Boende runt Siljan

Joyride

Trådstartare
Tips om fint boende runt Siljan?
Hotell är det tänkte eller där det finns frukost.
Vi skall åka Siljan runt så tips på fina platser oxå ev besöka Falun koppargruva

I Tällberg har man bra boende på i princip vilket som helst av hotellen. Dessutom är det väldigt vackert där.

Vilken prisklass är det som gäller? Tällberg är oerhört vackert men priserna tror jag generellt ligger lite högre än på hotellen på resten av orterna runt Siljan. Annars finns det också väldigt många fina gästhem där frukost ingår om man vill komma lite billigare undan.

När ska ni åka hit? Jag kan tipsa om mycket, har jobbat en hel del med att sammanställa info om boende, sevärdheter och liknande i åtminstone Leksand och Rättvik.

Jag har bott på Best Western Mora Hotell och var mkt nöjd med det. Ligger ett stenkast från Siljans strand.

Vi besökte dalahästtillverkningen i Nusnäs och tittade på vacker utsikt från Gesundaberget

Senast ändrad:
Det finns massa saker att titta på beroende på vad ni är intresserade av.

Jag är ju rätt insnöad på natur och geologi i synnerhet då...
Jag skulle rekommendera naturreservatet Styggforsen och slipstensbrotten i Mässbacken i Orsa.
Naturumet vid Siljansnäs är också trevligt.
Sedan finns ju Zorngården, Dalahäst-tillverkning, Tomteland, Orsa Björnpark, Naturmuseet i Rättvik, andra sorteringsförsäljning av knäckebröd i Leksand...

Fryxås är riktigt trevligt och fint att bo på. Det ligger strax norr om Orsa, fantastisk mat och man har en underbar utsikt över Orsasjön och resterna av det meteoritnedslag som än idag formar det som är Siljansbygden.
Om ni ska bo på hotell kan ni ju välja olika ställen. I Rättvik finns det också en del mysiga ställen med utsikt (Lerdalshöjden räknar jag inte som mysigt ;) ).

Finaste stället i Tällberg (iaf utsiktsmässigt! ) är nog Långbergs:love:

Nu är det dock andra ägare än när jag var där, men det har nog inte blivit sämre, utsikten lär då inte ha försämrats iaf ;)

Vi skall åka Siljan runt så tips på fina platser oxå ev besöka Falun koppargruva

Sollerön är väldigt vackert och mysigt. Tror inte det finns hotell men det finns kanske B&B och stugor att hyra, det finns även camping. Inte så mycket turistattraktioner kanske men man kan vandra eller cykla på fina små vägar genom vackert landskap genom rara små byar. Lätt att ta sig, det finns bro från Mora och Gesunda.

Edit: Falu koppargruva var jag en gång när barnen var små och det var väldigt spännande och intressant så det hoppas jag håller fortfarande trots att det var många år sedan.

Jag skulle rekommendera naturreservatet Styggforsen och slipstensbrotten i Mässbacken i Orsa.
Om natur och geologi är av intresse finns också Siljansfors Skogsvårdsmuseum längs vägen mot Malung, med både kolmila och masugn. Om man vill kan man ta sig dit genom att åka dressin från Vika, strax söder om Mora.
http://boka.siljan.se/se-gora/a9805/aktiv-ferie-dalarna-dressin/detaljer

Sedan finns ju Zorngården
En av de mer skruvade upplevelser jag har, är tidigt en midsommaraftonsmorgon sitta på Anders Zorns lilla punschbalkong, stor nog för 1½ mycket kortväxta människor (vilket jag och mitt sällskap då inte var) och under ceremoniella former dricka punsch upphällt ur en flaska infrust i ett isblock.
Det var inte lite fläktar av historia, kultur och mysticism i den stunden.

Och nej, det är inget jag rekommenderar för den vanlige turisten att pröva sig på.
Till höger i bild, ett svart hål. Eller punschbalkongen.

zorngarden-mora-sverige-1124832.jpg

Jag har bott på Dalecarlia. Stort och jättefint hotell med en stor fin spaavdelning, men inte så mysigt direkt.
Jag tycker det var roligt att se dalahästtillverkningen, att få prata med människorna som gör varje häst för hand!

I Rättvik finns det också en del mysiga ställen med utsikt (Lerdalshöjden räknar jag inte som mysigt ;) ).

Nej, där skulle jag snarare rekommendera Bruntegården(restaurangen där är fantastisk!) eller Jöns Andersgården(ska också ha ha jättebra mat men där har jag inte hunnit äta själv). Båda har lika bra utsikt som Lerdalshöjden men är garanterat mysigare att bo på!

Pris klass spelar inte så stor roll :) blir 2-3 nätter runt Siljan är det tänkt och lite lyx kan det vara med framförallt bra utsikt :)

Det finns massa saker att titta på beroende på vad ni är intresserade av.

Sedan finns ju Zorngården, Dalahäst-tillverkning, Tomteland, Orsa Björnpark, Naturmuseet i Rättvik, andra sorteringsförsäljning av knäckebröd i Leksand...

Fryxås är riktigt trevligt och fint att bo på. Det ligger strax norr om Orsa, fantastisk mat och man har en underbar utsikt över Orsasjön och resterna av det meteoritnedslag som än idag formar det som är Siljansbygden.
Om ni ska bo på hotell kan ni ju välja olika ställen. I Rättvik finns det också en del mysiga ställen med utsikt (Lerdalshöjden räknar jag inte som mysigt ;) ).

Det är ju en liten bit från Siljan men Helvetesfallet är häftigt det också. Det ligger i Orsa, 25km norr om samhället.

Zorngården har nämnts här. Ang den så rekommenderar jag verkligen att man deltar i en guidad tur i Zorns hem. Zornmuseet i sig är intressant, ja, men hans hem och berättelserna om honom, hans liv och leverne är snäppet bättre.

Zorngården har nämnts här. Ang den så rekommenderar jag verkligen att man deltar i en guidad tur i Zorns hem. Zornmuseet i sig är intressant, ja, men hans hem och berättelserna om honom, hans liv och leverne är snäppet bättre.
100% agree.
Många vet inte att Anders Zorn t.ex hade den första diskbänken av metall i Sverige!

Om ni ska till Falun är Carl Larsson gården i Sundborn väldigt trevlig att besöka också.
En guidad tur där brukar vara uppskattat :)

Liknande trådar

Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 266
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar