W

Whiskey

Vilka "problem" kan man hitta i bogen? Min ena häst har haft flera olika skador och inflammationer på alla möjliga, och för den delen omöjliga, ställen. När jag nu ser honom röra sig är jag övertygad om att problemet sitter i bogen. Men vad är det som kan ställa till problem där?

Kan tillägga att han haft problem med "sätesmuskeln" i rumpan på samma sida som den onda bogen samt lösbenbit i kotan + hög spatt i det diagonala bakbenet. Han går helt rent bak numera. (Vid böjprov i somras syntes inget alls.) Frambenet som han har ont i har efter många om o men blivit behandlad i rätt led, hovleden, och den är nu "frisk", däremot har trakten höjts o jag förmodar att både senor o muskler har förkortats pga att han gått så länge med det.

(Var på klinik där de påstod att han hade kotledsinflammation som behandlades utan resultat, hältan kvarstod, bytte klinik o den nya veterinären hittade hovleden direkt och ledvätskan var mkt dålig, då hade han varit halt på frambenet i ca 3 mån med kotledsbehandlingar under tiden. Första veterinären ville förklara allt med den höga spatten på diagonala bakbenet medan veterinär 2 inte såg ngn hälta bak, inte ens efter böjprov, utan konstaterade att hältan fram pågått länge pga att trakten var så uppdragen. Hästen var helt ohalt i somras så när som på att en liten rörelsestörning syntes o den förklarades med att muskulaturen inte var "rätt" efter den långa hältan. Hovleden har inte varit dålig sen dess. Däremot har ngt känts fel o nu är han då ganska så stel o det känns som bogen när jag ser honom röra sig.)

Har tänkt åka till veterinär nästa vecka... Kan denne se något i bogen? Är det vanligt m tex inflammationer i bogens leder? Om inte en veterinär är lösningen, vilken slags behandling kan då vara lämpligt?

Sv: Bogar

Tycker det låter som din häst skulle behöva en genomgång av en duktig kiripraktor. Grundproblemen sitter säkert högre upp än där hältan visar sig. Eftersom det verkar återkomma. Alternativt erlichias kanske??
Min häst var halt i 10 mån utan att bli riktigt ok trots behandlning mm i knälederna och kotorna fram. Grundproblemet satt i ena bogen, en jätte låsning. När den blev bra var han helt ohalt på en gång! Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt veterinären...men men det är väl inte så lätt.

Hej.

Inflammationer i bogleden är ovanligt. Problem i bogen är ofta muskulära. Det är ju ganska mycket komplexa strukturer utanpå, framför, bakom och under skulderbladet. Du har ju även armbågsleden att tänka på (även om inflammationer i den också är ganska ovanligt).

Vanliga "problemmuskler" i bog/mankområdet är supraspinatus, serratus thoracis (hänger ofta ihop med sadelproblem), rhomboideus, pectoralis cleidoscapularis (kallas även subclavius), biceps brachii på bringans framsida, triceps brachii som är framåtdrivande i frambenet. Kolla anatomiplanscher för att se var dessa muskler sitter (eller fråga mig för en mera utförlig beskrivning som jag inte hinner med nu).

Mitt råd - kontakta en massör och få hjälp att massera loss eventuella spänningar, be om råd på stretchar som du kan göra själv. Om problemet är stelhel/snedhet pga hältan så bör du se skillnad på 2-3 behandlingar. Hjälper inte detta så gå vidare med djupare undersökningar.

mvh
Lejonelle

Min häst var också halt, hade känslan av att det satt i bogen på höger sida, och jag for in på kliniken förra veckan. Det visade sig vid longering att han var halt i båda sidor, men mest i höger (därför mina otränade ögon bara såg höger). Vet gjorde böjprov, väldigt väldigt lite halt i kotor och knän, men vid böjprov i bogen reagerade han kraftigt. (Så det går att upptäcka problem i bogen med böjprov...) Vet trodde att det var musklerna som var problemet, så jag fick antiinflammatoriskt (Metacam, någon ny medicin som vet testar på häst just nu, fungerar tydligen väldigt bra på hund), rådet att röra mycket lösgörande på honom och ta dit en kiropraktor som kanske kunde hjälpa till och rätta till om något var fel. Så kiropraktor kommer så snart medicinkuren är slut. Helst ville både jag, vet och kiropraktor behandla innan jag satte in medicinen, eftersom det kan vara väldigt bra ge antiinflammatoriskt efter behandling, men kiropraktorn hade inte tid på över en vecka och ingen ville vänta så länge, så han får medicin och sen behandling.
Så mitt råd är att åka till vet, tala om att du tror att det sitter i bogen, se vad dom upptäcker och sen i samråd med vet ta ut kiropraktor.
Lycka till!

En duktig hästmassör brukar kunna hitta problem som inte veterinärer eller röntgen kan.
Jag skulle anlita en sådan.
Även om din häst får diagnos på klinik så är det bra att anlita en massör till behandling av åkomman.

Testade muskelteorin idag. Linimentade o masserade från öra ner till armbågen då jag tyckte halsmuskeln kändes "svullen" och hård. Pållen tycktes uppskatta det hela, han stod still. Longerade sedan, o döm om min förvåning - genast mkt mer ren gång än igår. Ska försöka hitta en bra massör ed.

MIn erfarenhet är att när man tycker att det är i bogen problemet sitter så har de ofta ont i hovar/hovleder/strålben... Det blir ju en form av belastningshälta då som gör att de spänner sig i bogmuskulaturen för att avlasta det stället som gör ont.

När MIN häst hade inflammation i en bogled så kunde man inte lista ut att det var där det satt... en HEL dags besök på klinik, med bedövning i SAMTLIGA leder nedanför bogleden innan vi hittade var felet satt...

Att massagen gör saken bättre beror väl på att musklerna ÄR spända av nämnda orsak. Är väl kanske inte så konstigt om det blir bättre av massagen då.
Men jag tycker ändå att du ska börja med att kolla upp så att det inte är i hovarna smärtan sitter..

Rätt Ameo - men om problemet sitter längre ned kommer ofta hältan fram när försvarsspänningarna tagits bort.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31