bogskav ..

B

Bellson_

min ponny brukar få bogskav på vintern .. jag funderar på att köpa ett sånt där skavskydd som man trär över halsen , men jag vet inte om det fungerar . är det någon som har provat ? hur tycker ni att det funkar isåfall ? :confused:

Sv: bogskav ..

sportBH :) :)

jo, det funkar mkt bra på de flesta hästar, ska köpa en sån till min poa nu i dagarna faktiskt!

var noga med strl och passform bara, så hästen inte får skav av den!

Det fungerade inte alls på min häst. :mad: Däremot när jag köpte innetäcken med glansigt tyg mot hästen fick hon inga skav alls. :bow: Jag har köpt stuvbitar av "halt" tyg nu som jag ska sy fast på insidan täcken vid bogarna så de ska funka även utan innetäcken under. :idea:

Bogskydd hjälper inte ett smack på min häst. Då fungerar pälsglans mycket bättre (spraya på bogarna).
Det bästa är förstås att köpa täcken som passar ordentligt, så man slipper skav ;)

jaa..de kan va lite joxigt...min förra ponny..en haflinger.han var ju ganska storväxt över bogen så "bh:n" satt inte så bra på honom :( ..fick rekomendationer att köpa ett sånt glansigt tunt täcke att ha under stall eller utegångstäcket,det går ju omlott oxå så det sitter jättebra..eller gör som mia säger så fast glansigt tyg på insidan av dina täcken så e problemen borta ;) ..nackdelen me en bh e ju oxå det att ibland ligger ju det utanför täcket o suuuger åt sej regn o rusk... :(

Jag tycker de flesta bogskav uppkommer av felanpassade täcken..Köpte en häst en gång som alltid hade haft bogskav. Hon gick med Bucastäcke som alls inte passade smala bogar samt att det sällan drogs åt runt bogen. Ser ofta folk som spänner jättelöst runt bogen, villket då blir friktion när hästen går..täcket rörs sig hit och dit på bogen. Själv bytte jag ut detta Bucas mot ett annat med bogveck som verkligen passade. Sen hade jag inget skav mera.

Har provat tre olika sorter och de hjälper inte! Har märkt att de hjälper om de får gå med ett annat natt täcke eller om graderna tillåter utan så bogen får vila!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar