Boende fick rätt - ridförbud i Torstorp

Sv: Boende fick rätt - ridförbud i Torstorp

Jaha.. Ja det var väl tyvärr väntat..:mad:

Men det är väl fortfarande tillåtet att sitta av och leda hästen förbi?

Men det är väl fortfarande tillåtet att sitta av och leda hästen förbi?

Nej i det här fallet tror jag inte att detta kommer vara tillåtet.. De vill ha bort hästarna från vägen genom byn och då spelar det ingen roll om man sitter på eller leder hästen. Så har jag fattat det iaf...

Norrköpings Tidning skriver dock att det inte blev något ridförbud:

http://www.nt.se/finspang/artikel.aspx?articleid=5950365 skrev:
Det blir inget ridförbud genom Torstorps by förrän godtagbara lösningar är färdigställda. Först därefter kan ett eventuellt förbud träda i kraft.

Det beslutade kommunstyrelsen i måndags.

Boende i Torstorp har länge klagat och haft obehag av hästspillning på vägarna. Ett ridförbud ökar också trafiksäkerheten i området, anser gruppen.

Tidigare har det diskuterats ridförbud på delar av Torstorpsvägen och Odens väg i villasamhället.

- En samverkan måste till mellan markägare, kommun och ridklubb så att vi hittar en gemensam lösning, kommenterar Denny Lawrot (C), kommunstyrelsens ordförande

Tråkigt att alla ska drabbas p.g.a at vissa inte kunde plocka bort efter sin häst. Hoppas en del tar lärdom av detta och plockar bort för att själv inte riskera att få en ridväg mindre.

Nej i det här fallet tror jag inte att detta kommer vara tillåtet.. De vill ha bort hästarna från vägen genom byn och då spelar det ingen roll om man sitter på eller leder hästen. Så har jag fattat det iaf...

Jag är inte helt säker men ridförbud och hästförbud är väl inte exakt samma sak...? Vad jag vet får man sitta av och leda hästen förbi vägar där ridförbud råder?

Tråkigt att alla ska drabbas p.g.a at vissa inte kunde plocka bort efter sin häst. Hoppas en del tar lärdom av detta och plockar bort för att själv inte riskera att få en ridväg mindre.

Hur hade du tänkt lösa det? Ha en påse med dig och sen slänga det i närmsta soptunna? Tror inte att någon blir gladare av att du sparkar ut skiten i diket eller i kanten av någons tomt.

Dessutom så finns det inget uppplockningstvång av hästskit. Skulle aldrig få för mig att hoppa av och ta bort skiten :cool: den försvinner när det regnar.

Dessutom så finns det inget uppplockningstvång av hästskit. Skulle aldrig få för mig att hoppa av och ta bort skiten :cool: den försvinner när det regnar.

Lagom kul när det rids på gångvägarna i bostadsområdet och hästhögarna ligger kvar....

Man kan komma tillbaka med en spade och hink och plocka upp efter sig!

På gångväg får man inte vistas, så det problemet borde inte existera!

Man kan ändå gå tillbaka med en spade och hink. För grannsämjans skull.

*kl*

Det står även på Ridsport.se att förbudet inte kommer att träda i kraft förrän det finns alternativa ridvägar.

Valår, någon?

Nu vet inte jag hur det ser ut i Torstorp, men det är ju positivt iaf att det inte blir ngt förbud förrän det finns alternativa vägar. Om det fixas en separat ridväg istället kanske det blir lika bra eller tom bättre än att rida genom bostadsområdet (och samla upp skiten efter sig).

Nu vet inte jag hur det ser ut i Torstorp, men det är ju positivt iaf att det inte blir ngt förbud förrän det finns alternativa vägar. Om det fixas en separat ridväg istället kanske det blir lika bra eller tom bättre än att rida genom bostadsområdet (och samla upp skiten efter sig).

Ja görs det i ordning BRA alternativa ridvägar så kan det självklart bli bättre än att behöva rida på bilvägen genom byn.

Hur hade du tänkt lösa det? Ha en påse med dig och sen slänga det i närmsta soptunna? Tror inte att någon blir gladare av att du sparkar ut skiten i diket eller i kanten av någons tomt.

an kan alltid åka tillbaka o ta upp det om grannarna nu blir upprörda. Så svårt är det inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama