Boendekostnad som singel?

Aliide

Trådstartare
Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!

Det var nog en bra hyra du skulle få betala. Man betalar rätt stor procent av sin inkomst på hyror nu.
min trea till exempel som jag hyrde innan kostade lite över 6000 med elen.
Nu betalar jag ca 5000 :)

Du kan ju börja med vart du vill bo?
Priserna skiljer ju sig ganska markant från ställe till ställe. Och om du har 3 stora hundar är väl inte lägenhet så aktuellt eller?
Men malmö trakten räkna med 5-7 tusen för en tvåa på 50m2.

Boende(totalt) kr 5,433.00
Avgift kr 3,257.00
Lån1 kr 624.00
Lån2 kr 592.00
El kr 295.00
Hemförsäkring kr 165.00

Så ser min boende kostnad ut exklusive amortering då jag har bostadrätt.

Ja, hyran är bra. Inget snack om det. 90 kvm, stor tomt, altan och 2,2 mil från Göteborg. Något av ett kompispris. Men det hjälper inte mig när jag känner mig stressad över alla hyror här nere. Det är fruktansvärt dyrt!

Om jag betalar 6500:- så kommer jag inte ha råd att spara, vilket gör att jag kommer aldrig få ihop till en insats. Jag kan tänka mig hyra ett gammalt torp billigt mot att jag renoverar det. Kan tänka mig bo trångt och lite halvbra ett tag; men jag vill kunna spara pengar...

Jag och min sambo ska gå isär, men jag upptäcker att jag förmodligen kommer få bo i en grotta... Det var fasiken vad hyrespriser har stigit medans jag bott under "sambostenen".

Just nu bor vi ihop, han får köpa ut mig ifrån huset. Det blir ingen större peng då det inte blivit någon drastisk värdeökning. Men jag letar förgäves efter något nytt känns det som? Jag som timanställd har aldrig någon riktig "fast" inkomst, det kan variera ifrån 16 000-22 000:- efter skatt. Jag har såklart sökt massa fasta tjänster så vi får se om något dyker upp.

Nu till min fråga, hur överlever ni andra? Jag fick erbjudande att hyra en kompis hus till ett väldigt bra pris men ändå dyrt för min del; 6500:- och då ingår allt. Mina utgifter annars är tre stora hundar samt billån och diesel. Det är mina stora pengatjuvar...

Om jag dessutom skulle tacka ja till att hyra något för över 6000:- så kan jag glömma att kunna spara undan pengar för en egen insats till framtida bostadsköp.

Är ni andra ekonomiskt oberoende? Bor ni i en lite by i Norrbotten med minimal hyra? Vad har ni för andra stora utgiftsposter?

Hjälp!
6500 i hyra för ett hus med all inclusive är otroligt billigt!

Jag har hus utanför Sthlm och förutom hus och bil så är ju mina stora poster djuren. Det skulle vara väldigt mycket billigare utan hästar, katter och hund, men då finns inte heller någon anledning att bo som jag gör. Å andra sidan så skulle det kosta betydligt mer om jag hyrde eller köpte en lgh närmare Sthlm, så jag håller ögonen öppna efter andra jobb och kan visserligen tänka mig att flytta men då ska det ju vara värt det, både med byte av jobb och bostad.

Min hyra är på 4800:- (en etta) och jag får ut betydligt mindre än dig. Så om du får ut minst 16 000:- förstår jag inte att en hyra på 6500:- kan kännas mycket.

Jag antar att du inte har andra utgifter? Mina hundar kostar mig nästan 1500:- försäkring, 2000:- mat. Bilen betalar jag av på, 2000:- diesel, försäkring på den samt besiktningar, däck, laga osv. Plus detta tillkommer min telefon, CSN, lite gamla skulder samt mitt sparande på så mycket jag kan varje månad. När jag har räknat på mina fasta utgifter (alltså inte min mat eller rörliga utgifter) så hamnar jag på drygt 9000-11 000 i månaden.

I många fall blir det billigare att köpa ett hus med renov.behov eller ett mindre än att hyra.

Jag hade gärna köpt om jag fått, men bankarna säger blankt nej trots att jag haft inkomst i många år. Fast anställning är vad som saknas.

Hyresnämndens rekommendation är att hyran inte överstiger 1/3 av inkomsten. Nu beror ju detta såklart på vad man har för andra utgifter. Jag har tyvärr dyra hundar.

Det finns säkert, som vanligt, många människor här på bukefalos som får ut 9000:- i månaden, som har en hyra på 4500:- men som har så gott om pengar över trots egna intressen. Som säkert har ett matkontot på 683:-/månaden. Men ni är få. Vi är andra som skaffat oss utgifter efter samboförhållanden. Det är så mycket billigare att dela på allt!

Jag tycker inte det är svårt att hitta billig bostad. Problemet är att få ett fast jobb, med en vettig lön. Vist är det billigare att bo ihop med någon. Jag hade gärna haft en kompis med hästintresse boende.

Den gyllende reglen för spara är inte att tjäna mer utan att minska utgifterna.

Du kanske får se över försäkringar på djur. Du kanske får fundera på vilka bilresor du klarar dig utan. Kan du på något sätt tex klumpa ihop skulder till ett lån med lägre ränta? Kanske byta ut bilen mot något billigare? Men tycker endå 16-22 ut låter som en väldigt bra summa. Spara dom månader du får ut 22 och inte dom månader du får ut 16? Man får hela tiden prioritera och omvärdera. Och förstår att du prioriterar djuren högt. Men då får man se över det andra. Kan man dra ner på elen. Kan man dra ner på maten. Kan man skippa något annat.

2014 tex har jag sätt över alla mina avtal och abonnemang för telefon tv försäkringar el och allt för se vad jag kan göra. Tex lyckades precis pressa mitt bredband med 60kr månaden genom att binda det på ett år. i stället för ha det löpande som jag hade det. Eller telefonen från 400+ till 125kr månaden (genom att hålla koll på tex hur mycket jag ringer och surfar och anpassa abonnomanget efter det). Också vidare. många bäcker små. Men allt som allt efter att gått igenom min ekonom om och om igen och avtal har jag sänkt mina utgifter med nära 3000kr.

Tack för ett utförligt svar!

Hundarna är inte bara mina bästa vänner utan också mitt enda intresse. Jag är medveten om att mina hundar kostar mer än vad gemene svenssonhund gör. Jag är aktiv, tränar flera dagar i veckan (bilen...), tävlar många gånger per år och lever ett aktivt hundliv. Priserna på djuren är redan pressad, försäkringarna är sambuntade på samma bolag som bilen och hemmet. Hundmaten är svår att få ner pga känsliga magar.

Däremot vet jag med mig att jag måste sluta köpa mat på jobbet... Där rinner det garanterat bort betydligt mer pengar än vad man tror.

Men prioriterar ni inget sparande? Att spara 300:-/månaden är inte min målsättning, då kommer jag kunna köpa mitt egna hus om 63 år.

Men prioriterar ni inget sparande? Att spara 300:-/månaden är inte min målsättning, då kommer jag kunna köpa mitt egna hus om 63 år.

Eftersom din situation är ny. Det tillkommer även kostnader med en ny situation. Hade jag inte prioriterat det just nu. Det blir en extra stress att passa in det också. Det är bättra landa i en ny vardag och sen kolla vad man kan göra med sparandet. Och kan du spara 300kr månaden nu. Är det bättre än 0kr. Kan du spara 500 är det också ytterligare mer. Men hade som sagt inte jagat detta just nu. Men att du har sparande som ett mål är alltid bra. Något är bättre än inget.

Och om hundarna nu är ett så pass stort intresse. Du kan inte kapitalisera på din kunskap och erfarenhet? Hålla kurs, privat träningar eller liknande? Skulle kunna finansiera ditt totala sparande tex.

Hjälp!

Jag betalar just nu drygt 5700 för min 2:a och då har jag en garageplats och ett extra förråd inbakat i den kostnaden så inte är det superbilligt att hyra ett boende här i Norrland heller direkt.. Har inte haft jobb/fast inkomst senaste halvåret, men det har gått ändå, handlar ju om vilka prioriteringar man gör och ett tak över huvudet ligger alltid som no 1 på listan.

Nu har jag jobb igen och tjänar iofs inga mängder med pengar, men kommer att kunna spara undan hyfsat ändå varje månad, så det är bara att kämpa på.

Rent krasst så får du räkna med såna hyror i närheten av en storstad. Annars får du flytta till Jokkmokk, där får man en bostadsrätt för 1:- :D

Kan du inte byta bil till en billigare, både i inköp och i drift?
Gör storkok hemma av mat du köpt billigt, t.ex. kött med kort datum osv. Kolla upp var du kan köpa hundmaten billigast (kan skilja en hundralapp per säck), ofta är nätet billigast och då får man det levererat hem till dörren. Angående sparande tycker jag att prio ett borde vara en fast inkomst, du har då möjlighet att löneförhandla vid anställningstillfället och det kan ge mer pengar att kunna spara, samt att du kan få bostadslån.

Jag hyr en liten etta lite över en mil utanför Halmstad för 2500 i månaden. Totalt har jag räkningar på 11-12 000 i månaden. Bilen kostar just nu nästan 5000 i månaden vilket är min största post. Jag räknar mina 2500 som jag sparar som en räkning också.

@Aliide: "Hyran" (lån, el, vatten osv) för mitt hus går på 5000-6000kr/mån. Då är huset ett halvstort tvåvåningshus (är trött så kommer inte ihåg kvm) med för stor gräsmatta, en mindre åker och diverse ekonomibyggnader. Då har jag givetvis inte räknat ut de utgifter som blir när något säger *boing* och måste repareras :meh:

Bil vägrar jag låna pengar till att köpa, jag köper det bästa jag har råd med kontant.

6500kr och allt ingår låter perfekt.

Du måste nog fundera över vad du lägger pengar på - ställ upp en budget och se vilka poster du kan dra ned på. Mitt boende kostar mig ca 6-7000 idag beroende på räntor och det är billigt! Iaf häromkring. Sen tillkommer el, tv, försäkring mm. Tjänar inom ditt spann, reser, unnar mig saker, har en träning som kostar runt tusenlappen i månaden om jag inte går extra kurser och sparar dessutom en bra slant varje månad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka