Boj transport.

No1

Trådstartare
Tänkte köpa en gammal transport, de gamla står ju i bättre pris men är ju så fula och skabbiga.

Har hittat några enaxlade Boj modell -82 - -86 års modell.
Har ni någon erfarenhet av dem?

Tänkte att om man köper ett gammalt kvalitetssläpp så borde det vara lite bättre än ett lika gammalt släp a la värmlandsvagnen t.ex. eller?

Oavsett märke så kan transporten vara bra eller om du har otur helkass...
När är golvet bytt ? Hur ser transporten ut ?

När vi skulle köpa transport så slutade det med att vi köpte en ny istället... :) De gamla var dyra om de var välskötta och i bra skick...

Jag köpte ett tvåaxlat Boj-släp från 84. Det var nylackat i en färg som stämde bra med min bil. Fjädringen var stum så jag har fått byta axlarna med fjädring och även påskjutet.
Boj är rejäla släp som går bra men den rejäla konstruktionen väger en hel del. Jag har höjt totalvikten till 1950 kg så nu får jag lasta 1100 kg.

Jag hade en enaxlad Boj -85 i 5 år. Bytte ut den för ett par år sedan då den började rosta i själva karossen. Någon händig med svets hade säkert kunnat fixa den, men inte jag... :smirk: Balkarna var helt OK. Den har gått igenom besiktningen i alla år så jag har varit nöjd med den. :)

Det gäller dock att serva bromsar mm med jämna mellanrum för att den ska fungera bättre samt få en längre livslängd.

Jag har en enaxlad Boj från -88 och den är i jätte bra skick, dock så skulle den behövas målas om utvändigt men det får bli till sommaren.
Golv, bromsar, balkar mm är bra.

Det finns fortfarande många äldre Boj som rullar på vägarna. Det betyder väl att de håller hyfsat länge?
// Linda

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 401
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar