Boende nära Wången

Elina8

Trådstartare
Nu är det ju officiellt att SM kommer gå på Wången, och eftersom vi fortfarande är lite höga på årets SM så är vi grymt peppade på att planera inför nästa sommar.

Så, nu är ju då frågan... Vart kan man bo? Vi kan tänka oss stuga, camping/husvagn, vandrarhem, ja det är inte så noga egentligen. Vi vill kunna sova, äta, laga mat och duscha. :p

Såfort jag hittar något som verkar nära på kartan så inser jag snart att det är minst 5 mil emellan. Ja, vad ska man säga, det är ju tydligen inte så tätbefolkat där uppe :o;)

Hjälp oss jämtlänningar och alla andra som varit där. :D:bow:

Sv: Boende nära Wången

När vi var där och tävlade bodde vi inne i Alsen. Eller, precis i utkanten, mot wången till. Det var en man som hyrde ut Alla rummen i sitt gigantiska hus :) kolla upp såna grejer, det är nog rätt vettigt att bo "inneboende" :)

Min kompis hade fått svar från wången och det såg inte så ljust ut.

Vi spanar runt på allt möjligt. Verkar helt klart billigt och bra att hyra rum/del av ett hus eller stuga.

Byar som ligger i närheten 1-3mil ifrån är: nälden, krokom, mörsil, kaxås, änge, ..

Bäst är ju att bo på wången eller i alsen :) i alsen får man dock leta efter nått privat.

Haha! Kan inte låta bli att fnissa lite åt det! Just runt Wången är det väl inte jättetätt med folk :p I Alsen kan man nog hitta ngt privat eftersom det är under sommaren och eleverna inte bor i lägenheterna då. Kanske ngn av eleverna som ha lgh kvar över sommaren som de inte bor i som de kan hyra ut under SM-veckan. Lite avstånd får man räkna med där uppe.

Lycka till!
/Jenny
ex-fånge på Wången ;)

Prova skicka ett mejl till Wångens rektor (för hippologen), så kan hon kolla upp på mentorstiden kanske? Tror folk mer än gärna hyr ut sina lägenheter när dem själva inte är där ;)
Jag själv hade gjort det direkt! ... Men nu är jag inneboende och har inte så mycket att låna ut ;) + att jag själv ska på SM.

kl
jag spinner vidare lite på det här, vi är ett gäng som brukar åka på sm, men nsäta år får vi 100!!!! mil enkel väg...
funderar på att ta tåg upp istället för vår tradiotionella husvagn, men om man tar tåg har man ju ingen bil, vart kan man då bo, finns det nåt boende nära som man kan gå till banan från?

Kl

På Wångens hemsida kan man nu läsa mer om boende på Sm och det verkar som om de kommer att hjälpa till med boende.

*KL*

Vi har 120 mil enkel väg från Skåne så det känns som om SM nästa år blir NSM, Nordsvenska mästerskapet :meh:
Det är väl närmare 70% av Sveriges befolkning som bor i Stockholm och söderut?
....och nä, vi tänker inte åka upp:meh:

Rolle
IpL

Öh?....Kanske bäst att vi som bor här flyttar härifrån då... Det är ju faktiskt 6 år sedan det var Sm i Norrland senast så det är väl inte mer än rättvis fördelning.

Håller med här! Dom som bor längst upp i norrland och åker 100mil för en vanlig tävling dom är de synd om.
Men kan man åka till ett annat land för VM då bör man kunna åka upp till halva Sverige för Sveriges största tävling för det är faktiskt så att Wången är i början av norrland, hälften av sverige är kvar ovanför. Förstår ni hur långt dom från Gällivare åker för att komma söderut.....

Tanken surrade faktiskt runt lite om NSM för vår del också. Det är ju helt enkelt en kostnadsfråga.

Men om vi kan lösa det med billigt boende på typ elevhem eller liknande så vi slipper dra med husvagnen så kommer vi att klara oss på ungefär samma bensinkostnad som till årets SM, tack vare att jag bytt bil. Det hade ju varit drömscenariot att hitta ett billigt boende på plats på wången. Måste vi ta husvagn så blir det ju lite dyrare resa, men troligtvis billigare boende. Kommer nog inte hamna på ungefär samma i slutändan ändå gissar jag på.

Dock hoppades jag på att det skulle bli på Wången, jag tycker det är så sjukt kul att åka bil i Sverige, men har inte varit så långt norrut än. Så jag hoppas vi kan ro ihop det. Bara att få åka genom dalarna på vägen är ju värt halva nöjet! :)

Ja, det verkar som att de kommer att klarna lite mer efterhand med boende. Vi har haft kontakt med dem i alla fall så med lite hur så kan vi få plats nånstans. Men vi är ju säkert inte ensamma :P

Fast är det inte lite konstigt att de blivit förvånade över alla förfrågningar om boende? I och med att det är en bra bit för de flesta att åka så borde de ju räkna med att många åker upp för att stanna och inte över dagen. Och med tanke på att det inte verkar vara så stort så borde de ju förstå att frågorna kommer. Eller hur har det varit andra år? Har det inte varit så mycket folk innan?
Det var ju premiär för oss i år så jag har ingen aning om hur mycket folk det brukar komma.

Vad som är rättvist eller inte beror nog på vem man frågar. Hur många av deltagarna är från Norrland? Hur många mil kör de sammanlagt jämfört med totala milen för alla andra där som hästen ska stå i transport och pengar till drivmedel som belastar miljön. Det blir också så långt att man enligt lag måste stanna på vägen för hästens skull.

Det hade nog både miljömässigt och kostnadsmässigt varit bättre att ha SM i Mälardalen i så fall.

Rolle
IpL

Äh! Visst är det en bit att åka, men ni som inte varit på Wången förut förstår inte hur fint och bra det är där! Bara utsikten och upplevelsen från naturen gör det värt resan! Jag och bilen har tuffat Österlen-Östersund tur och retur i många år och det har gått alldeles utmärkt! Visst är det väl trevligt att ha tävlingarna lite mer centralt, men Wången ligger ju faktiskt inte såå långt från Sthlm mm. Det va ju lika mkt pip när SM gick på Margarete Hof för det va ju också för långt för de som bodde norr om Småland. Nä, det är väl bara att lasta hästen och köra!

Jag har varit mycket norröver, låg bl.a.3 månader i det militära uppe i Gunnarn ;)

Visst är det vackert men jag tänker mest på hästarna och den totala tiden för alla hästar att åka så långt :(
Margaretehof är inte heller bra geografiskt även om det säkert inte är värre än Wången snarare bättre. Men som jag sa, Mälardalen är bra geografiskt och Eskilstuna, Sundbyholm har bra banor, stallar och mycket boende, bara som exempel.

Rolle
IpL

Var 6e år tycker jag ändå att det är okej. Bor man högt upp i Sverige är SM svårt, och vi missar många av de aktiviteter som finns, både som publik och ryttare. För att jag skulle kunna ta mig till SM de år jag tävlade aktivt krävdes det en resa på 130 mil, och det blir plötsligt ett långt projekt med många resdagar och boende för hästen och mig, dessutom ska man tävla lite innan SM, så då blir det en 90 mil till dessa tävlingar om inte längre. Efter ett tag kände jag att det fick vara nog, att försöka matcha in hästen på de få tävlingar (3 st) vi hade chans att vara med på, med resor som tog några dagar så blev det tillslut inte hållbart. Jag vet att många uppåt i landet väljer bort SM för att det är för långt, oavsett om det är som ryttare eller publik. Östersund är ändå ganska mitt i, så med några års mellanrum tycker jag att det är okej. Sverige är för långt för sitt eget bästa.

Jag tycker det är tråkigt att vi ''här uppe'' ska stoppas från många aktiviteter på¨grund av avstånd, men på samma sätt förstår jag att det är ohållbart att hålla SM i mitten av Sverige jämt. Att man tänker att islandshästcentrum ligger neråt i landet är förmodligen inte bara på grund utav att det finns fler aktiva där, utan för att de aktiva i högt upp i norr inte får en chans att vara med på något. Ungdomar som inte har en rimlig chans att vara med på Lag-SM och liknande event till exempel. Tråkigt, tycker jag, och iom SM i norr så ges det möjlighet att även besöka SM för den publiken som vanligtvis stannar hemma.

Angående boende är jag rätt övertygad om att Wärdshuset kommer att kunna lösa det för många. Dom skriver ju även att dom sätter alla på väntelista, så det är inte kört än.

Jag tycker det är kanon att Sm är uppe i Jämtland. Har alltid velat åka dit och det här blir en härlig semestertripp för hela familjen.

Delvis *KL*
Jag är inte orolig för människorna även om risken är att det blir färre i publiken. Jag undrar bara hur många mer mil totalt alla hästar får transporteras mot att ha SM mer centralt geografiskt och med hänsyn till folkmängd.

Att jag inte åker upp i år beror på att det är lika långt att köra fram och tillbaka till Wången, som att jag åker ner till Aten i Grekland :meh:

Men det är inget jag ämnar diskutera vidare, det är på Wången i år och jag hoppas det dröjer innan nästa gång ;)

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka