Trolla

Trådstartare
Har en dotter, nyss fyllda 3 år. Jag och pappan har nyligen delat på oss och jag hoppades att vi skulle kunna lösa allt det praktiska ganska enkelt, men nej...

Han vill att dottern bor 1 v hos mig och 1 v hos honom. Jag tycker hon är för liten för det och vill att hon bor hos mig i veckorna och hos honom på helgerna om hon vill det. Just nu vill hon inte till pappa alls...

Finns det några generella regler som säger från vilken ålder barnen ska flytta runt varje vecka om föräldrarna inte kommer överens?

Känner att jag får ta kontakt med familjerätten i kommunen på måndag...

Sv: Boende?

Jag har inte barn själv men tycker att hon ska bo med dig nästan så mycket hon vill! Men pappa på helgerna låter bra så de inte förlorar kontakten. Mina föräldrar skildes när jag var 6 år och då bodde jag varannan vecka det funkade bra för mig då men ibland vart det lite längre hos nån om jag ville :)
Hoppas ni hittar en lösning som dottern och du når bra av!

Huvudsaken är att ni inte börjar bråka om saken.
Jag har som lärare träffat mängder med barn som har växelvist boende, och också mängder med barn som bott mest hos ena föräldern.
Jag skulle nog vilja påstå att de barnen vars föräldrar har haft lika stor del i barnets uppväxt är de som verkar må bäst. Har dom dessutom haft det arrangemanget sen tidig ålder är det en självklarhet och ingen big deal alls. Barn som haft sin bas hos den ena föräldern tenderar att spela ut föräldrarna mot varandra på ett helt annat sätt. Förutsättningarna är givetvis att föräldrarna har en bra komunikation och hyfsat lika syn på uppfostran.
OBS ! Detta är bara mina egna betraktelser efter 23 år som lärare och ett antal 1000 utvecklingssamtal i bagaget.

Varför skulle hon bo mindre hos pappan? Han har ju lika mycket "rätt" till dottern som du har. Jag tycker att 1 vecka hos dig och 1 vecka hos pappan låter jättebra!

Det kan komma lämningar och hämtningar som inte går så bra. Hon vill inte bli lämnad, hon vill inte bli hämtad. Du får ju puscha på di dotter om hon inte "vill" åka till sin pappa. Allt är ju nytt och skrämmande även för en 3:åring.

Men jag fattar inte vad som är bättre med att hon är hos pappa bara på helgen istället för hela veckan?

Det brukar ju vara bytena som är jobbiga och då skulle jag tycka det vore bättre om hon fick lite längre tid innan det var dags att byta igen. 2 dagar är ju väldigt lite, ur barnets synvinkel tror jag det är bättre att hinna landa lite på varje ställe innan det är dags att byta igen..

Vi går igenom samma sak, fast det är min sambo som är pappan och mamman inte vill att barnen ska avra här så mycket...

De har har nu haft ett gemensamt samtal på BVC som säger att under 3 år rekommenderas inte varannan vecka men de tröck verkligen på att allt är okej så länge föräldrarna är överens om det!

Så om den dotter är över tre tror jag inte det finns några rekommendationer alls utan det är upp till er att hitta en bra och smidig lösning, och som Tahari sa, det viktigaste är att ni inte bråkar om det!

Vad skulle du tycka om det motsatta.

Är det okej för dig att dottern bor i veckorna hos pappan och är hos dig på helgerna?

Har en dotter, nyss fyllda 3 år. Jag och pappan har nyligen delat på oss och jag hoppades att vi skulle kunna lösa allt det praktiska ganska enkelt, men nej...

Han vill att dottern bor 1 v hos mig och 1 v hos honom. Jag tycker hon är för liten för det och vill att hon bor hos mig i veckorna och hos honom på helgerna om hon vill det. Just nu vill hon inte till pappa alls...

Finns det några generella regler som säger från vilken ålder barnen ska flytta runt varje vecka om föräldrarna inte kommer överens?

Känner att jag får ta kontakt med familjerätten i kommunen på måndag...
Grattis till din dotter som har en pappa som vill vara förälder fullt ut i samma omfattning som mamman! Min åsikt är att föräldraskap i allra möjligaste mån bör delas så lika som möjligt. För allas skull; inte minst barnet.

Jag har dock hört att så små barn kan ha det lite tuffare med växelvis boende. Det förslag jag hört är (tvärtom mot vad någon annan skrivit härovan) att man har tätare skiften än varannan vecka. Kanske 2-3 dygn i taget hos varje förälder istället för en hel vecka åt gången.

En kille jag var tillsammans med förut hade en jättebra lösning tillsammans med mamman till deras barn. Det barnet var kring 4 när de skildes åt och började med sitt schema. För det första bodde de på samma område; nära varandra; och deras jobb styrde också en del (han jobbade natt). Alla vardagar hämtades barnet av pappan, var sen hos honom till kvällsmaten och gick då över till mamma och sov där och lämnades morgonen därefter av mamman. Helgerna hade de varannan, men barnet kunde enkelt ta sig mellan föräldrarna och hade ändå en kontakt med båda sina föräldrar dagligen (förutsatt att inte någon av dem var borta).

Jag har dock hört att så små barn kan ha det lite tuffare med växelvis boende. Det förslag jag hört är (tvärtom mot vad någon annan skrivit härovan) att man har tätare skiften än varannan vecka. Kanske 2-3 dygn i taget hos varje förälder istället för en hel vecka åt gången.

Inser att jag borde ha varit tydligare, hade lite bråttom när jag skrev :)

Det rekommenderas inte varannan vecka för barn under tre år, däremot kortare och tätare umgänge. Precis som Björk skriver så två-tre nätter åt gånger hos varje förälder. Detta eftersom små barn inte har samma tidsuppfattning som vuxna och en vecka utan den ena förälderna är väldigt lång tid.

Studier visar att barn med skilda föräldrar mår bäst om de umgås lika mycket med båda föräldrarna. Tror det var Rädda Barnen eller BRIS som hade gjort den studien som presenterades nu i våras.

TS: Jag kan inte heller förstå varför det inte skulle kunna fungera med varannan vecka och varför din anknytning till barnet är viktigare än pappans? Klart jag förstår att det är skitjobbigt att inte ha ditt barn nära dig hela tiden men här måste väl ändå barnets bästa komma i första hand, inte dina känslor runt det?

Du har redan fått flera bra råd i tråden. Rekommendation för små barn är just som flera skriver att man byter ofta. En hel vecka är en lång tid.

Något som också är viktigt är hur det sett ut innan ni separerat. Har ni båda varit hemma eller bara en av er, vem har haft mest hand om barnet? detta kan nämligen gör att man behöver en övergångsperiod med täta byten innan man går över till varannan vecka.

När vi separerade så bytte vi i början varannan dag (då var dottern ca 1,5 år) och sen utökade vi det successivt så när dottern var runt 3-3,5 tror jag vi var uppe på varannan vecka. Detta funkade bra trots att vi inledningsvis var rätt osams och hade svårt att komma överens.

Någonstans får man ju se det som att ni båda som föräldrar självklart vill det bästa för ert barn båda två. Dock kanske ni inte är överens om vad det bästa är eller vilken väg man går för att nå till det. man får liksom lov att kompromissa.

En vän till mig har delad vårdnad om sin dotter.
Hon fyller 3 om en månad, och de har haft delad hela tiden sen de separerade när dottern var ett år.
Fram till för fyra månader sen bodde han granne med mamman till deras gemensamma barn, och hon fick springa hur hon ville fram och tillbaka mellan föräldrarna.

Nu har han flyttat tillbaka till sin hemstad, för att ha nära till sina föräldrar, vänner, jobb osv och dottern har två dagis, ett hos mamman/ ett hos pappan.

På honom verkar allting ha fungerat hur bra som helst, nu har han och mamman en väldigt mogen relation till varandra, tyvärr klarar ju inte alla det efter en separation, men för barnens skull får man göra det bästa av situationen.

Är pappan till din dotter olämplig som förälder, eller varför vill du beröva henne rätten till att få ha lika mycket tid med honom, som med dig?

Studier visar att barn med skilda föräldrar mår bäst om de umgås lika mycket med båda föräldrarna. Tror det var Rädda Barnen eller BRIS som hade gjort den studien som presenterades nu i våras.
Fast det där lär nog förutsätta att båda föräldrarna är lika lämpliga som föräldrar.
Hade jag blivit påtvingad varannan veckas boende hos min pappa efter mina föräldrars skilsmässa så hade jag förmodligen blvit ett nervvrak.
Min pappa var nämligen helt ointresserad av mig, efter att min lillebror föddes och han fick en son....
En vän till mig har delad vårdnad om sin dotter.
Hon fyller 3 om en månad, och de har haft delad hela tiden sen de separerade när dottern var ett år.
vill bara påminna om att det är skillnad på vårdnad och boende!
Vårdnad är i princip "den som bestämmer över barnet". Vid enskild vårdnad kan vårdnadshavaren fatta beslut som gäller barnet själv, utan att den andra föräldern behöver rådfrågas och/eller informeras. Vid gemensam vårdnad krävs att föräldrarna kan enas i de beslut som gäller barnet.

Man kan ha gemensam vårdnad men ändå att barnet är varannan helg hos ena föräldern och resten hos andra.
Man kan också teoretiskt ha enskild vårdnad med växelvis, veckovis boende hos vardera föräldern. (teoretiskt, därför att jag tror inte att det är särskilt vanligt med detta upplägg. Men det är fullt möjligt)

Fast det där lär nog förutsätta att båda föräldrarna är lika lämpliga som föräldrar.
Hade jag blivit påtvingad varannan veckas boende hos min pappa efter mina föräldrars skilsmässa så hade jag förmodligen blvit ett nervvrak.

Så är det säkert, men här vill ju pappan ha barnet hälften av tiden och TS argument är att flickan är för liten och därför bör bo hos henne, samt hälsa på hos pappan på helgerna "om hon vill".

Av det framgår ju inget om att pappan skulle vara en bristfällig förälder, utan det är helt enkelt TS som vill att hennes åsikter och önskemål ska få råda.

Det faktum att pappan vill ha barnet hos sig, tyder ju på intresse för barnet från hans sida.

Kul att läsa olika synsätt på saken... Något som jag, men vilje, inte skrev i ursprungsinlägget är att han fram tills separationen visat mycket lite intresse för dottern...

En, EN, enda kväll/natt under hennes 3 år har han haft henne ensam när jag var iväg med jobbet, det slutade med att han åkte och lämnade henne hos farmor och farfar för han "fick ingen lugn o ro på kvällen"!

Det är jag som sköter allt praktiskt, hade jag inte gjort det hade dottern både gått hungrig o skitig jämn, han också för den delen...

Sen att dottern inte VILL vara hos sin pappa är också en stor del i mitt tänk. Hon var med honom en eftermiddag nu i veckan och när jag kom så storgrät hon för pappa hade bara suttit vid datorn och sen hade han sagt till henne att jag aldrig kom tillbaka så hon skulle stanna där.
detta knäckte såklart henne rejält och nu har jag svårt att ens lämna rummet för hon måste se så att jag inte försvinner min väg...

Kul att läsa olika synsätt på saken... Något som jag, men vilje, inte skrev i ursprungsinlägget är att han fram tills separationen visat mycket lite intresse för dottern...

Nu blir jag nyfiken! Varför utelämnade du att pappan inte har fungerat som pappa medan ni har levt ihop?

Det är ju mycket mer avgörande för hur man ska se på ditt resp hans föräldraskap än att du "vill" ha flickan hela tiden och även (tycker jag nog inom vissa ramar) mer avgörande än att flickan "inte vill" vara hos honom. Man ska respektera små barns åsikter, men samtidigt är det ju så mycket många treåringar "inte vill", att jag ändå inte skulle låta en treåring välja bort en förälder alltför lätt.

Nu blir jag nyfiken! Varför utelämnade du att pappan inte har fungerat som pappa medan ni har levt ihop?

Det är ju mycket mer avgörande för hur man ska se på ditt resp hans föräldraskap än att du "vill" ha flickan hela tiden och även (tycker jag nog inom vissa ramar) mer avgörande än att flickan "inte vill" vara hos honom. Man ska respektera små barns åsikter, men samtidigt är det ju så mycket många treåringar "inte vill", att jag ändå inte skulle låta en treåring välja bort en förälder alltför lätt.
Håller med!
Vad en treåring vill eller inte kan växla från stund till stund och kan även spegla vad mamman (i det här fallet) präglar barnet med eller variera med vem som frågar.
Det kan också vara så att genom att "tvinga" barnet att vara hos sin pappa lite mer kan man få barnet att bli mer positivt inställd - givetvis förutsatt att pappan visar sig vara intresserad av barnet.

Det tråkiga med separationer i oenighet är att barnen kommer i kläm mellan föräldrarnas olika viljor. Och tyvärr är man nog i många fall tvungen att låta barnen ta den smällen så att det visar sig hur olämpligt det är.

vill bara påminna om att det är skillnad på vårdnad och boende!
Vårdnad är i princip "den som bestämmer över barnet". Vid enskild vårdnad kan vårdnadshavaren fatta beslut som gäller barnet själv, utan att den andra föräldern behöver rådfrågas och/eller informeras. Vid gemensam vårdnad krävs att föräldrarna kan enas i de beslut som gäller barnet.

Man kan ha gemensam vårdnad men ändå att barnet är varannan helg hos ena föräldern och resten hos andra.
Man kan också teoretiskt ha enskild vårdnad med växelvis, veckovis boende hos vardera föräldern. (teoretiskt, därför att jag tror inte att det är särskilt vanligt med detta upplägg. Men det är fullt möjligt)

För att förtydliga vad jag menade, de har delad vårdnad OCH boende, som jag trodde framkom i mitt inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 362
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 635
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar