Bockningar!!

T

Twist

Jag har en häst (5år) som bockar väldigt mycket. Jag har provat det mesta tror jag, driva på , stanna henne osv.

Har tänkt på om det kan vara bettet el sadeln :confused:

Jag ska köpa en bomlös flexion sbs hoppas det hjälper!!

Någon som har ideer om VARFÖR och hur man får stopp på de hemska bockturerna!?

Sv: Bockningar!!

Har samma problem med min nordsvensk, hon bockar när hon känner för det, vilket blir väldigt ofta. ska jag galoppera, då bockar hon. om nåt är läskigt, då bockar.. hela hela tiden.
Funkar det inte att driva på henne? Att ta i tyglarna brukar inte hjälpa, ibland får dem mer stöd av det. Det bästa är att snärta till med spöt på rumpan så de skuttar framåt, eller överaska dem på annat sätt. På mitt sto funkar det ibland att lägga spöt mellan öronen, inte hårt alls, då slutar hon o börjar iofs skaka på huvudet, bättre än att bocka iaf.
Annars kan det vara något som de ogillar med tex sadeln som är anledning, att den nyper eller klämmer nånstans.

Kolla att sadeln inte är för trång så den klämmer vid bogbladen. Den kan vara för lång så den klämmer på ländryggen. Den kan glida fram efter 1:a bockningen så att den då klämmer på bogbladen....

Vet hästen vad du vill? Kan du rida den på något sätt så den inte bockar?

Det gjorde min också förra året (han är född 98), och han bockade MKT. Jag tvärstannade samtidig som jag sa NEJ!! och red fram igen. Funkade, för han har blivit mkt bättre. :)

Ta upp huvudet på hästen och rid framåt! Framåt är det enda som egentligen hjälper, och när du samtidigt får upp huvudet på hästen får den inte samma chans och kraft i bockningarna. Men kolla sadeln, det är inte alls fel.

Jag håller med Fiorano, upp med huvudet och framåt. Har själv en bockglad häst och det är det enda som hjälper på henne.

När min häst bockar sänker jag alltid handen lite extra och driver fram, funkar utmärkt

Rider du regelbundet?
Jag har också en 5årig häst som bockade väldigt mycket spec. i galopp, men hon fick vila i ca. 2 veckor pga tidsbrist och nu bockar hon nästan inte alls! kanske behöver ta in informationen och tänka lite på det..

HAR DU FÅTT HEM SBSen??? VILL HÖRA HUR DET GÅR!

Jag röstar oxå för att du verkligen kollar att sadeln funkar om du ska fortsätta använda den. Min första häst bockade för att sadeln var för trång, hon slutade direkt när hon fick en väl utprovad sadel. Min fd häst gjorde det oxå men enbart av glädje, och då säger jag ingenting om det ;)
Hoppas det fixar sig!

fundera på när bockningarna kommer, vad som triggar igång...

Tänk på att om man har en bomlös sadel måste din sits vara bra oxå... annars kan det göra skada med en sådan sadel (Hört från en western ryttare)

Igen....HAR DU FÅTT HEM SBSen??? VILL HÖRA HUR DET GÅR!

Precis som de andra tycker jag att du ska kolla sadeln, men kolla också upp om hon har några mineralbrister. Det har visat sig att just ston kan ha väldigt negativa reaktioner på precis allt när de har vissa brister och framför allt då magnesiumbrist. Jag har den erfarenheten, mitt sto tokade runt i hysteriska bockserier över ett löv på marken mm och har inte gjort så sedan jag började ge henne magnesium, numera glädjebockar hon bara och det sitter lite längre in :devil:

Tänkte mest ge dig ett alternativt uppslag då det är betydligt billigare med magnesium än vad det är med en ny sadel :D

Apo magnesiumets högsta tillbedjarinna :bow:

Tänkte bara ge ett uppmuntrande ord... :)
Min häst var en bockningsmästare fram tills i våras, då fyllde han 6 år.
Hade kollat sadlar, provat olika foder och testat allt.
Men en dag så bara han slutade.
Jag är nu helt övertygad att hans bockningar var överskottsenergi och glädje. Nu tränar jag och kräver mer av honom vilket gör att energin går åt och han får använda hjärnan.

Hoppas att det löser sig, tills dess är det bra råd du fått från alla andra. Driv på framåt, sänk händerna och ge inte upp!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Sasse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 697
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar