Bojkott av länder/städer/områden

Seabaz

Trådstartare
Finns det länder ni absolut aldrig skulle åka till och vad är ert skäl till det i så fall?

T ex är jag själv inte intresserad av något land i Sydamerika och det beror helt på att jag inte känner mig trygg i tanken på att turista där. Rädd att hamna i trubbel, bli hotad, rånad, kidnappad mm..

(Däremot vill jag till Antarktis och billigaste är ju att ta sig till och sen från sydspetsen där men i så fall hade jag planerat att flyga direkt alternativt bokat något dyrare hotell nära flygplatserna om jag måste ha övernattning..)

Indien är på min bojkott lista också pga att jag inte vill sponsra en kultur med kastsystem. Jag vet att diskremineringslagar har kommit till osv men fortf är folk inskränkta och flera hundra hedersmord begås varje år pga detta..

Såå, har ni också ställen som ni aldrig skulle resa till? Kan ju vara enskilda städer eller områden också :)

Vill inte åka till Sydamerika av samma anledning som dej
Har alltid sagt att jag inte vill åka till Egypten och afrika som stort, men framförallt inte norra afrika pga deras kvinnosyn, men åkte på en allinclusiveresa till Egypten för 3 år sen. En vecka och lämnade aldrig hotellet. Så en sån resa skulle jag kunna göra igen, men återigen inte lämna hotellet.

Så vad gäller charter (sol och värme semester) så kan jag nog tänka mej ändå att åka var som då det är mer en "skyddad" verkstad... Men samtidigt har det ju hänt vansinnesdåd även mot såna anläggningar så jag håller mej ändå till de mer "civiliserade" och beprövade ställena.. Thailand mm
Jag har valt att aldrig åka till Turkiet pga oroligheterna som pågår där. Och att även de har en rätt unken kvinnosyn.

Finns det länder ni absolut aldrig skulle åka till och vad är ert skäl till det i så fall?

T ex är jag själv inte intresserad av något land i Sydamerika och det beror helt på att jag inte känner mig trygg i tanken på att turista där. Rädd att hamna i trubbel, bli hotad, rånad, kidnappad mm..

(Däremot vill jag till Antarktis och billigaste är ju att ta sig till och sen från sydspetsen där men i så fall hade jag planerat att flyga direkt alternativt bokat något dyrare hotell nära flygplatserna om jag måste ha övernattning..)

Indien är på min bojkott lista också pga att jag inte vill sponsra en kultur med kastsystem. Jag vet att diskremineringslagar har kommit till osv men fortf är folk inskränkta och flera hundra hedersmord begås varje år pga detta..

Såå, har ni också ställen som ni aldrig skulle resa till? Kan ju vara enskilda städer eller områden också :)

Thailand.
För mycket (skandinaver som orsakar) sexhandel med barn.

Länder där samkönade relationer och sex med en person av samma kön som en själv är förbjudet vill jag itne åka till.

Länder som har kvinnodiskriminerande lagar (t.ex. får inte visa sig utan heltäckande klädsel, inte köra bil, inte jobba, måste tillhöra en man osv.)

Diktaturer

Platser (natur) som är så vackra att alltför många turister åker dit så naturvärdena förstörs.

Platser (natur) som är så vackra att alltför många turister åker dit så naturvärdena förstörs.

Stora barriärrevet här i Australien där jag befinner mig är ett praktexempel :down:

Det enda tröstande är väl ändå att det enbart är delar av det förstört då de största turistföretagen åker till samma platser med sina kunder (och ja, jag har tagit dessa turer själv och betalat och hjälpt till på så sätt att förstöra).

Jag har inga länder som jag gör nån form av aktiv bojkott mot även om det finns ställen jag ogärna åker till av olika skäl.

Jag har hittills inte varit i Sydamerika eftersom jag har nån känsla av att det är för svårrest för mig - dvs svårt för mig att veta vad som är säkert och vad som inte är det. Jag gissar att det beror på okunskap snarare än något annat.

Jag är högst osugen på all inclusive-turism och charter och vill inte åka på "solsemester" till nån av de vanliga destinationerna (Turkiet el dyl). Beror mest på ointresse för den typen av resa.

Jag vill inte åka någonstans där det finns en reell risk för kidnappning etc. Så när en av mina bästa vänner flyttade till Mali och undrade om jag ville komma och hälsa på blev jag tvungen att säga nej - eftersom jag helt enkelt skulle känna mig för otrygg.

Vad det gäller politiska skäl till att avstå ett resmål så har jag inte det. I sådana fall skulle jag kunna åka till väldigt få länder (Berlin, en av mina favoritstäder, skulle exempelvis få ryka direkt). Istället väljer jag resmål efter hjärta och känsla - åker dit jag känner för och som känns bra.

Stora barriärrevet här i Australien där jag befinner mig är ett praktexempel :down:

Det enda tröstande är väl ändå att det enbart är delar av det förstört då de största turistföretagen åker till samma platser med sina kunder (och ja, jag har tagit dessa turer själv och betalat och hjälpt till på så sätt att förstöra).

det är precis ett sånt ställe jag menar. Jag vill jättegärna se det!! Men jag vill inte att mitt besök ska vara negativt för området.

Säger som flera andra, aldrig till ett land där jag inte får vara min egen person med de kläder jag vill.

Jag skulle aldrig åka på all inclusive, hellre till en liten stad där man faktiskt får träffa människor och se hur landet ska upplevas istället för en pool och en resturang :)

Vad det gäller politiska skäl till att avstå ett resmål så har jag inte det. I sådana fall skulle jag kunna åka till väldigt få länder (Berlin, en av mina favoritstäder, skulle exempelvis få ryka direkt). Istället väljer jag resmål efter hjärta och känsla - åker dit jag känner för och som känns bra.

Varför skulle Berlin ryka? Jag (som bor i Hamburg) upplever Berlin som rätt harmlöst. Har spenderat ganska mycket tid där och inte känt mig utsatt i någon stadsdel. Men är intresserad av andras upplevelser! :)

Jag har varit i Sydamerika två gånger, besökt totalt tre olika länder där (Venezuela, Peru, Ecuador). Det känns lite trist att många här drar en hel kontinent över samma kam. Så länge man är street smart är det inte farligare än någon annanstans. Jag var både i turistiga delar och way out i skummare områden och småbyar. Jag kände mig inte lika trygg överallt såklart. Men att åka till Sydamerika igen står på tur för en av mina nästa långresor.

Varför skulle Berlin ryka? Jag (som bor i Hamburg) upplever Berlin som rätt harmlöst. Har spenderat ganska mycket tid där och inte känt mig utsatt i någon stadsdel. Men är intresserad av andras upplevelser! :)
Jag förstår inte riktigt din fråga känner jag. Jag har inte talat om utsatthet utan om att avstå från vissa resmål pga politiska skäl. Skulle jag avstå från vissa resmål pga politiska skäl skulle jag till att börja med få bojkotta Tyskland, eftersom sexköp är lagligt där. Något som äcklar mig något helt enormt.

Men - jag avstår inte resor av politiska skäl. Skulle jag göra det skulle jag inte kunna åka någonstans eftersom det finns få länder som känns schyssta och OK.

Gäller det även för platser där antal turister per år begränsas, just för att inte slita på naturvärdena? Exvis Inkaleden är reglerad, liksom titta på bergsgorillor med mera. Eller har du ett konkret exempel på ställe du skulle avstå av denna anledning?

Jag förstår inte riktigt din fråga känner jag. Jag har inte talat om utsatthet utan om att avstå från vissa resmål pga politiska skäl. Skulle jag avstå från vissa resmål pga politiska skäl skulle jag till att börja med få bojkotta Tyskland, eftersom sexköp är lagligt där. Något som äcklar mig något helt enormt.

Men - jag avstår inte resor av politiska skäl. Skulle jag göra det skulle jag inte kunna åka någonstans eftersom det finns få länder som känns schyssta och OK.

Okej, jag tänkte inte så långt. Tänkte att du menade det politiska läget i just Berlin. :)

Det känns lite trist att många här drar en hel kontinent över samma kam. Så länge man är street smart är det inte farligare än någon annanstans.
Nej, så är det givetvis. Precis som att det finns många som inte vill resa till "Afrika" för att "Afrika" känns för farligt. Jag tänker dock att man ska resa till ställen där det känns bra i magen, att det ska kännas kul och pirrigt men inte alltför läskigt. Så vill folk avstå från Sydamerika, eller för den delen Afrika, så känner jag mest "ja, gör det då". Man missar ju saker såklart, men å andra sidan brukar ju tid och pengar (och arbete) göra att man knappast kan se hela världen.

Vi är ju få som tvunget måste resa någonstans hela tiden och därför tror jag att det i realiteten, för de flesta, handlar om att bestämma sig för vart man vill resa och inte vart man absolut inte vill resa. Även om man i trådar online säger att man bojkottar länderna X och Y.

Gäller det även för platser där antal turister per år begränsas, just för att inte slita på naturvärdena? Exvis Inkaleden är reglerad, liksom titta på bergsgorillor med mera. Eller har du ett konkret exempel på ställe du skulle avstå av denna anledning?

Självklart skulle jag åka till ett ställe där platsen och naturvärdena på det stora hela vinner på att jag åker dit (eller iaf att min närvaro är neutral). Det finns så många aspekter att begrunda. T.ex. i exemplet stora barriärrevet: Finns det begränsningar i antalet turister eller områden de får åka till? Anses dessa begränsningar vara tillräckliga? Är bevarandet av detta område beroende av pengarna från turismen? Bidrar kanske turismen till bevarandet av naturvärdena? Osv. Men jag skulle inte vilja åka någonstans där turismen är oreglerad (trots att behov finns) och det är tydligt att den tär på naturvärdena.

Jag skulle vilja åka till Dubai för det konstgjorda är så extremt långt från vad jag normalt vill uppleva. Men jag kan inte riktigt med på grund av exploateringen av arbetare.

Sen skulle jag inte på på dån där allinclusive.
Inte bara för att jag skulle dö av tristess så verkar det helt galet att åka till ett land och inte uppleva landet och personerna i det.
Jag försöker boka lokala guider, taxis och så små hotell som möjligt istället för stora resejättar. Då kanske mitt turistande bidrar mer än det förstör.

Jag skulle vilja åka till Dubai för det konstgjorda är så extremt långt från vad jag normalt vill uppleva. Men jag kan inte riktigt med på grund av exploateringen av arbetare.

Sen skulle jag inte på på dån där allinclusive.
Inte bara för att jag skulle dö av tristess så verkar det helt galet att åka till ett land och inte uppleva landet och personerna i det.
Jag försöker boka lokala guider, taxis och så små hotell som möjligt istället för stora resejättar. Då kanske mitt turistande bidrar mer än det förstör.

Det dumma är ju att jag gillar ju de där stora hotellen, all inclusive (om maten är bra) och att stänga in mig i ett eget litet turistparadis (med bara skandinaver för de röker mindre än folk från en del andra länder) och bara lata mig, ligga och sola, läsa en bok eller fem, äta gott och dricka gott och slippa intryck från den verkliga världen. Jag gillar den fantasivärlden man kan fly in i på såna hotell. Tyvärr. Men jag gillar det.

Sen tycker jag ju också om storstadssemestrar, vandringssemestrar och andra typer också.

Det dumma är ju att jag gillar ju de där stora hotellen, all inclusive (om maten är bra) och att stänga in mig i ett eget litet turistparadis (med bara skandinaver för de röker mindre än folk från en del andra länder) och bara lata mig, ligga och sola, läsa en bok eller fem, äta gott och dricka gott och slippa intryck från den verkliga världen. Jag gillar den fantasivärlden man kan fly in i på såna hotell. Tyvärr. Men jag gillar det.

Sen tycker jag ju också om storstadssemestrar, vandringssemestrar och andra typer också.
Jag har funderat på om man inte skulle kunna bygga sådana anläggningar under glas i någon håla istället för att flyga folk över halva jordkotet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka