Börja med byten

@Hedwig Den boken står högt på önskelistan:)! Överlag tycker jag det är vanligt att proffsen uppmanar till att våga prova sig fram och att våga göra fel. Inte riktigt som på buke;).
Köp den. Jag beställde ett signerat ex:) Älskar boken. Han skriver otroligt öppet om sitt liv och man känner hans beslutsamhet, engagemang, sorg, glädje,sårade känslor, stolthet ja allt. Man förstår verkligen vidden av hans storhet och även om ingen kan tro det eller fatta det idag så har han gjort världens bästa dressyrhäst av en ganska fin unghäst som han köpte för en billig peng och som egentligen bara hade en jäkligt bra galopp. Dessutom hade hästen stora problem med head shaking syndrom när den var ung.
 
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.

Jag tycker det är jätteviktigt att våga testa och att framför allt våga vara nöjd fastän man vet att man inte är bäst i Europa.

Däremot tycker jag det är viktigt att belysa vikten av balans i ridning.
Både för att det inte blir stört omöjligt med byten då. Så många ser det som något oövervinnerligt och otroligt svårt.
Klart det är svårt att rida! Men med bra grunder är få övningar särskilt svåra.
Det är ju att hitta rätt i grunderna a la balans, lösgjordhet och ha hästen på linjen etc som är det svåra att lära sig.

Det finns ju skäl till att byten i språnget kommer just i msv och att man pratat om att folk "fastnar i LA(numer även msv c)-träsket".
Det är ju just att man inte riktigt behärskar balanseringen till fullo. Inte att just själva bytet i sig är så jäkla avancerat.
Då brukar man också lättare få byten på hjälpen och inte i motstånd och ev för korrigering.

Därför tycker jag det är viktigt att framhålla de sakerna.

Utöver att jag så klart är formad av att jobba mycket med rehabhästar och problemhästar. Där hade man ofta önskat att folk tidigare i deras liv ridit dem i balans och inte tex tagit hjälp av svängar för att få dem att byta eller fastar i flera år i att behöva göra mindre volter för att hitta böjning etc.
Det blir negativ viktförskjutning av sånt om man inte riktigt reder att rida hästen i så pass rejäl böjning som en mindre volt kräver(kommer ju typ i svårklass..).

Så för mig är det betydligt viktigare att hitta balans först. För att få en hållbar häst.

Så tänker jag. Och jag tycker det är intressantare att diskutera om folk tycker lite olika. Då får man fundera över sitt eget, hitta ord och motivera.
Så att vi gör eller tänker olika är bara bra för diskussionen tycker jag. :)
 
I vilket läge i steget ger du hjälpen?

Jag tänker att bytet ska ske i svävmomentet. Alltså måste jag ge hjälpen då ytter fram och inner bak är i marken.

På en som kan byten får man ju frågan då man sitter om etc och den svarar sen på hjälpen. Men på en som inte är skolad i det och inte ställer frågan eller svarar rätt direkt sitter jag bara kvar.
De brukar byta korrekt efter lite upprepning.
Men jag vill inte korrigera dem in i det.
Isf anser jag att jag missat grundjobb någonstans.
 
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
All heder till dig!
 
Någon som byter till förvänd?

Min dam gjorde det en period om man red på volt och släppte yttersidan. Då antog hon att man helt enkelt skulle åt andra hållet och bytte direkt. Fina, balanserade byten var det med, men idag har hon nästan slutat med det och väntar på hjälpen istället :)
 
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.


Det är roligt med film! Nu har jag full respekt för dem som inte vill lägga upp film på sig själva av anonymitetsskäl - men visst blir det tydligare när man visar vad man faktiskt gör konkret.

Allting behöver inte ha en baktanke baserad på en tioårsplan för hästens utbildning och utveckling. Jag har dock min idé om hur jag brukar vilja lägga upp det och kör vanligen efter den strukturen - det funkar för oss - och där vill jag ha byten på linjen. :)

En sockersöt liten bakelse till ponny btw!
 
Vi har börjat med bytesträning med ponnyn. Det som jag har upptäckt funkar bäst för oss är att vända igenom volten och vara nogrann att förbereda nya innersidan innan jag gponnyns eshjälp. Har provat att byta med att rida skänkelvikning också, men det funkar inte riktigt lika bra.

(Skriver även det obligatorisk ursäkten för min dåliga ridning. Jag vet att timingen inte är perfekt, ser också att hon är lite efter bak när hon väl byter osv mm mm).
Jag hade försökt att utgå från en bättre galopp. När den går i kors hamnar du i ett dragande o det gör att den inte byter alls bak. Rid framåt!
Rid upp mot bytet.

Det går ju trots det bättre o du är ju pedagogisk.
Kul att vuxna utbildar ponnys så fint:bow:
 
Min dam gjorde det en period om man red på volt och släppte yttersidan. Då antog hon att man helt enkelt skulle åt andra hållet och bytte direkt. Fina, balanserade byten var det med, men idag har hon nästan slutat med det och väntar på hjälpen istället :)
Tror att frågan var om folk medvetet byter till förvänd ?
 
Någon som byter till förvänd?
Jag byter först senare i inlärningen till förvänd -det är en bra kontroll för att se om bytena verkligen är på hjälpen och kan göras i balans. Jag vill ge hästen bästa möjlighet att göra rätt och det tycker jag man gör lättast genom att göra det så naturligt som möjligt. Det är givetvis individuellt beroende på häst men vi brukar introducera genom att rida i förvänd och byta på långsidan precis innan hörnet. Alltså sker bytet på rakt spår men den kommande kortsidan inbjuder till bytet.
 
Många introducerar ju på volt i förvänd men jag upplever det som svårt då det lätt blir att hästen hamnar i "förvändbubblan" och inte kan flytta över vikten. Jag hade nog inte heller gjort som @Fiorano (men en eloge till dig för att du delar med dig!) då det gärna krävs endel rattande för att hinna med allt, men alla sätt är bra utan de dåliga och jag tror man får lov att individanpassa. :)
 
Jag håller på och lär in galoppombyten nu på min dam och jag gör som så att jag rider 8 or.. just nu har vi kommit så långt så vi kör enkla byten och har kommit ner så vi skrittar 2 steg bara.
Jobbar med olika övningar som skall stärka upp henne både vad gäller i muskler men även smidighet=)

Sedan vet jag faktiskt inte vad nästa steg är då det är min tränare som styr upp de där hur vi skall göra.
kan återkomma med hur vi gör=)

För oss funkar 8 or bäst.. när jag testade med att göra snett igenom vart hon bara stressad.
över bom funkar inte alls
Hästen går fint i förvänd galoppen.
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
17 495
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp