Börja med byten

Jag är nog precis så gammal att jag lärde min förra häst byte över bom. Eller i hennes fall 50 cm hinder, för bommar snubblade hon bara över. Hon gjorde redan enkla byten innan vi började med bommen. Självklart var tränare inblandad i det hela :-)
 
Jag är nog precis så gammal att jag lärde min förra häst byte över bom. Eller i hennes fall 50 cm hinder, för bommar snubblade hon bara över. Hon gjorde redan enkla byten innan vi började med bommen. Självklart var tränare inblandad i det hela :-)


Det gjorde jag också - på den gamla för många år sedan. Fick du rena byten sedan? Jag var fast med den där *byta fram*hopssvips*byta bak* ett långt långt tag efter att själva hjälpen var befäst. Att få snygga dressyrbyten var fasen lögn...

Fick hjälp sedan av en person med bättre timeing och känsla än jag och fick till det så hästen fattade tillslut att alla benen skulle vara med samtidigt. ;)

Nuvarande hade lättare för sig med bytena och det kom nästan av sig själv på honom. Han gillar inte förvänd å andra sidan.
 
Haha!

Vi fick knappt byten, skrället snubblade hellre över bommen än lyfte fötterna. Men hon bytte jättefint över hinder... Sen blev hon skadad och vi kom aldrig igång igen, så vi kom aldrig tillbaka till bytena :-(. Men min tränare lärde in det så på sina hästar och dom gick rena byten :-).

/Lavinia
 
Tycker tekniken byta över bom är bra på hopphästar eftersom det lär hästen att byta för vikten och landa i rätt galopp. Men det är inte som att göra ett byte även om jag gör hoppbyten. För på plana marken vill jag att hästen byter för skänkeln och inte för att jag svänger. Så jag tränar både och men ser det inte som bytesträning om jag rider över bom utan mer som en följsamhet övning typ.
Jag har kass timing så det är kanske det som felar om jag ska hinna ge byteshjälp över bom?
 
Det är bekvämt att byta över bom just för att du får bytet nästan gratis. Men det blir sällan korrekt, du får ofta förseningen bak. Men min byteshjälp är ändå för skänkel... tycker jag...*funderar* Inte bara att trampa till med nya innerfot i stigbygeln, utan även rörelse ytterskänkel- och lite lyft i innerhand.

Men det var säkert det som jag gjorde fel på den gamla, att jag gjorde hoppbyte för sitshjälp, snarare än ett korrekt byte. Så hästen kopplade inte ihop betydelsen av hjälpen så som jag hade tänkt.

Min nuvarande har alltid haft väldigt lätt för byten så han räknas inte riktigt in. :P Fast nu är han gammal och lite ömtålig så vi rantar mest runt och myser.
 
Tycker tekniken byta över bom är bra på hopphästar eftersom det lär hästen att byta för vikten och landa i rätt galopp. Men det är inte som att göra ett byte även om jag gör hoppbyten. För på plana marken vill jag att hästen byter för skänkeln och inte för att jag svänger. Så jag tränar både och men ser det inte som bytesträning om jag rider över bom utan mer som en följsamhet övning typ.
Jag har kass timing så det är kanske det som felar om jag ska hinna ge byteshjälp över bom?
Det är logiskt för hästen att byta vid sväng o det har man nyttjat i alla tider.
På samma sätt som man lär in smack med skänkel. Ptroo med tygel.
 
Det är logiskt för hästen att byta vid sväng o det har man nyttjat i alla tider.
På samma sätt som man lär in smack med skänkel. Ptroo med tygel.
Säkert sant.
Men jag tycker det är apsvårt att byta i sväng för då hinner hästen tappa balansen och sen byta för att hitta den. Jag tycker det blir bättre om jag kan byta innan svängen. Vilket säkert har att göra med att jag själv välter åt sidan om jag byter i svängen och Det stör ju hästen. Lättare att komma ihåg att vara stilla på rak linje☺
 
En häst med en bra grundgalopp har bytt i hagen nästan var dag hela livet innan.
Jag utgår från unga hästar som inte ridits iförvänd.
 
En häst med en bra grundgalopp har bytt i hagen nästan var dag hela livet innan.
Jag utgår från unga hästar som inte ridits iförvänd.
Min nuvarande har gått i korsgalopp i varje sväng sen föltiden.... Inte i hagen för där svänger man ju när man vill men typ lösgalopp på bana, löshoppning etc. Nästan så jag trott han haft nervskada eller nåt... Och när han hamnat i korsgalopp har han inte rättat sig utan blir spänd och springer fortare.
Så jag har ett annat utgångsläge kanske:D
Nu när han lärt sig att man kan byta är han duktig men det är helt kört om han hunnit känna sig i obalans. Då blir det korsgalopp direkt och då är det bara att bryta av.
 
Säkert sant.
Men jag tycker det är apsvårt att byta i sväng för då hinner hästen tappa balansen och sen byta för att hitta den. Jag tycker det blir bättre om jag kan byta innan svängen. Vilket säkert har att göra med att jag själv välter åt sidan om jag byter i svängen och Det stör ju hästen. Lättare att komma ihåg att vara stilla på rak linje☺
Tycker också det är enklare att öva på raksträckor. Kan man ju även göra på uteritter:) Sen kan man ju änvända diagonalen på ridbanan och få lite mer "raksträcka" på sig innan man "byter varv", samtidigt som det blir mer psykologist motiverat för hästen att byta då. Håller med Axel lite där också, att det kan vara till stor hjälp ändå att använda dom psykologiska aspekterna. Men att lära in byten genom att byta varv på en volt (i galopp), det funkar inge bra för mig heller. Däremot övar jag mycket på "byten" i skritt och trav på volt och serpentiner. Byter ställning och flyttar över vikten, utan att galoppera helt enkelt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi har börjat med bytesträning med ponnyn. Det som jag har upptäckt funkar bäst för oss är att vända igenom volten och vara nogrann att förbereda nya innersidan innan jag ger byteshjälp. Har provat att byta med att rida skänkelvikning också, men det funkar inte riktigt lika bra.

(Skriver även det obligatorisk ursäkten för min dåliga ridning. Jag vet att timingen inte är perfekt, ser också att hon är lite efter bak när hon väl byter osv mm mm).
 
Det är just det JAG tycker är svårt- att förbereda när man har så lite tid. Har gjort den övningen med volten för A tränare och det funkade med den hjälpen.
Men är jag själv går det bättre med en längre linje där jag kan vänta med bytet tills det känns bra - och ångra mig och vända tillbaka i rätt galopp om det inte känns bra. Lättare att rida bytet lite framåt då oxå och då tycker jag det är lättare att få det rent.;)
 
Vi har börjat med bytesträning med ponnyn. Det som jag har upptäckt funkar bäst för oss är att vända igenom volten och vara nogrann att förbereda nya innersidan innan jag ger byteshjälp. Har provat att byta med att rida skänkelvikning också, men det funkar inte riktigt lika bra.

(Skriver även det obligatorisk ursäkten för min dåliga ridning. Jag vet att timingen inte är perfekt, ser också att hon är lite efter bak när hon väl byter osv mm mm).

Som jag ser det får man i såna övningar "hjälp av svängen" att få böjning i hästen och då innan bytet få sas rätt böjning för nya galoppen.

Däremot vill jag inte rida byten annat än på hjälperna. Så när en häst är redo för byten iom att den är så ren på hjälperna brukar byten inte vara problem, oavsett linje.

Den problematiken man har i att lära in byten på rak linje tex brukar sällan vara isolerade till endast bytena eg. Man märker ofta det i resterande ridning med, att grunderna inte riktigt funkar. Skolorna tex kanske inte riktigt är perfekta.

Skänkelvikning tänker jag är lite motsatt vad jag vill ha i byten.
Skänkelvikningen ska ju hästen flytta hela sig undan innerhjälpen. I galopp vill jag ha den med ytter bak på väg in(för att man sen ska kunna rida piruetterna bättre tex.. och öht öka galoppkvaliteten).
Så jag tänker hellre sluta som hjälp vid inlärning av byten.
Vid skänkelvikningen tar man bort bärighet. Har man en häst med lite sämre medfödd galopp får man jäkligt svårt med byten då.

Men jag kanske är extremt anal även i den här frågan. :P
Jag tycker inte hästar som byter galopp pga balansskifte byter galopp. De skiftar.. Som hopphästar..
 
Hjälp av svängen får man ju, dock beroende på målet. Jag kan lära in att den ska skifta (kan använda Tuas ord där då ;) det var väl tydligt och bra), för tramp i stigbygeln - men då inte egentligen att den måste vara på linjen för att senare kunna göra bytesserier.

Bom körde jag som sagt första gången jag lärde in byte själv, men fick då den där förseningen bak - säkerligen även beroende av otydlig hjälpgivning också inte enbart pga bommen i sig. Däremot blev de raka.

Jag vill inte att den per automatik ska tänka att ett byte kommer för att vi byter varv, och börja förekomma, eller att jag ska behöva böja för att byta.
 
Min förra häst som hade en rätt tråkig galopp bytte redan som tre åring. Bara att vända snett igenom och smacka så blev det rent. Den var bra på förvänd sen oxå men otroligt kort i galoppen som grundkvalitet.
Den jag har nu har mycket bättre galopp och det var svårare för mig. Mer jobb i att först lära hästen att kunna korta sig och vara kvick i bakbenen istället för att bli långsam och skjuta iväg.
 
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
 
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget:). Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.

@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.

Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
Har du läst Carl Hesters "Making it happen"? En anledning till att han gillade Charlotte Dujardin direkt från början var förutom hennes otroliga frågvishet också att hon inte var livrädd för att göra fel.;)
 
@Hedwig Den boken står högt på önskelistan:)! Överlag tycker jag det är vanligt att proffsen uppmanar till att våga prova sig fram och att våga göra fel. Inte riktigt som på buke;).
 
Kl samt @Hedwig : jag tror det är en grund öht i ridning att självklart måste alla "våga" testa sig fram det är ju en grundförutsättning för alla inkl om ngn ens är en elit ryttare dessutom :) Det gör väl alla dagligen dags ?
Ser nog däremot ingen parallell att för den skull folk allmänt känner behov att redovisa på bukefalos eller allmänt på sociala media med film vare sig det är succé eller mindre succé så den biten känner jag är inte riktigt relevant . Däremot blir ju sociala media gärna oavsett fullt av åsikter av alla tänkbara och ibland är det relevant och ibland inte . Sånt får man ju som enskild deltagare självklart alltid inse och själv besluta om huruvida man tar råden som ges i beaktning eller inte :) De flesta har tycker jag bra kompetens och väljer vad de tar till sig utifrån det .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
17 495
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp