Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tips om fint boende runt Siljan?
Hotell är det tänkte eller där det finns frukost.
Vi skall åka Siljan runt så tips på fina platser oxå ev besöka Falun koppargruva
Om natur och geologi är av intresse finns också Siljansfors Skogsvårdsmuseum längs vägen mot Malung, med både kolmila och masugn. Om man vill kan man ta sig dit genom att åka dressin från Vika, strax söder om Mora.Jag är ju rätt insnöad på natur och geologi i synnerhet då...
Jag skulle rekommendera naturreservatet Styggforsen och slipstensbrotten i Mässbacken i Orsa.
Naturumet vid Siljansnäs är också trevligt.
En av de mer skruvade upplevelser jag har, är tidigt en midsommaraftonsmorgon sitta på Anders Zorns lilla punschbalkong, stor nog för 1½ mycket kortväxta människor (vilket jag och mitt sällskap då inte var) och under ceremoniella former dricka punsch upphällt ur en flaska infrust i ett isblock.Sedan finns ju Zorngården
Ja, Tällberg är dyrstället.Vilken prisklass är det som gäller? Tällberg är oerhört vackert men priserna tror jag generellt ligger lite högre än på hotellen på resten av orterna runt Siljan.
Jag har bott på Dalecarlia. Stort och jättefint hotell med en stor fin spaavdelning, men inte så mysigt direkt.Tips om fint boende runt Siljan?
Hotell är det tänkte eller där det finns frukost.
Vi skall åka Siljan runt så tips på fina platser oxå ev besöka Falun koppargruva
I Rättvik finns det också en del mysiga ställen med utsikt (Lerdalshöjden räknar jag inte som mysigt ).
Det finns massa saker att titta på beroende på vad ni är intresserade av.
Jag är ju rätt insnöad på natur och geologi i synnerhet då...
Jag skulle rekommendera naturreservatet Styggforsen och slipstensbrotten i Mässbacken i Orsa.
Naturumet vid Siljansnäs är också trevligt.
Sedan finns ju Zorngården, Dalahäst-tillverkning, Tomteland, Orsa Björnpark, Naturmuseet i Rättvik, andra sorteringsförsäljning av knäckebröd i Leksand...
Fryxås är riktigt trevligt och fint att bo på. Det ligger strax norr om Orsa, fantastisk mat och man har en underbar utsikt över Orsasjön och resterna av det meteoritnedslag som än idag formar det som är Siljansbygden.
Om ni ska bo på hotell kan ni ju välja olika ställen. I Rättvik finns det också en del mysiga ställen med utsikt (Lerdalshöjden räknar jag inte som mysigt ).
Edit: Falu koppargruva var jag en gång när barnen var små och det var väldigt spännande och intressant så det hoppas jag håller fortfarande trots att det var många år sedan.
Storstupet bredvid, likaså.Det är ju en liten bit från Siljan men Helvetesfallet är häftigt det också. Det ligger i Orsa, 25km norr om samhället.
100% agree.Zorngården har nämnts här. Ang den så rekommenderar jag verkligen att man deltar i en guidad tur i Zorns hem. Zornmuseet i sig är intressant, ja, men hans hem och berättelserna om honom, hans liv och leverne är snäppet bättre.