Bojkott av länder/städer/områden

Ämnet den här artikeln tar upp är ett ämne som skulle få mig att tveka och fundera en gång till om jag verkligen vill åka dit om ingen förändring skett sen artikeln skrevs 2012. Sen är det enkelt för mig att avstå Thailand för det lockar mig inte alls av olika anledningar.

http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20121022/turister-bidrar-till-torrare-thailand/

Bra artikel även om jag saknar källa och merinfo på vissa punkter.

Det värsta är nog charter och allinclusive...
Jag har själv inte vart i thailand men på Bali 4 ggr.
1 gången 4-stjärnig resort
2 gången 2-stjärnigt hostel
3 gången 3-stjärnigt hotell
4 gången 3-stjärnigt hostel

Resorten och hotellet bytte lakarn och handdukar varje dag.
2-stjärniga hostlet bytte inte alls förrän du checka ut eller jag antar bad om det om man stanna längre än jag (6 nätter).
3-stjärniga hostlet var väldigt tydliga med återvinning, vattenkonsumtion, byte av lakarn/handduk var 3e dag, eco friendly mm.. men det var deras nisch och jag både tror och hoppas att fler sådana här ställen kommer inom 10 år vara 'ledande" även om resorts och allinklusiv förmodligen alltid kommer vara i topp då vi västerlänningar oftast (?) känner oss säkrast med det, kanske mest äldre samt barnfamiljer

Thailand, Turkiet, Mexiko, typ hela Sydamerika.

Saudiarabien, de oroliga delarna av Afrika (dvs rätt många länder), Ryssland (vill iofs egentligen se Moskva/några till städer men nä), Brunei, Nordkorea. Sen egentligen alla länder "långt bort" pga för stor miljöpåverkan att åka dit.

Jag har inte tid att resa så mycket mer än för att besöka familj, så jag tänker mer på vart jag vill resa istället för vart jag inte vill. Jag bojkottar nog inga länder, det känns som att det borde innebära en uppoffring eller åtminstone ett väldigt tydligt avståndstagande från mig att inte åka dit innan jag skulle säga det. Men jag skulle inte resa någonstans där jag känner mig otrygg pga rättsväsende eller kriminalitet, just vilka länder det skulle handla om skiftar säkert en del genom tiden.

Jag har varit i Sydamerika två gånger, besökt totalt tre olika länder där (Venezuela, Peru, Ecuador). Det känns lite trist att många här drar en hel kontinent över samma kam. Så länge man är street smart är det inte farligare än någon annanstans. Jag var både i turistiga delar och way out i skummare områden och småbyar. Jag kände mig inte lika trygg överallt såklart. Men att åka till Sydamerika igen står på tur för en av mina nästa långresor.

Jag har ett par bekanta som har rest runt mycket i olika delar av Sydamerika och vad jag vet har de inte haft några problem. Efter att ha hört deras berättelser är jag också väldigt sugen på att åka, de är helt hooked av människorna och kulturen. Däremot råkade en annan bekant som bodde i Brasilien och arbetade i en favela väldigt illa ut och finns tyvärr inte längre idag. Men som turist behöver man ju inte åka till de värsta områdena.

Jag bojkottar inget. Dels för att jag inte tror att bojkotter som ingen annan än jag själv känner till har någon påverkan. Dels för att alla länder antagligen har något i sin politik som jag vänder mig starkt emot. Inklusive Sverige. Dels för att jag tror att allt resande berikar. Ju mer du ser, desto mer lär du dig.

Däremot finns det ställen jag skulle vara rädd för att åka till, världens oroshärdar för tillfället. Och varje gång jag läser om kidnappningar så dör jag lite, min fantasi blir alldeles för livlig.

Sedan finns det också ställen dit jag inte känner minsta dragning. Ryssland, t ex. Jag är kopiöst ointresserad av rysk vardag, av kulturen, historien, maten och folket. Jag är också helt ointresserad av Dubai, Oman osv. Det verkar totalt artificiellt, både för turister och som samhälle över huvud taget.

När jag inte jobbar längre och är friskare, då vill jag RESA. Som det är nu så lägger jag all ledig tid i Grekland men det är knappt som att resa, det är att komma hem.

Bra artikel även om jag saknar källa och merinfo på vissa punkter.

Det värsta är nog charter och allinclusive...
Jag har själv inte vart i thailand men på Bali 4 ggr.
1 gången 4-stjärnig resort
2 gången 2-stjärnigt hostel
3 gången 3-stjärnigt hotell
4 gången 3-stjärnigt hostel

Resorten och hotellet bytte lakarn och handdukar varje dag.
2-stjärniga hostlet bytte inte alls förrän du checka ut eller jag antar bad om det om man stanna längre än jag (6 nätter).
3-stjärniga hostlet var väldigt tydliga med återvinning, vattenkonsumtion, byte av lakarn/handduk var 3e dag, eco friendly mm.. men det var deras nisch och jag både tror och hoppas att fler sådana här ställen kommer inom 10 år vara 'ledande" även om resorts och allinklusiv förmodligen alltid kommer vara i topp då vi västerlänningar oftast (?) känner oss säkrast med det, kanske mest äldre samt barnfamiljer

Det All Inclusive hotell jag varit på de senaste åren (Kanarieöarna 4 stjärnigt) så fick man en badhandduk per person och vecka (sån man fick ta ner till poolen/havet). Man kunde om man ville betala extra för fler. Men de bytte inte varje dag. Tror inte att de bytte sängkläder heller. Osäker men tror inte det. Vi var där bara en vecka.

Nej. Det enda jag inte vill ha att göra med är All Inclusive-hotell. Inte när jag sett lokala restaurangägare sitta och gråta för att de måste lägga ner pga all inclusive.

Jag är alldeles för nyfiken för att ta bort länder och städer. Sen finns det såklart länder eller ställen jag inte vill till men det handlar mer om intressen, att jag inte gillar vad det stället kan erbjuda.

Apropå sydamerika och Mellanamerika så har jag en bekant som ensam tjej rest i Costa Rica, Colombia och Peru. En vanlig blond svensk kvinna. Hon har haft det fantastiskt.

Apropå sydamerika och Mellanamerika så har jag en bekant som ensam tjej rest i Costa Rica, Colombia och Peru. En vanlig blond svensk kvinna. Hon har haft det fantastiskt.
Jamen givetvis, det är ju supervanligt att resa runt i Latinamerika, oavsett hårfärg (har aldrig fattat varför folks blondhet alltid tas upp som nån sorts exceptionell egenskap vid resor - tro mig, i länder där man sticker ut sticker man ut oavsett om man har brunt eller blont hår). Jag tror och hoppas att de i tråden som skrivit att de tycker att det känns osäkert ändå är medvetna om att många backpackar sig runt i dessa länder dagligen.

Jag har rest ensam i många länder i Afrika. Jag har liftat och bussat mig runt helt ensam, från det att jag var 19. Jag har alltid haft fantastiska upplevelse och fantastiska resor MEN det i sig är ju inte ett argument för att andra ska åka. Eller att andra hade njutit av samma typ av resa.

Jag har funderat på om man inte skulle kunna bygga sådana anläggningar under glas i någon håla istället för att flyga folk över halva jordkotet?
Här har det gjorts något liknande. Det är ett stort hus med bostadsrätter som har inglasad innergård. På innergården har de gjort en stor park med (för Sverige) ovanliga växter, vatten som rinner i något som liknar små bäckar, promenadstigar runt allt osv.

På den innergården blir det aldrig kallare än ca 13 plusgrader och på sommaren får de öppna vädringsluckor i taket för att det inte ska bli kokande varmt där :p Att ha det så gör att de gamla som har svårt att röra sig ändå kan komma ut och gå på promenader i naturlik miljö och allt är så nybyggt att själva bostäderna är väldigt fina och har hög standard. Nu är ju inte innergården så stor att det går att ta några ordentliga långpromenader, men just för gamlingarna som bara vill komma ut och strosa lite, sitta på en bänk och prata med vänner osv så är det perfekt. Kanske gör det att några människor reser lite mer sällan.

Jag bojkottar inte heller några länder aktivt, men är glad över att min bror ska flytta hem från Dubai nu så att jag "slipper" stödja ett sådant ställe (och slipper känna att han gör det). Det finns hundratals andra ställen jag hellre lägger mina pengar på, men medan han har bott där har det känts viktigare att träffa honom då vi annars endast hade träffats en gång om året (om ens det).

Sydamerika som kontinent har jag länge drömt om att upptäcka, och förhoppningen är att den drömmen ska gå i uppfyllelse inom de närmsta åren. Asien däremot, känner jag av någon oförklarlig anledning inte den minsta dragning till.

Jag utesluter nog inga länder helt men det finns länder som jag är kluven till att turista i, främst på grund av den politiska situationen. Thailand är numera ett sådant, Turkiet likaså. Spanien har också efter senaste tidens politiska händelser halkat rejält långt ner på listan. Sedan finns det länder som delvis på grund av sin politiska situation/historia känns intressanta, som Ryssland, Nordkorea eller Kuba.
Få länder skulle kännas tveksamma i sin helhet utifrån ett rent säkerhetsperspektiv, men det finns delar av länder som vore uteslutna.

Jag har ingen klokt motiverad bojkott alls. Däremot länder som jag för stunden är sur på och undviker, eller länder jag helt enkelt inte känner mig sugen på, av en eller annan anledning. Ofta helt omotiverad magkänsla.

Vill tex inte åka till Dubai. Undviker numer Turkiet. Inte ett dyft sugen på Thailand. Inte heller Egypten.
Sedan finns det en hel hög länder jag inte vill åka till pga konflikter, krig eller annan nöd, men dem kan jag iaf motivera skälen för att undvika.

Jag kom på något jag faktiskt bojkottar (förutom att jag inte stödjer all inclusive, men det är delvis också för att jag inte skulle trivas där): Ryan Air. De får inte mina pengar.

Jag var rädd för att åka till Sydamerika, men sen åkte jag dit (Mexico, Guatemala, Belize, vi åkte runt) och kände mig inte alls otrygg. Folket är vänliga och förutom att det står tungt beväpnad polis och militär med jämna mellanrum på de mexikanska vägarna var det inte mycket konstigheter vi såg. Tvärtom vill jag rekommendera alla att åka dit, naturen är fantastisk och jag vill uppleva mer.

Thailand lockar dock inte alls. Gran Canaria lockar inte heller, (men jag gillar Teneriffa:D) eller öht ställen som har svenska menyer. Sen vågar jag inte åka till delar av Mellanöstern, men det är ju av ren feghet och rädsla för raketer och dylikt, jag vill åka dit egentligen.

Tänker lite på den andra tråden om etik och resor/flyga. Ett argument som fördes fram där var ju att resor berikar och ger ökad kunskap och förståelse för andra länder, kulturer och människor. Att flyga någonstans, särskilt om det är till en annan kontinent, för att sedan sitta och häcka vid en pool på en all inclusive, för rädd för att lämna anläggningen av olika skäl, kriminalitet, kultur osv känns som något av det minst berikande någonsin.

Då är nog @escodobe inne på rätt linje, det skulle vara bättre för alla parter, människor och miljö att bygga en klimatkontrollerad resort i Sverige. Det skonar miljön och förhindrar svenskar att behöva vara rädda för vad som finns utanför hotellet och poolen. Vill man ha in lite kulturberikning kan man alltid anställa ett folkdanslag som spelar nyckelharpa som Jimmie Åkesson föreslog skulle skickas in till invandrartäta områden. Och vill man vara riktigt exotisk kan man alltid betala extra för att se jojkande samer i autentiska traditionella dräkter gjorda i riktigt renskinn.

Jag förstår mångas aversion mot all inclusive, men för trötta föräldrar är det sååååå bra! :bow:
Ving har också ett koncept som de kallar för del inclusive eller nåt sånt där frukost ingår varje dag menlunch och middag typ 4 av 7 dagar. Det är något som jag funderar på till nästa resa nu när barnet är lite större :up:

Tänker lite på den andra tråden om etik och resor/flyga. Ett argument som fördes fram där var ju att resor berikar och ger ökad kunskap och förståelse för andra länder, kulturer och människor. Att flyga någonstans, särskilt om det är till en annan kontinent, för att sedan sitta och häcka vid en pool på en all inclusive, för rädd för att lämna anläggningen av olika skäl, kriminalitet, kultur osv känns som något av det minst berikande någonsin.

Då är nog @escodobe inne på rätt linje, det skulle vara bättre för alla parter, människor och miljö att bygga en klimatkontrollerad resort i Sverige. Det skonar miljön och förhindrar svenskar att behöva vara rädda för vad som finns utanför hotellet och poolen. Vill man ha in lite kulturberikning kan man alltid anställa ett folkdanslag som spelar nyckelharpa som Jimmie Åkesson föreslog skulle skickas in till invandrartäta områden. Och vill man vara riktigt exotisk kan man alltid betala extra för att se jojkande samer i autentiska traditionella dräkter gjorda i riktigt renskinn.

Som sagt, finns redan i flera länder i Europa och det planeras en anläggning i östgötska Motala.

I övrigt håller jag med om att resor där man aldrig lämnar anläggningen lika väl kan göras så korta som möjligt. Däremot är det ju inte så att alla resmål som har stora andelar all-inclusive hotell, är ointressanta att resa till.

I övrigt håller jag med om att resor där man aldrig lämnar anläggningen lika väl kan göras så korta som möjligt. Däremot är det ju inte så att alla resmål som har stora andelar all-inclusive hotell, är ointressanta att resa till.

Ja det finns orter/länder som är intressanta som har all-inclusive men ska man bara sitta på hotell och ligga vid poolen och dessutom känner sig rädd för att lämna anläggningen känns det ju bara stressfyllt och dessutom meningslöst att resa dit eftersom man aldrig ser vad som är intressant med resmålet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka