Det här har du så himla rätt i. Det är ju känt att underleverantörer till exempelvis teknik inte sällan använder barn till produktion. Både för att bryta malmen i gruvorna och för att sätta ihop prylar. Då blir det ju ännu svårare för mig som konsument.Jag tycker att det är jättesvårt! Får arbetarna bra betalt? Hur ser miljöpåverkan ut? Hur mår djuren under sina liv? Är det långa transporter? Avlivas de på ett humant sätt?
Och det gäller inte bara mat utan allt man konsumerar. Kläder, mobiler, datorer, skor, hårprodukter, schampon etc etc etc. Varje gång man köper något riskerar man att stödja något gräsligt. SÅ jäkla många saker att ha koll på hela tiden, så många saker att ta ställning till. Hur kan du tycka att det är så lätt?
Gårdarna som fanns runt mig när jag växte upp hade en helt ok djurhållning. Jag hade säkert kunnat förbättra en del men tyvärr finns det ju en prislapp på produkterna vad folk är villiga att betala. Det är ju den änden man måste börja. Går man med förlust på att förbättra för djuren.. vad ska man göra? Bönderna lägger ju ner för det finns inte pengar. Då ökar importen och plötsligt har vi ju enorma priskrig.