Börja med byten

Marvin

Trådstartare
Intressant ämne där det verkar finnas lite olika teorier.
Den här tråden är väl kanske mest en allmän diskussionstråd, fast jag blandar in mig och min häst i den också.

I de flesta böcker man läser står det att man ska vara noga med att bytena blir korrekta i början, för att hästen inte ska lära sig fel, byta efter bak, efter hjälpen osv för att det är svårt att korrigera i efterhand. Dvs helst ska ett proffs lära hästen om nu inte ryttaren själv råkar vara det. Man ska börja med enkla byten (i åratal känns det som) innan man går vidare till riktiga.

Med min egen häst har jag helt enkelt låtsas som att byten inte existerar, för jag har inte vetat hur jag ska hantera dem. Detta har givetvis ställt till det i hoppningen, där hästen ibland har bytt, ibland gått i korsgalopp och ibland har jag haft tid att ta ner henne (till trav) och fatta ny galopp.

Nu har jag börjat fundera över om jag inte borde lära henne det iaf, för att framförallt underlätta på hoppträningar.
Hästen har lätt för byten och byter rent på terrängbanan. När vi är ute och galopptränar kan jag oftast få henne att byta genom att trampa ner i den blivande innerstigbygeln.

Satt och kollade på youtubeklipp och hittade det här på Charlotte Dujardin på en clinic:
Om jag tolkar henne rätt här så menar hon att man ska be hästen om att byta och berömma när det försöker, utan att bry sig om att den bara byter fram eller bak eller efter. Dvs ganska motsatt mot vad övriga har sagt? Eller?

Jag har tränat lite byten på min kompis häst, som byter stadigt ner till vartannat. På henne byter man genom att föra fram den nya innerhöften, man behöver inte flytta eller röra skänklarna, tror inte min häst är tillräckligt välriden för det.

Kom på att jag faktiskt har gjort en rent byte med henne (min), på hjälpen. Då red jag förvänd galopp på fyrkantsspåret och hon kändes så himla fin, så jag la om skänkeln och hon bytte.
 
Jag tycker byten är svårt. Nu rider jag reining och har en fantastiskt väl utbildad häst, men likt f-bannat är det svårt. Mitt problem är att jag stör hästen i själva bytesögonblicket så det känns som om hon bockar under mig. Min tränare är på mig att jag måste låta henne byta genom mig så det flyter bättre. På min räcker det att jag bara mycket lätt sitter om och gör ett puss-ljud så byter hon.
Nu har jag en underbar tränare med stort tålamod så vi tragglar på. Jag vill ju att det ska se snyggt ut också. ;)
 
Jag vet att min stallägare (som visserligen utbildat hästar till svår dressyr :angel:) lekte med byten på en ungponny vi har i stallet, som jag upplever som lite vinglig och omusklad. Enligt Dressyr med Kyra ska den förvända galoppen sitta först, så jag har aldrig riktigt tagit mig så långt som till byten..
Förutom med hästen på bilden, älskade Tant bytte så fort det var mest lämpligt med den andra galoppen :love: :rofl:
 
@Marvin jag tror att de kan skilja på hopp och dressyrbyten, hästarna alltså. Jag har varit väldigt noga att inte rida dressyrbyten med min då jag velat ha dem tävlingsmässiga. Det har dock inte hindrat mig från att "kräva" byten i hoppningen och terrängen. När jag sedan började jobba med dressyrbyten gick det väldigt enkelt.
Enkla byten kan fungera för vissa hästar, t.ex. rida på en 8-volt, färre och färre skrittsteg emellan. Men även att byta från förvänd när hästen känns stabil och på hjälperna där.
Det är så olika för olika hästar också, ibland får man prova sig fram lite vad som fungerar.
Jag kan tänka mig att det även kan fungera att uppmuntra försök till byten för att efterhand höja kraven. Är ju sällan det blir perfekt från början. Kanske därför min stora fungerade så bra att lära "hopp-byten" först, där var ju det viktigaste att galoppen byttes inte att det var rent alltid.
 
Vad är skillnaden för hästen? För mig?
Skiljer hjälpgivningen? Eller set-upen?
 
För mig är skillnaden att i ett hoppbyte är allt "friare" oftast lättare sits och friare form. I ett dressyrbyte sitter jag djupare i sadeln har hästen mer "ihop" och med mer tryck på ett annat sätt. Byter mer för höfter och sittben än skänker, vilket jag även kan göra i hoppningen om jag sitter ner men där är man ju oftast i lätt sits. Även förberedelserna är på något sätt mer i ett dressyrbyte. "Hallå, hallå är du med nu ska något hända?! Vi ska snart byta, nu byter vi!" jämfört med hoppningen "Oj nu svänger vi, byt!"
Lite så, i hoppningen kommer det mer naturligt inget jag tänker på direkt utan där har vi galopp efter vilket håll vi rider, ett färdsätt bara. I dressyren är det ju ett moment.
Därför har jag heller inget problem med att träna förvänd i dressyren samtidigt som byten i hoppningen. Även om man får ha visst överseende med att de kan byta ibland, men de gör de flesta hästar ändå;)
Svårt att förklara:crazy: Någonting åt detta håller tänker iaf jag.
 
Det värsta man kan göra är att korrigera hästen om den byter.
Det andra är att ha för dåligt tempo. Bytet ska ske i svävmomentet o ju kortare desto sämre chans att kunna lyckas. Därav många drar järnet o då bromsas som leder till stress o drar iväg ännu mer.

Bra galoppempo, byt vid sväng.
Visst kan du byta från förvänd men du får inte ha tränat på den förvända mkt alls. Då blir det konflikt i hjärnan-problem.
Det är synd att vi har sett förvänd galopp som en viktig rörelse när det bara är en koll att ryttaren behärskar att balansera upp sig o hästen.
Därav har byten Blivit den största stötestenen för de flesta
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag börjar gärna med byten ganska tidigt. För mig är det ingen skillnad på hopp och dressyrbyten men hopphästen slipper kravet på att bytet måste vara rent. Uttrycket som man vill ha i dressyrbytena kan man jobba på efterhand och kommer ofta med mer styrka (eller finns från början om de har en stor/fin galopp) men tycker jag inte att det något man behöver tänka på under tiden som hästen lär sig. Har hästen lärt sig fel brukar det vara svårt att fixa men inte omöjligt, hästar med stor eller framförallt långsam galopp är alltid svårare att lära än en som är kvickare i benen.

Fördelen med att hästen kan förvänd är att man inte behöver byta bara för att "hörnet kommer" utan kan ligga kvar i samma galopp tills det känns bra. Kan man rida ute på fält, stubbåkrar och grusvägar där man kan rida rakt fram så länge som det behövs är det toppen, det är väldigt bra när man sen börjar med serier också. Byter man genom att svänga skarpt tappar man ofta bakbenen och bytet blir orent. En del hästar börjar också spänna sig onödigt mycket och kanske låser sig när de kommer i en situation som betyder byte och där de kanske tappar balansen. Lite förväntan är alltid bra men spänning förstör.

När jag lär hästar att byta ser jag allra först till att ha lite "studs" i galoppen så att jag vet att den är påverkbar när min hjälp för en ny galopp kommer. Jag brukar lära in byten från skänkelviknig på diagonalen/halvt igenom för att kunna engagera utan att hästen springer iväg och få hästens balans över på nya yttersidan så nya inner öppnas upp och ger plats för bytet. Sen handlar det om tajming, när vi nästan är ute på spåret ger jag hjälper som en ny galoppfattning/ytterskänkel. Ibland kan man också galoppera en bit på spåret innan bytet för att se till att hästen verkligen är rak och har bra kontakt i nya yttertygeln. Jag försöker att göra det så enkelt som möjligt, tänker man en massa på vikten blir det onödigt svårt, sitt rakt över hästen och tänk framåt och ramla inte ner på nya innersidan.
 
Jag tror det viktigaste är att ryttaren vet vad den gör när man ska lära byten! och att man inte bestraffar utan bara ignorerar om det blir fel och berömmer massor vid rätt reaktion. Det jag menar med att ryttaren behöver veta vad denne gör är att den behöver vara så tydlig och stabil i sina hjälper så att hästen inte blir förvirrad (ska man rida förvänd så sitter ryttaren kvar i förvänd vad hästen än pysslar med, ska man byta sitter ryttaren kvar och ger bytes hjälp tills bytet kommer), men jag tycker ofta man ser att ryttaren är lite ostabil och inte vet exakt hur hjälperna ges, vilket gör att hästen inte vet om den ska byta eller inte :) I början tycker jag att det inte spelar så stor roll hur bytet blir, man berömmer när hästen byter, men det är viktigt att ryttaren ger hästen bra förutsättningar så den har möjlighet att göra ett korrekt byte. Jag tycker det är enklast att lägga bytena där det känns naturligt för hästen att byta, ex förvänt galopp på långsidan och byte innan man kommer till hörnet på kortsidan, halvt igenom och byte precis innan man kommer ut till spåret som någon skrev, från förvänd mitt på kortsidan i en båge har fungerat också :)
 
Skiljer oxå på dressyr o hoppbyten likt Rostis. Tänker/säger att jag växlar galopp i hoppningen o ute, jag gör inte ett galoppombyte/byte utan byter bara galopp. Det blir lagom avdramatiserat för mig :)

Det vill jag en unghäst ska göra när den börjar hoppa hinder i följd, jag rättar alltid ner till trav annars om det inte är typ första PnJ eller liknande och jag hellre vill behålla galoppen än bryta av/lägga en volt.

Står nog oftast i lättsits tror jag, det går typ av bara farten när man svänger. Funkar det inte så behöver vi oftast mer galopp, inte framme för skänkeln.
 
@AW
Bara en synpunkt. Jag gillar inte att hamna i förvänd eller korsgalopp i skogen när det svänger. nu menar jag inte skarp sväng.
Hoppryttare ogillar också korsgalopp o numera tror jag inte att man använder sig av bom på marken o då får det där förhatliga ett halvt språng efter med bak.
Jag byter bara om volt. har markerat hjälpen innan, flyttar skänklarna, ny yttertygel o sen markerar men även med kramen på nya innern. Då får man med sig innerbak. En del sitter om innan vilket belastar nya innersidan som ska komma upp.

Jag tycker att varje eget initiativ till att byta ska uppmuntras. Förvänd galopp klarar vilken häst som helst av med en gnutta lydnad.
Jag byter hellre TILL förvänd. De går då inte o laddar när det är nytt
 
Håller med där! Förvänd galopp är inget jag "lär" hästen. Sitter jag kvar och har hästen i balans spelar det ingen roll åt vilket håll vi galopperar. Utan det gör man bara tills jag säger något annat oavsett om det är höger eller vänster varv.
Sedan tar det ju lite tid att hitta balansen och styrkan för förvänd galopp hos de flesta hästar.
 
Håller med där! Förvänd galopp är inget jag "lär" hästen. Sitter jag kvar och har hästen i balans spelar det ingen roll åt vilket håll vi galopperar. Utan det gör man bara tills jag säger något annat oavsett om det är höger eller vänster varv.
Sedan tar det ju lite tid att hitta balansen och styrkan för förvänd galopp hos de flesta hästar.
Har hästen blivit mkt stadig i den förvända o dessutom fått beröm kommer konflikten.

Kyra menade aldrig att man ska sitta o rida i förvänd, utan att det var lättare att rubba den ur balans o därmed kunna byta.

Summa summarum. hästen måste först kunna fatta båda galopperna oavsett varv- förstå själva galopphjälpen.

Jag tror dessutom att det var innan hon red Tip top.
hästar med en bra modern rund galopp har betydligt lättare att bara balansera upp sig i sv'äng genom att byta.

såg det på min häst för 15 år sedan i hagen o nu även på fölet. Fullt naturligt vilket inte förvänd är.

Bara vi inte HINDRAR dem o t o m sätter mentala barriärer.
 
@axel Jag tror vi tänker väldigt lika :)

Jag gillar att lära hästarna att byta tidigt just för att slippa problematiken med förvänd och generellt brukar det bli mindre stress med de unga hästarna. Förvänd galopp är mer styrka och balans än en faktisk rörelse som ska läras in enligt mitt sätt att se, precis som ni andra redan har skrivit.

Angående byta i sväng är det när folk försöker byta genom skrapa svängar och att kastar över all vikt till nya insidan som jag inte gillar och tror att man får problem. Med hästar som har lärt sig ett efter bak eller är lite långsamma från början tror jag däremot att man generellt behöver hålla sig till rakare linjer för att komma åt och kunna snabba upp bakbenen.
 
När jag har lärt mina byten så har jag gjort det på grusväg utomhus och därmed på hyfsat rakt spår. Hästen har lärt sig byte på 500 meter. Har aldrig sett att det skulle vara svårt att lära in faktiskt. Men så har jag smidiga små araber med ;)
 
="AW, post: 16837077, member: 63541"] Jag tror vi tänker väldigt lika :)

Jag gillar att lära hästarna att byta tidigt just för att slippa problematiken med förvänd och generellt brukar det bli mindre stress med de unga hästarna. Förvänd galopp är mer styrka och balans än en faktisk rörelse som ska läras in enligt mitt sätt att se, precis som ni andra redan har skrivit.

Angående byta i sväng är det när folk försöker byta genom skrapa svängar och att kastar över all vikt till nya insidan som jag inte gillar och tror att man får problem. Med hästar som har lärt sig ett efter bak eller är lite långsamma från början tror jag däremot att man generellt behöver hålla sig till rakare linjer för att komma åt och kunna snabba upp bakbenen.


När jag tänker efter så var det Tibblin som sa att förvänd galopp inte räknas som en rörlse o med all rätt iom den bara finns i LA.
Ofta har både häst o ryttare svårare för byte åt ena hållet. Jag vill hävda att man inte bara är högerhänt utan högersidig eller motsatsen.
På min ena petade jag med spöt för att fgå med det vänstra bakbenet. När det löste sig blev det återigen samma i serier.

Det här var dock i samma veva när min nuvarande skulle ridas in o jag tittade i Lars Lithanders bok igen o läste om hjälpen med Kramen på innertygeln :bow::bow:
Redan i longeringen tar jag i linan vid galoppfattning o sen samma uppsuttet. Hon fattade aldrig någonsin fel galopp. Det blev ju ett antal ofrivilliga fattningar, men vad gör det.
Använde då det på den andre o hoppla vad bra det gick o då även i serierna. senare lika med min andra. Fio skrev att hon hade använt det senare.
På den yngre la jag spöt på korset o duttade en. två ,byt! ute i skogen för att få studsen du beskriver:bow:
 
Intressant ämne där det verkar finnas lite olika teorier.
Den här tråden är väl kanske mest en allmän diskussionstråd, fast jag blandar in mig och min häst i den också.

I de flesta böcker man läser står det att man ska vara noga med att bytena blir korrekta i början, för att hästen inte ska lära sig fel, byta efter bak, efter hjälpen osv för att det är svårt att korrigera i efterhand. Dvs helst ska ett proffs lära hästen om nu inte ryttaren själv råkar vara det. Man ska börja med enkla byten (i åratal känns det som) innan man går vidare till riktiga.

Med min egen häst har jag helt enkelt låtsas som att byten inte existerar, för jag har inte vetat hur jag ska hantera dem. Detta har givetvis ställt till det i hoppningen, där hästen ibland har bytt, ibland gått i korsgalopp och ibland har jag haft tid att ta ner henne (till trav) och fatta ny galopp.

Nu har jag börjat fundera över om jag inte borde lära henne det iaf, för att framförallt underlätta på hoppträningar.
Hästen har lätt för byten och byter rent på terrängbanan. När vi är ute och galopptränar kan jag oftast få henne att byta genom att trampa ner i den blivande innerstigbygeln.

Satt och kollade på youtubeklipp och hittade det här på Charlotte Dujardin på en clinic:
Om jag tolkar henne rätt här så menar hon att man ska be hästen om att byta och berömma när det försöker, utan att bry sig om att den bara byter fram eller bak eller efter. Dvs ganska motsatt mot vad övriga har sagt? Eller?

Jag har tränat lite byten på min kompis häst, som byter stadigt ner till vartannat. På henne byter man genom att föra fram den nya innerhöften, man behöver inte flytta eller röra skänklarna, tror inte min häst är tillräckligt välriden för det.

Kom på att jag faktiskt har gjort en rent byte med henne (min), på hjälpen. Då red jag förvänd galopp på fyrkantsspåret och hon kändes så himla fin, så jag la om skänkeln och hon bytte.

Jag skiljer på att skifta galopp och på att byta galopp.
Skifta gör man lite hur som helst i obalans bara hästen börjar galoppera andra galoppen. Att byta galopp gör den i balans och på hjälpen. Där finns en förberedelsefas och sen en genomförandefas där genomförandet bara är att säga "var så god" iom att hästen måste ställa rätt fråga inför bytet "ska jag byta galopp?" och invänta hjälpen som säger "var så god".
Det går att greja byten som ser hyfsade ut och verkar vara hyfsat på hjälpen men som mer är skifte av galopp. Men ska man ner i serier bör hästen fråga rätt fråga och veta vad som bör komma.
Jag börjar inte med byten innan hästen sas "kan fatta galopp" heller. Dvs inte bara börjar galoppera som en unghäst då man ger hjälpen. Utan att det finns en förberedelsefas och hästen förstår att snart kommer ryttaren be mig galoppera och börjar fråga "ska jag galoppera?". Då säger man med hjälpen "var så god!" och det blir en bra galopp(fattning).
Man känner då i förberedelsefasen om hästen kommer fatta galopp och rätt galopp etc.. Man lägger dem rätt innan.

Jag vill att hästarna ska vara stadiga i förvända(som jag inte ser som en rörelse jag heller, bara en riktning att röra sig i som kan kräva ngt mer krav på balansering iom att insidan ska gå längre väg än utsidan) och inte byta för att de sas tappar balansen. Då är vi i mina ögon i skiften och inte i byten.
Jag har inte upplev det bli svårt att lära in byten på hästar som man sett till är stadiga i balans och förvänd. De ska ju svara på hjälperna. Är de i nog balans och lydiga för hjälperna byter de om man rider rätt.
Det kan vara svårt på hästar som inte lyder ryttaren i hur man lägger dem i balans eller hur man ber dem röra benen. Men då är de inte bra nog för att byta på hjälperna tycker jag.
Och för mig finns ingen vits att kunna skifta galopp med sämre kvalitet än jag vill ha bara för att få till skift.

Sen att man liksom misslyckas då man väl börjar med byten eller att man misslyckas framöver iaf är en annan sak än att medvetet välja att göra saker med sämre kvalitet.
Jag hoppar ju inte mer än småfjutt på skoj. Så jag har inget praktiskt behov av det.

Jag tycker heller inte man behöver trycka på så mycket i energi på hästen i bytena första gångerna. Jag tycker absolut hästen kan ligga kvar och vänta lite.

Och jag ser till att hästen går att rida övergångar höger sluta till vänster sluta först i skritt, sen i trav och sen i galopp blir det byte om man tänker samma tänk.
Innan man tänker byte måste man fixa rida de övergångarna utan svaj i bogarnas balans eller tappad linje.
Då kan man första byten få något svaj på bakdelen i linje på en del. Men de blir raka ganska fort tycker jag.
Så här brukar det gå att lära de som lärt sig skifta galopp framifrån att byta bakifrån med.

Jag ställer om, sitter över och vill inte att hästen byter galopp förrän jag verkligen gett hjälpen.
Man får kortare och kortare förberedelsefas. I början kanske man inte kan byta serier iom att man inte hinner förbereda och det skulle bli för mkt överfallshjälp och skifte om man försökte.

Håller dock med om att man inte bestraffar häst som byter.
Blir de för entusiastiska och byter för mycket får man bara rida bättre framöver.. Komma på övningar som inte triggar bytena så etc..
 
På ridskolan tror jag att vi fick lära oss att man bör byta över bom innan hästen lärt sig byten, är det något man använder sig av på fler ställen, och vad medför det? Är inte så insatt i de olika teknikerna för att lära in just bytet.
 
Det bör man ha slutat med för 20 år sedan.
Idag saktar man av till skritt några steg- enkelt byte
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
17 495
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp