grisar (och köttfåglar) är de djurarter som har det sämst idag i sverige. Jag avstår dock inte helt utan köper påläggsskinka och bacon ibland.

Jag tycker ansvaret ligger i många led. Viss del hos konsumenten, men främst hos djurskyddslagar/regler, producenter och även butikerna som faktiskt kan ta ställning.

I mitten av nittiotalet var vi i princip självförsörjande, nu importerar vi nästan hälften av det kött vi äter i Sverige, nedgången har fortsatt efter 2012 även om det planat ut något. Och det handlar inte om att förmågan att producera i Sverige saknas för mark efter mark läggs ned och planteras med gran, utan det är resultatet av den jordbrukspolitik som bedrivs.

dc5eda1077f716c565481ad84dd3f821.jpg

Spinner vidare på samma tema, hur är det med hund/kattmat som innehåller en viss/stor procent kött? Där är det ännu knivigare vad gäller köttets ursprung och djurhållningen. Det är väl mer regel än undantag att djurmaten innehåller importerat och antagligen helt förkastligt kött. Där behöver man ju inte heller redovisa för ursprunget på samma sätt.

Om man inte BARF:ar med närproducerat och etiskt hållet kött så kan man vara tämligen säker på att köttet kommer från dålig djurhållning. Kollade just på en burk Sheba och där står det enbart köttprocent. Och nej det skulle aldrig falla mig in att inte ge katten så mycket blötmat (kött) som möjligt. Eftersom hon inte äter BARF så har jag inte något val.

Nej, men vi lever i ett konsumtionssamhälle och både du och jag vet att det är så det är.

Det verkar inte heller helt riskfritt att ändra rekommendationer för köttätande. Trots att det finns forskning på att intag av charkuterier i stor skala är skadligt är det ju inget som basuneras ut.
Du bortser ju helt från varje maktanalys här.

Just mat är det lättaste att välja bra om man vill/ har råd

Kläder och tyger kommer nog efter maten, mest krångligt är att lära sig vad olika märkningar står för.

Hud och hårvård är riktigt knivigt att tyda innehållet på, skulle gissa på att det krävs en tydainnehållasdeklarations masterutbildning för det:arghh:. Själv blev jag intresserad av att göra egna produkter när jag försökte bena ut vad som var bra och inte, funderade ett tag på att ha försäljning i liten skala tills jag insåg att det är hårdare regler än vid försäljning av mat.

Elektronik har jag förstunden gett upp lika så mycket av utrustningen till hästarna, men jag ger inte upp utan frågar alltid efter det i butiken när jag handlar.
Nej, mat är assvårt. Det är helt orealistiskt att göra en komplett livscykelanalys vid varje vara, och det är till och med svårt att veta vilka varor man ska jämföra med.

Att beskriva det som du, signalerar att du inte vet hur svårt det är.

Jag känner viss olust inför detta fenomen med filmer som visar usel djurhållning.
Dels av den enkla anledningen att jag inte gillar att se djur som inte har det bra. Och dels för att de där filmerna inte sällan är vinklade, och dessutom ger sken av att vara något som är vanligt förekommmande.

Jag känner ganska många köttdjursuppfödare. Är uppvuxen med köttuppfödning. Alla bönder jag har i min närhet är stora djurvänner. De har djur helt enkelt för att de tycker om djur. Jag föredrar att tro att de jag har runt mig är representativa för landets köttdjursuppfödare.

En del av de "djurvänner" som attackerar gårdar, släpper ut djur etc saknar basala kunskaper om djurs naturliga beteende och liv.

Att angripa en hel grupp för att det finns rötägg känns olustigt. Ungefär som att vilja stänga alla svenska restauranger för att det finns matställen som har dålig hygien i köket eller kackerlackor där maten lagas och förvaras. Eller stänga alla skolor för att det förekommit allvarlig mobbing på en skola någonstans.
Jag håller med dig där. Lite som att visa filmer/bilder av barn som har det hemskt och mena, att vi därför inte "ska ha barn". (Förlåt jämförelsen...) Eller hundar som lider hos urusla ägare - det betyder ju inte att ingen borde få "ha hund". För att det är så det "ser ut" i hundars liv. Osv osv. De avskyvärda filmer som läggs ut inte minst på fb är nog viktiga (även om jag numera aldrig tittar på dem, jag orkar inte om jag ska kunna leva) men de visar, förhoppningsvis, inte på den stora verkligheten. De vidriga förhållandena måste givetvis uppmärksammas och bekämpas, men inte genom att ta bort även de sitiationer där djur faktiskt lever harmoniska och nöjda liv hos människan.

Lätt vet i tusan. Men att veta om att det är en kass idé att köpa tyskt griskött är inte orimligt.

Att veta om ölkorven, gulaschsoppan, godiset eller andra produkter innehåller tyskt griskött är inte lätt. Alls. Och då pratar vi bara om ett-två led. Vissa produkter har långa kedjor i livsmedelsindustrin där det inte alls är glasklart var råvaran komifrån 5-6 steg tillbaka.

Sedan är det mesta relativt, tyskt griskött är betydligt bättre producerat än i vissa andra länder i Europa. Det utskällda danska grisköttet är också ett av de bättre producerade och för mig ändå oacceptabelt att köpa.

Det är svårt också att ta en debatt om köttindustrins djurhållning med personer som valt bort kött helt och har som mål att andra också ska göra det. Det spelar liksom ingen roll hur bra djurhållningen blir, det kommer ändå att mötas av motstånd.

Jag håller med dig där. Lite som att visa filmer/bilder av barn som har det hemskt och mena, att vi därför inte "ska ha barn". (Förlåt jämförelsen...) Eller hundar som lider hos urusla ägare - det betyder ju inte att ingen borde få "ha hund". För att det är så det "ser ut" i hundars liv. Osv osv. De avskyvärda filmer som läggs ut inte minst på fb är nog viktiga (även om jag numera aldrig tittar på dem, jag orkar inte om jag ska kunna leva) men de visar, förhoppningsvis, inte på den stora verkligheten. De vidriga förhållandena måste givetvis uppmärksammas och bekämpas, men inte genom att ta bort även de sitiationer där djur faktiskt lever harmoniska och nöjda liv hos människan.
Frågan är, tänkte jag på nu, om det kanske är ännu viktigare att visa förhållanden som utländska djur lever under till och med och att faktiskt förklara att det här är din danska fläskfilé ? Just för att pressa in i huvudet på människor som äter kött att det är viktigt för både svensk djurhållning och svenska bönders skull att man betalar de där extra kronorna för svenskt kött.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka